کدخبر: 12041

قیمت مرغ | قیمت مرغ تازه | قیمت ران مرغ

قیمت مرغ و تخم مرغ| قیمت مرغ پرکشید| قیمت مرغ امروز 22 اردیبهشت 1401 چقدر شد؟

قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، هر کیلو تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۷۶ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

حدود ۳۶ پس از آنکه وزیر کشور از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خبر داد، قیمت جدید این چهار گروه کالای اساسی اعلام شد. یکی از نرخ هایی که برای مردم دارای اهمیت بوده، قیمت مرغ و تخم مرغ است. قیمت مرغ و تخم مرغ به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرد.اتاق اصناف ایران در اطلاعیه قیمت مرغ و تخم مرغ را اعلام کرد. حدود ۳۶ پس از آنکه وزیر کشور از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خبر داد، قیمت جدید این چهار گروه کالای اساسی اعلام شد.

قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، هر کیلو تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۷۶ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

این ارقامی در حالی امروز از سوی خبرگزاری فارس منتشر شد که از روز گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره قیمت کالاهای اساسی صورت گرفت. در حالی که قیمت‌های اعلامی نزدیک به این ارقام بودند، نهادهای ذی‌ربط آن را تکذیب کردند. مسئولان دولت معتقدند که این افزایش قیمت‌ها در راستای اصلاح یارانه کالاهای اساسی انجام شد. بر همین اساس یارانه‌های نقدی از بیستم اردیبهشت ۱۴۰۱ بر مبنای دهک‌بندی‌ها برای هر نفر به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

حال دولتمردان معتقدند که این یارانه کمک معیشتی برای خانوار چهار نفره سه دهک اول در ماه به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی فقط ۸۱۴ هزار تومان این یارانه صرف خرید سبد کالاهای اساسی با قیمت‌های جدید می‌شود. حال باید دید واکنش بازار در برابر قیمت‌های جدید چه خواهد بود؟

شب گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش می‌یابد. بلافاصله پس از این اظهارات وحیدی اقتصادآنلاین نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۴ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ برای مصرف‌کننده ۹۸ هزار تومان تعیین شده است.

این نامه به‌سرعت در رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی دست به دست‌ شد تا با توجه به قیمت‌های موجود نگرانی جدیدی در جامعه شکل بگیرد. گرچه اقتصادآنلاین، به‌عنوان اولین منبع رسمی انتشار نامه، درنهایت ناچار به حذف این خبر و نامه شد، اما برخی روزنامه‌ها هم امروز جدول زیر را منتشر کردند تا شائبه پرواز قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن قوت بگیرد.

قیمت مرغ در سطح شهر

قیمت مرغ

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مرغ و تخم مرغ هنوز با قیمت‌های قبلی عرضه می‌شوند. چنان‌که هر شانه تخم مرغ در نقاط مختلف پایتخت بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. مرغ نیز در هر کیلوگرم نهایتاً ۳۱ هزار تومان قیمت دارد.

اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت و کشاورزی طی روزهای اخیر بر سر افزایش قیمت‌ها به توافق رسیده‌اند. شاید نرخ‌های درج‌شده در نامه مذکور تا حدودی عجیب به نظر برسند، اما تا کنون این قیمت‌ها تکذیب هم نشده‌اند. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، گرچه تلویحاً افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را تائید کرد، اما این را هم گفت که تا صبح چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، نامه‌ای به آن‌ها ابلاغ نشده است.

محمد یوسفی اظهار کرد: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و نوسان قیمت ارز طبیعی است که نرخ مرغ و تخم‌مرغ هم صعودی شود. این موضوعی است که شب گذشته وزیر کشور هم به آن اشاره کرد.

او افزود: گرچه دولت مدام می‌گوید اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد، اما در سال جدید شاهد بالارفتن قیمت نهاده‌های تولید بودیم. مرغ‌دار که نمی‌تواند از جیب هزینه کند و با زیان به فعالیت خود ادامه دهد. زمانی که نرخ نهاده و هزینه تولید افزایش می‌یابد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ تغییری نکند.

ارسال نظر: