کدخبر: 12684

سپاه آمریکا را غافلگیر کرد| جنگ در راه است؟

نیروی دریایی سپاه روز جمعه (ششم خرداد ماه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به‌دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.

 پس از اقدام غیرقانونی یونان در توقیف و ضبط محموله نفت ایران در آب‌های این کشور و انتقال غیرقانونی محموله نفت ایران به آمریکا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای مقابله‌ به‌ مثل، ۲ نفتکش یونانی در خلیج‌فارس را متوقف کرد.

سپاه پاسداران با ضرب شستی که به آمریکایی‌ها نشان داد، ورق را برگرداند تا به یونان و برخی کشورها که تحت امر آمریکا، دارایی‌های ایران را توقیف و بلوکه کرده‌اند این هشدار را بدهد که در صورت ادامه شیطنت‌ها و سیاست‌های خصمانه علیه حقوق قانونی ملت ایران، احتمال توقیف کشتی‌های آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نیروی دریایی سپاه روز جمعه (ششم خرداد ماه) ۲ فروند نفتکش یونانی را به‌دلیل تخلفات انجام‌گرفته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرد.»

منابع آگاه نیز روز جمعه به تسنیم گفتند، هنوز ۱۷ فروند کشتی یونانی دیگر در خلیج‌فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت‌ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.براساس این گزارش، منابع آگاه تأکید می‌کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

گفتنی است خبرگزاری رویترز (۳۰ فروردین‌ ماه سال جاری) به نقل از گارد ساحلی یونان از توقیف یک نفتکش روسی ۱۱۵ هزار تنی (حاوی ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران) به نام «پگاس» که به نام «لانا» تغییر کرده، در نزدیکی سواحل جزیره «اویا» این کشور خبر داد.

با اینکه مقامات یونانی این اقدام را در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به خاطر درگیری نظامی با اوکراین اعلام و تأکید کردند هنوز نفت این کشتی مصادره نشده و معلوم نیست چه طرفی آن را اجاره کرده اما آمریکا هم با استقبال از این اقدام یونان، مدعی شد که نفتکش روسی حامل نفت خام ایران بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه گفت: ما از گزارش‌هایی که حاکی از آنکه این تانکر حامل نفت خام ایران است اطلاع داریم؛ اما هیچ اشاره‌ای به صحت این گزارش‌ها نکرد.

همچنین گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که رفت‌وآمد کشتی‌های حامل تانکرهای مربوط به ایران را با ماهواره‌های مخصوص ردیابی رصد می‌کند اعلام کرد: «در ۱۹ آگوست سال ۲۰۲۱ کشتی پگاس حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را از جزیره سیری در ایران بار زده بود.»

این در حالی است که بر اساس اعلامیه سازمان بنادر و دریانوردی ایران «این کشتی با شرایط آب‌وهوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابق قوانین بین‌المللی درخواست کمک کرده است و براساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و درخواست کمک‌رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته‌اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس‌ازآن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین‌المللی خود ادامه دهند.» اما متأسفانه دولت یونان برخلاف قوانین بین‌المللی، کشتی مربوطه را نگه داشته و بار آن‌ که نفت بوده است، توقیف کرده است. محموله نفتی ایران توقیف بود تا آنکه دادگستری آمریکا سه‌شنبه هفته گذشته (۳ خردادماه) اعلام کرد در حال انتقال محموله نفتی است که در آب‌های یونان توقیف شده بود.

ارسال نظر: