کدخبر: 9465

مذاکرات به کجا رسید؟

اما جنگ روسیه و اوکراین و اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

مذاکره کننده ارشد چین اعلام کرده که تا توافق زمانی باقی نمانده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود اظهار کرده که ایران به توافق تمایل دارد اما تا آخر عمر منتظر نمی‌ماند. پیش از این گفته می‌شد که تنها چند روز تا مذاکرات وین زمان باقی مانده است. اما جنگ روسیه و اوکراین و اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی روزانه خود در خصوص مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران در وین به خبرنگاران گفت: «ما آماده‌ایم در صورتی که ایران در مقابل پیشرفت مذاکرات ناسازگاری بروز دهد، کنار برویم.»

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این اظهارات در صفحه توئیتر خود نوشت: «آمریکا از برجام خارج شده است. ما باید مطمئن شویم که این اتفاق تکرار نمی‌شود. هر کسی نقشه دوم(جایگزین) خود را دارد، اما ثابت‌شده [نقشه‌های دوم] آمریکا توخالی است. لفاظی‌ها و بلوف‌زنی‌ها جواب نداده و نخواهد داد. تصمیمات جواب می‌دهند. توافق در دسترس است، اگر کاخ سفید تصمیم بگیرد. ایران [به توافق] تمایل دارد، اما برای همیشه صبر نمی‌کند». (هشمهری آنلاین)

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در توییتی در پاسخ به کاربری که درباره به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین در ماه فوریه و احتمال برهم خوردن مذاکرات سوال می‌پرسید، نوشت: به راستی دلایلی داشتیم تا باور کنیم که مذاکرات وین بر سر برجام تا آخر ماه فوریه به طور موفقیت‌آمیز به پایان برسد. این انتظارات به وقوع نپیوست. جای تاسف دارد اما دراماتیک نیست. این یک بازه زمانی بود و نه یک ضرب‌الاجل. ما هنوز فرصت نهایی ساختن مذاکرات طی روزهای آتی را داریم. (ایسنا)

وانگ کوان، مذاکره کننده ارشد چین دوشنبه شب در جمع خبرنگاران مقابل هتل کوبورگ ابراز امیدواری کرد که تمام طرف‌ها در راستای حصول توافق نهایی در کوتاه‌ترین زمان کار کنند. زمان دست‌یابی به توافق نهایی رسیده است.

ارسال نظر: