کدخبر: 12040

قیمت روغن خوراکی نجومی شد| علت کمبود روغن چیست؟

براساس این اطلاعیه قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال است.

یکی از نرخ هایی که برای مردم دارای اهمیت بوده، قیمت روغن است. قیمت روغن به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرد.اتاق اصناف ایران در اطلاعیه قیمت روغن خوراکی را اعلام کرد. قیمت روغن مایع آفتابگردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال برای مصرف کننده است.

اتاق اصناف ایران پیرو اطلاعیه شماره ۲ ستاد تنظیم بازار مورخ ۱۴۰۱.۲.۲۱ درباره مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، نرخ حداکثری فروش انواع روغن خوراکی را برای مصرف کننده در سراسر کشور مطابق با جدول پیوست اعلام می دارد. براساس این اطلاعیه قیمت مصرف کننده روغن مایع آفتاب گردان ۸۱۰ گرمی پخت و پز ۶۳۰ هزار ریال و قیمت مصرف کننده روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال است.

به استناد این مصوبه از امروز مورخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ هر گونه اعلام قیمت بالاتر از قیمت های مصوب در تمامی شبکه های توزیع اعم از زنجیره ای، صنفی و مجازی تخلف گران فروشی محسوب شده و گشت های مشترک نظارت و بازرسی اتاق ها و اتحادیه های صنفی و سازمان تعزیرات با اندک خاطیان احتمالی برخورد قانونی خواهند کرد.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که بازار تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین قرار می گیرد. جنگ روسیه و اوکراین بر بازار روغن نباتی نیز اثر خواهد گذاشت. روغن نباتی یکی از کالاهای اساسی مردم است که کمبود روغن نباتی ممکن است مردم را دچار مشکل کند هرچند برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند حمله روسیه به اوکراین سبب کاهش تولید روغن نباتی نمی شود.

هر چند برخی تحلیلگران معتقدند که ادامه‌ تنش‌ها ممکن است باعث کم شدن عرضه روغن در بازار ایران شود اما رئیس انجمن روغن نباتی گفت: حمله روسیه به اوکراین سبب کاهش تولید روغن نمی‌شود.

آغاز جنگ روسیه و اوکراین تبعات زیادی را برای بازارهای بین‌المللی به همراه دارد. اخیرا لبنان اعلام کرده است که ۶۰ درصد مایحتاج گندم خود را از اوکراین وارد می‌کند.

با آغاز جنگ صادرات گندم اوکراین به تعویق افتاده و ذخایر گندم لبنان تنها برای یک ماه کافی است. حال گویا دولت میقاتی مذامرات فوری را با آمریکا و هند برای خرید گندم آغاز کرده است.

برای ایران اما برخی تحلیلگران می‌گویند ممکن است بازار دانه‌های روغنی را دچار چالش کند. چنانچه این اتفاق بیافتد ممکن است عرضه روغن به بازار کاهش پیدا کند. آیا بازار ایران با کمبود روغن مواجه می‌شود؟ احسان عزیزی یک تاجر نهاده‌های روغنی در روسیه به تجارت‌نیوز گفت: جنگ بین روسیه و اوکراین پیش‌بینی وضعیت واردات و صادرات مواد غذایی را سخت کرده است. فعلا وضعیت صادرات دانه‌های روغنی به بازارهای جهانی از جمله به ایران نامشخص است. باید تا پایان فوریه منتظر ماند تا بازارها از استرس جنگ خارج شود.

عزیزی توضیح داد: روسیه و اوکراین صادرات ۲۹ درصدی گندم، ۸۰ درصدی روغن آفتابگردان و ۱۹ درصد ذرت دنیا را در اختیار دارند. بنادر «اودسا»، «آزوف» و « نووراسیسک» بنادر صادراتی غله و فراورده‌های روغنی هستند که فعلا دو بندر از دسترس خارج شدند.

او ادامه داد: لبنان، ترکیه، مصر، مراکش، عربستان صعودی و امارات متحده عربی مشتریان مورد تهدید روسیه و اوکراین هستند. عزیزی گفت: در سال ۲۰۲۰ از بندر سالیانکا-آستاراخان ۱۳۵ هزار تن انواع روغن به ایران و از بندر علیا آستاراخان نزدیک به ۱۲۸ هزار تن وارد شده است.

ارسال نظر: