کدخبر: 11725

بیماری واگیردار جدید در کمین مردم| این بیماری کودکان را از پا در میاره

آمون به خبرنگاران گفت که موارد هپاتیت علائم مشابهی را نشان می‌دهند.

وزارت بهداشت اندونزی روز دوشنبه دو مه (۱۲ اردیبهشت) اعلام کرد که سه کودک در این کشور در ماه آوریل بر اثر ابتلا به هپاتیت حاد جان خود را از دست دادند.این خبر پس از تایید خبر فوت یک کودک دیگر از سوی مقامات بهداشتی اروپا در هفته گذشته منتشر شد و تعداد قربانیان این بیماری به دست‌کم چهار مورد رسیده است. وزارت بهداشت اندونزی روز دوشنبه دو مه (۱۲ اردیبهشت) اعلام کرد که سه کودک در اندونزی در ماه آوریل بر اثر ابتلا به هپاتیت حاد جان خود را از دست دادند.

این خبر پس از تایید خبر فوت یک کودک دیگر از سوی مقامات بهداشتی اروپا در هفته گذشته منتشر شد و تعداد قربانیان این بیماری به دست‌کم چهار مورد رسیده است. وزارت بهداشت اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد کودکانی که در بیمارستان جاکارتا بستری شده بودند، علائمی از جمله تهوع، تب، استفراغ، زردی، اسهال، تشنج و از دست دادن هوشیاری را از خود نشان دادند.

از سوی دیگر سنگاپور نخستین مورد ابتلا به هپاتیت حاد را در اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) تایید کرد. یک نوزاد ۱۰ ماهه در این کشور به این بیماری مبتلا شده است. پیش از این وزارت بهداشت ژاپن گفته بود که یک مورد احتمالی ابتلا را در ۲۶ آوریل شناسایی کرده است.

هپاتیت حاد یا التهاب کبد در کودکان خردسال نادر است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، شیوع کنونی منجر به حداقل ۱۷ پیوند کبد در بیماران زیر ۱۶ سال شده است.

دکتر آندریا آمون، مدیر مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری در ۲۶ آوریل گفت که اکنون ۲۰۰ مورد ابتلا به هپاتیت حاد بدون شناخت منشا آن وجود دارد که کودکان در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بریتانیا با ۱۱۱ مورد ابتلا بیشترین کشور آسیب دیده از این بیماری است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری گفت که حدود ۵۵ مورد «احتمالی یا تایید شده» در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا شناسایی شده است.

موارد دیگر ابتلا در ایالات متحده و رژیم صهیونیستی گزارش شده است.

خانم آمون در یک نشست مطبوعاتی در استکهلم گفت: «تحقیقات در همه کشورهایی که موارد ابتلا را گزارش کرده‌اند ادامه دارد اما در حال حاضر علت دقیق این هپاتیت همچنان ناشناخته است.»

وی افزود که در حال حاضر هیچ ارتباط شناخته شده‌ای بین این موارد یا ارتباطی با سفر وجود ندارد.مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری در پاسخ به یورونیوز درباره نخستین مرگ تایید شده ناشی از این بیماری از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرد و گفت که این اطلاعات «محرمانه» است.با این حال آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اعلام کرده است که هیچ مورد فوتی ناشی از هپاتیت در میان کودکان در بریتانیا ثبت نشده است.

آیا آدنوویروس مقصر است؟

در حالی که منشا اصلی ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نیست، خانم آمون از آدنوویروس - یک ویروس رایج که معمولا علائمی مشابه آنفلوآنزا یا مشکلات دستگاه گوارش را ایجاد می‌کند- به‌عنوان محرک احتمالی هپاتیت در کودکان نام برد.

او گفت: «تحقیقات در حال حاضر به ارتباط با عفونت آدنوویروس اشاره می‌کند.»

ویروس‌های رایجی که باعث هپاتیت حاد می‌شوند (ویروس‌های هپاتیت A, B, C, D, E) تاکنون در موارد ابتلایی تایید شده شناسایی نشده‌اند.

اما آیا کاهش احتمالی ایمنی بدن ناشی از دو سال قرنطینه و اعمال محدودیت‌های مرتبط با بیماری کووید می‌تواند عامل ایجاد این بیماری باشد؟ خانم آمون گفت: «این موضوع می‌تواند یک عامل باشد اما نمی‌توانم آن را تایید یا رد کنم زیرا در حال حاضر همچنان تحقیقات در جریان است.»

به چه چیزی باید توجه کرد؟

آمون به خبرنگاران گفت که موارد هپاتیت علائم مشابهی را نشان می‌دهند.

او گفت: «شایع‌ترین شکل بروز آن زردی (زرد شدن پوست و چشم‌ها)‌ و استفراغ یا علائم گوارشی است.»

دکتر میرا چاند، مدیر بخش عفونت‌های بالینی و نوظهور در آژانس امنیت سلامت بریتانیا چند روز پیش گفته بود که والدین باید نسبت به علائم هپاتیت از جمله زردی هوشیار باشند.

چاند اضافه کرد: «کودکانی که علائم عفونت گوارشی از جمله استفراغ و اسهال را تجربه می‌کنند باید در خانه بمانند و تا ۴۸ ساعت پس از پایان علائم به مدرسه یا مهدکودک نروند.»

وی تاکید کرد که اکثر بیماران ابتدا دچار حالت تهوع و اسهال شده‌اند و بعدا زردی گرفته‌اند.

ارسال نظر: