کدخبر: 9136

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

کرونا جان کودکان را تهدید می کند| چرا کودکان بیشتر کرونا می گیرند؟

اولین نشانه‌های پیک ششم کرونا در ایران از ۲۰ دی ماه دیده شد، حالا بیش از یک ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز روند ابتلا و مرگ کرونا در سویه جدید افزایشی است.

با شروع پیک ششم کرونا، آمار مبتلایان دوباره رو به افزایش گذاشته است، اما این بار با فراگیری سویه امیکرون، کودکان بیش از انواع قبلی این ویروس مبتلا می‌شوند، علت چیست؟

 اولین نشانه‌های پیک ششم کرونا در ایران از ۲۰ دی ماه دیده شد، حالا بیش از یک ماه از آن زمان می‌گذرد و هنوز روند ابتلا و مرگ کرونا در سویه جدید افزایشی است. جدا از تفاوت‌های علامتی و میزان سرایت و مرگ‌آوری امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی کرونا، یک تفاوت آشکار دیگر هم در این پیک دیده می شود، افزایش ابتلای کودکان به کرونا.

افزایش ابتلای کودکان به سویه امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی آن قدر واضح است که وزارت بهداشت این بار مهمترین اقدام خود را برای مقابله با پیک جدید افزایش تخت و امکانات بیمارستانی برای کودکان اعلام کرده است. به طوری که سعید کریمی،معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید: در موج ششم کرونا، درگیری کودکان با اُمیکرون افزایش یافته و به همین دلیل، تقویت زیرساخت‌های بیمارستانی در این حوزه یکی از برنامه‌های معاونت درمان وزارت بهداشت است. 

کمیته علمی کشوری کرونا نیز بر تقویت بخش‌های مراقبت های ویژه کودکان(PICU) تاکید دارد. تا ۱۰ روز پیش ۵۹۲ تخت مراقبت‌های ویژه کودکان در کشور وجود داشت اما در طول یک هفته،  ۱۰۳ تخت جدید خریداری، توزیع و راه‌اندازی شد و تعداد این تخت‌ها در کشور در طول یک هفته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. منابع لازم برای اضافه کردن ۴۰۰ تخت دیگر در بخش مراقبت‌های ویژه کودکان(PICU) تامین شده و در هفته‌های آینده، این تخت‌ها به ظرفیت بیمارستانهای کشور افزوده می‌شود.   همزمان هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت نیز از افزایش ۱۱۰ تخت بستری اطفال به همراه همه متعلقات مربوطه به آن برای ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور خبر داد.

وزارت بهداشت اعلام کرد: در حال حاضر بیشتر کشورهای دنیا  و از جمله ایران در موج ششم کرونا قرار دارند. این بیماری علاوه بر بزرگسالان کودکان و اطفال را نیز درگیر می‌کند بنابراین، تجهیز و تقویت زیرساخت های بیمارستانی در این حوزه، از اولویت‌های مهم سیستم بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود در این راستا بر اساس اولویت و نیازسنجی معاونت درمان وزارت بهداشت، هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران همه تجهیزات مقابله با این بیماری را در کوتاهترین زمان ممکن برای دانشگاه‌های علوم پزشکی اراک، اصفهان، اهواز، ایران، تبریز، تهران، خراسان رضوی، زاهدان، شهید بهشتی، فارس، قزوین، قم، گلستان، مازندان و بجنورد توزیع کرده است.

از جمله تجهیزاتی که در  چند روز گذشته به منظور ارائه خدمات به بیماران برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای مقابله با امیکرون ارسال شده است، انواع دستگاه‌های ونتیلاتور بزرگسال و اطفال، رادیولوژی پرتابل، مانیتورینگ علائم حیاتی، پمپ سرم و سرنگ است.

ارسال نظر: