کدخبر: 10249

آیت الله سید محمد فقیه آسمانی شد

آیت الله سید محمد فقیه در ۲۱ فروردین ۱۳۲۱ هجری شمسی در خانواده مذهبی و روحانی به دنیا آمد.

آیت‌الله سید محمد فقیه نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان نی‌ریز عصر امروز در سن ۷۹ سالگی درگذشت.آیت الله سید محمد فقیه نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان نی‌ریز عصر امروز در سن ۷۹ سالگی دار فانی را وداع گفت

 آیت الله سید محمد فقیه در ۲۱ فروردین ۱۳۲۱ هجری شمسی در خانواده مذهبی و روحانی به دنیا آمد. پدر او سید هدایت‌الله از علما و بزرگان نی‌ریز بود که ۵۰ سال از عمرش را صرف تبلیغ دین کرده بود.وی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در نی ریز گذراند. سپس در سال ۱۳۳۷ به همراه پدر و برادرش به قم رفته و در مدرسه حجتیه مشغول به تحصیل شد. آیت الله فقیه پس از جریان فیضیه و تبعید حضرت امام (ره) حدود ۱۲ سال به مدرسه مرحوم آیت‌الله بروجردی (خان سابق) نقل مکان کرد و تحصیلاتش را در آنجا ادامه داد.

پس از آن به لحاظ مبارزات و فعالیت‌های ضد رژیم شاهنشاهی به مدت ۵ ماه به شهر فردوس تبعید شد. پس از پایان تبعید، ۶ سال دیگر نیز به تحصیل اشتغال داشت که در مجموع ۵۰ سال از عمرش را صرف کسب علم و دانش کرد.

وی در خدمت حضرات آیات سید زین‌العابدین مرندی، حاج‌آقا سید حسین درچه ای، حاج شیخ رحمت‌الله فشارکی، حاج میرزا محسن دوزدوزانی، میرزا هاشم تقدیری، شیخ عبدالله نظری مازندرانی، حاج شیخ حسین شب‌زنده‌دار جهرمی و شیخ یحیی انصاری و درس طلبگی آموخت.

آیت الله سید محمد فقیه همچنین دروس سطح را پیش حضرات آیات عظام نوری همدانی، مکارم شیرازی و سلطانی طباطبایی فراگرفت و دروس خارج فقه را در محضر مراجع بزرگواری، چون امام راحل، فاضل لنکرانی، گلپایگانی، محقق داماد، میرزا هاشم آملی بهره‌ها برد، وی فلسفه را از محضر حضرات آیات شهید دکتر مفتح، استاد شهید مرتضی مطهری، جوادی آملی و حسن‌زاده و دیگر اساتید مشهور آن زمان فراگرفت.

این چهره انقلابی فعالیت‌های سیاسی خود را از آغاز نهضت روحانیت و جریان انجمن‌های ایالتی و ولایتی آغاز کرد و در تمامی مبارزات علیه رژیم پهلوی شرکت داشت.آیت الله سید محمد فقیه همچنین همه‌ساله در ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان و در زمان تعطیلات حوزه با حضور در مجالس مذهبی و سخنرانی به ارشاد و آگاه‌سازی نسل جوان اقدام می‌کرد و پایه گذار حرکت ضد رژیم در نی‌ریز محسوب می‌شد.

فعالیت ضد رژیم او به حدی بود که ساواک در سال ۱۳۶۴ قمری او را بازداشت کرد و چندین روز او را در زندان شهربانی شیراز حبس و پس از محاکمه آزاد کرد، در سال ۱۳۵۳شمسی نیز به علت مبارزات پیگیر به فردوس تبعید شد و در همان زمان پس از تبعید با مقام معظم رهبری دیدار کرد.آن عالم مجاهد با پیروزی انقلاب و در آن شرایط حساس ضمن تأسیس کمیتۀ انقلاب مسؤولیت آن را شخصاً بر عهده گرفت و سعی کرد تا نظم و امنیت عمومی را برقرار کند. سپس در دی‌ماه ۱۳۵۸ شمسی مطابق با ماه صفر ۱۴۰۰ هجری قمری از سوی امام خمینی (ره) به‌عنوان امام‌جمعه و نماینده خویش در نی‌ریز منصوب شد.

آیت الله سید محمد فقیه در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب ضمن عهده‌داری امامت جمعه، در ادوار دوم و پنجم مجلس خبرگان رهبری یکی از نمایندگان استان فارس بود.

تحصیل و تدریس در رشته‌های فقه و اصول و فلسفه در حوزه علمیه قم و کسب درجه اجتهاد؛ عضویت در شورای عالی حوزه‌های علمیه استان فارس؛ عضویت شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی میرزا احمد نی ریزی (نسخ نویس نامی جهان اسلام و کاتب بی همتای قرآن کریم)، تأسیس حوزه علمیه خواهران الزهرا در شهرستان نی ریز؛ رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و علمی کاربردی شهرستان نی ریز و برپایی جلسات تفسیر قرآن کریم و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه بخش‌هایی از فعالیت این عالم ربانی بود.

آیت الله سید محمد فقیه نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، نماینده، ولی فقیه و امام جمعه شهرستان نی‌ریز که به علت بیماری از حدود دو هفته گذشته در بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان شهید فقیهی بستری بود عصر امروز در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

ارسال نظر: