کدخبر: 11272

برجام|توافق برجام|هدف برجام

برجام به مرحله جدید رسید| آمریکا شرط جدید گذاشت

درحالیکه انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده تصمیم کاخ سفید درباره حذف یا حفظ سپاه پاسداران در لیست سیاه FTO را اعلام کند، اسرائیل فرصت تأخیر آمریکا در تصمیم‌گیری را مغتنم شمرده و از طریق اهرم‌های مختلفی چون اعتراض کشورهای منطقه و برانگیختن انتقادات داخلی در واشنگتن، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است.

۲ چهره امنیتی سابق اسرائیل در مقاله‌ای با دفاع از احیای برجام نوشته‌اند: «متأسفانه، تصمیم‌گیری امنیت ملی معمولاً در مورد انتخابِ بهترین از میان گزینه‌های بد است، نه گزینه‌های خوب. برخلاف آنچه مخالفان ناراضی توافق ادعا می‌کنند، این انتخاب بین توافق بهتر و بدتر نیست، بلکه بین برجام و عدم توافق است. هیچ چشم اندازی برای دستیابی به یک توافق بهتر وجود ندارد. هر توافقی که برای اسرائیل بهتر باشد، طبق تعریف، برای ایران بدتر خواهد بود و تهران قصد ندارد با آن موافقت کند. این وضعیتی بود که ایالات متحده و اسرائیل در سال 2015 با آن مواجه شدند، و وضعیتی است که امروز با آن روبرو هستیم».

احیای برجام، بهترین گزینه بد موجود!

برجام

به گزارش اقتصادنیوز ؛ درحالیکه انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده تصمیم کاخ سفید درباره حذف یا حفظ سپاه پاسداران در لیست سیاه FTO را اعلام کند، اسرائیل فرصت تأخیر آمریکا در تصمیم‌گیری را مغتنم شمرده و از طریق اهرم‌های مختلفی چون اعتراض کشورهای منطقه و برانگیختن انتقادات داخلی در واشنگتن، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است. با این حال گفته می‌شود «تا زمانی که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، نمی‌توان گفت تصمیم نهایی رئیس‌جمهور چه خواهد بود».

بایدن به زودی تصمیم خود را اعلام می‌کند

علی‌رغم گزارش‌های ضد و نقیض درباره تصمیم دولت ایالات متحده در مورد «حذف/حفظ سپاه پاسداران ایران از/در لیست سیاه [ادعایی] سازمان‌های تروریستی خارجی (FTO) وزارت خارجه»، تقریباً هیچکس نمی‌تواند با اطمینان بگوید که جو بایدن درباره این درخواست کلیدی تهران چه پاسخی خواهد داد.

ایالات متحده که بارها از ضرب الاجل دستیابی به توافق عقب نشینی کرده است، به زودی و با تأخیر تصمیم خود درباره درخواستی که از آن به عنوان آخرین مناقشه در مسیر توافق احیای برجام یاد می‌شود، را اعلام خواهد کرد؛ تصمیمی که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در همین حال بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص، اسرائیل برای نتایج احتمالی آماده می‌شود. مقامات اسرائیلی در این هفته خود را برای تحولات مهمی در رابطه با مذاکرات قدرت های جهانی و ایران بر سر برنامه هسته ای خود آماده می کنند.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای آینده اعلام کند که آیا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران را در فهرست [ادعایی] سازمان‌های تروریستی آمریکا نگه دارد یا درخواست تهران برای حذف این گروه از فهرست را بپذیرد.

با این حال، به گفته مقامات اسرائیلی در تماس با ایالات متحده، فشار برخی کارکنان وزارت خارجه که می خواهند سپاه پاسداران را در لیست نگه دارند، می تواند بر اعلام بایدن تأثیر بگذارد.

«پلن‌B» بنت-بایدن علیه ایران چیست؟

یک مقام اسرائیلی گفت: «تا زمانی که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، نمی‌توان گفت تصمیم نهایی رئیس‌جمهور چه خواهد بود». به ادعای این روزنامه، اکنون در اسرائیل مقدمات ۲ سناریوی احتمالی در حال بررسی است. 

سناریوی اول، تصمیم ایران برای پس گرفتن تقاضای خود از میز مذاکره، عمدتاً برای بهره مندی از افزایش سرسام آور قیمت جهانی نفت به دلیل جنگ در اوکراین. در این صورت، اسرائیل برای خنثی کردن برنامه‌های ایالات متحده برای امضای توافقنامه جدید با ایران در چند روز آینده مشکل خواهد داشت. سناریوی دوم این است که ایران اصرار دارد که سپاه پاسداران از لیست خارج شود که می تواند امضای توافقنامه جدید را به تاخیر انداخته و پیچیده کند و طرفین را به رویارویی بیشتر سوق دهد. با این حال، در اسراییل اعتقاد بر این است که دولت بایدن مصمم به امضای قرارداد است و نمایندگان ایران بهتر از همتایان آمریکایی خود در حال مذاکره اند و بنابراین اصرار ایران می تواند برای تهران در ادامه راه به ثمر بنشیند.

ارسال نظر: