کدخبر: 10284

غربی ها مذاکرات را بهم زدند| آخرین خبر از مذاکرات وین

ما در طول چند هفته گذشته پیشرفت هایی داشته ایم. هنوز مسائلی باقی مانده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا از مشکلات لاینحل در مذاکرات برجام خبر داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده و متحدانش در مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی داشته اند اما مسائل همچنان باقی است و مشخص نیست که آیا آنها حل خواهند شد یا خیر.

در حالی که رئیس جمهور آمریکا جو بایدن به بروکسل سفر می کرد، به خبرنگاران در عرشه AirForce1 گفت: «ما در طول چند هفته گذشته پیشرفت هایی داشته ایم. هنوز مسائلی باقی مانده است. معلوم نیست که آیا این حل خواهد شد یا نه، اما متحدان ما تلاش می کنند از دیپلماسی استفاده کنند تا برنامه هسته ای ایران را "به جعبه" بازگردانند.»

مخالفت ایران با شروط واشنگتن

از سوی دیگر، باراک راوید خبرنگار آکسیوس از «مخالفت ایران با شروط آمریکا برای حذف سپاه از لیست سیاه» خبر داد و نوشت: دو منبع آمریکایی با اطلاع مستقیم از موضوع و یک مقام اسرائیلی به من گفتند که مقامات ایرانی با تعهد علنی به کاهش تنش در منطقه - شرط آمریکا برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست تروریسم- موافقت نکرده اند.

به نوشته اکسیوس، توافق برای احیای برجام تقریباً کامل شده است، اما درخواست ایران از رئیس جمهور بایدن برای لغو تصمیم رئیس جمهور سابق در تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی یکی از آخرین نقاط اختلاف باقی مانده است.

در هفته‌های اخیر، راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، از طریق انریکه مورا، مدیر سیاسی اتحادیه اروپا، به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها درباره موضوع سپاه مذاکره کرد.یکی از پیشنهاداتی که از سوی ایالات متحده در مذاکرات مطرح شد این بود که دولت بایدن در ازای «تعهد عمومی ایران به کاهش تنش در منطقه»، سپاه پاسداران را از لیست سیاه FTO خارج کند.

راوید نوشت: دو منبع آمریکایی و یک مقام اسرائیلی به من گفتند که ایرانی‌ها با درخواست آمریکا موافقت نکردند و در عوض پیشنهاد دادند که یک نامه جانبی خصوصی به ایالات متحده بدهند.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد موضع ایران اظهار نظری نکرد، اما گفت که ایالات متحده چند روز پیش موضع خود را در مورد نامگذاری سپاه پاسداران به ایرانیان اعلام کرده و منتظر پاسخ است.این دو منبع آمریکایی با آگاهی مستقیم از این موضوع گفتند، با گذشت زمان، کاخ سفید به طور فزاینده‌ای در مورد پیامدهای سیاسی داخلی نوعی توافق با ایران در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگران شده است و تنش‌ها بر سر این ایده تشدید شده است.

خشم محافظه‌کاران

این مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: تغییری در موضع آمریکا در قبال نامگذاری سپاه ایجاد نشده است.سناتورهای دموکرات بن کاردین و باب منندز علناً از احتمال حذف سپاه از لیست سیاه ترور انتقاد کردند.جمهوری خواهان نیز نسبت به این اقدام احتمالی ابراز خشم کرده اند. سه مقام ارشد سابق امنیت ملی در دولت ترامپ در بیانیه‌ای مشترک که روز سه‌شنبه منتشر شد، این اقدام را «کاپیتولاسیون خطرناک» خواندند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که «روایت مذاکرات غیرمستقیم با ایرانی ها در مورد سپاه دقیق نیست. همانطور که گفتیم، رئیس جمهور در صورتی که به نفع امنیت ملی آمریکا باشد و ایران را به طور کامل به تعهدات هسته ای خود بازگرداند، دوباره وارد برجام خواهد شد».

سخنگوی شورای امنیت آمریکا ادعا کرد: در این مذاکرات خلأهای برجسته ای وجود دارد. مسئولیت رفع این شکاف ها بر عهده ایران است.در مقابل حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران به همتای عراقی خود گفت که ایران از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در رابطه با موضوعات بسیار مهم باقی مانده، ابتکاراتی را به آمریکا ارائه کرده است.وی تاکید کرد که« اکنون وظیفه آمریکاست که حسن نیت خود را نشان دهد».

 ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه اشاره کرد که «ایالات متحده تا پایان تعطیلات دو هفته ای نوروز منتظر است تا مشخص کند آیا ایران مایل است به خواسته های خود ادامه دهد یا خیر؟»این مقام ارشد وزارت امور خارجه بعداً تصریح کرد که اظهارات پرایس به این معنا نیست که ایالات متحده تا پایان تعطیلات نوروز صبر می کند، اما انتظار دارد که ظرف چند روز پاسخ ایران را دریافت کند.

پرایس روز سه‌شنبه گفت که دولت بایدن مدت‌هاست درباره گزینه‌های «جایگزین‌» با فرانسه، آلمان، بریتانیا، اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس گفتگو کرده است تا برای سناریویی آماده شود که در آن بازگشتی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود ندارد.او گفت: "ما تا مدتی دیگر درک خوبی از همه اینها خواهیم داشت."

ارسال نظر: