کدخبر: 13192

مراقب تب کنگو باشید| شمار بیماران تب کنگو بالا رفت

بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۱۸ مورد ابتلا به این بیماری و یک مرگ ناشی از آن داشته‌ایم و این درحالی است که طی کل سال گذشته تنها ۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و دو مرگ ناشی از آن در سامانه‌ها به ثبت رسیده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به افزایش مبتلایان بیماری تب کریمه کنگو امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، درعین حال توصیه‌هایی بهداشتی برای کاهش مواجهه حجاج با این بیماری مطرح کرد.

دکتر بهزاد امیری، با تاکید بر اینکه هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو برای انسان و دام وجود ندارد، گفت: بر اساس آخرین آمار در سال جاری ۱۸ مورد ابتلا به این بیماری و یک مرگ ناشی از آن داشته‌ایم و این درحالی است که طی کل سال گذشته تنها ۱۳ مورد مبتلا به تب کریمه کنگو و دو مرگ ناشی از آن در سامانه‌ها به ثبت رسیده است.

علل افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو

وی با اشاره به این که افزایش موارد ابتلا به تب کریمه کنگو دلایل گوناگونی دارد، بیان کرد: الان بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در کشور عراق ۲۱۲ مورد مبتلا شناسایی شده است. به نظر می‌رسد شرایطی فراهم شده باشد که انتقال ویروس مهیا باشد. مباحثی مانند عدم کنترل موارد بهداشتی هم مطرح است که در حال حاضر نامه‌ای به امضای وزیر محترم بهداشت رسیده و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا مراقبت‌های خود را افزایش دهند و از تبادل دام بویژه در مناطق مرزی جلوگیری شود.

ابلاغ ویژه به دانشگاه‌ها و پایش مبادی مرزی

او ادامه داد: همچنین همکاران مراقب بهداشتی ما در مبادی مرزی پایش‌های خود را افزایش دهند تا موارد بیماری را شناسایی کنند. اقدامات مقتضی در قالب دستورالعمل به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

امیری در توضیح شرایط بیماری و پیش‌بینی از موارد آن در سال جاری، تصریح کرد: بنا بر روند فعلی بیماری، طی سال جاری آمار موارد ابتلا به تب کریمه کنگو نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت.

چگونگی انتقال تب کریمه کنگو

او به مردم توصیه کرد: راه‌های انتقال بیماری به سه روش است؛ اول از طریق گزش نیش کنه است که یا ممکن است خود کنه انسان را نیش بزند یا اینکه کنه روی بدن باشد و انسان دانسته یا ندانسته آن را لِه کند. راه انتقال بعدی از طریق خون، مایعات و ترشحات آلوده دام به انسان است که این در زمان ذبح دام یا انتقال امعاء و احشاء دام اتفاق می‌افتد؛ البته اگر فرد گوشت و احشاء دام را به شکل خام یا درست پخته نشده مصرف کند هم احتمال ابتلایش به بیماری وجود دارد. راه انتقال سوم هم از بیمار آلوده به سایر انسان‌ها است. درصورتی که بیماری مشکوک به تب کریمه کنگو به بیمارستان وارد شود، مراقبت‌های بهداشتی لازم صورت می‌گیرد تا از انتقال انسان به انسان بیماری جلوگیری کنیم. البته خوشبختانه تب کریمه کنگو مانند کرونا انتقال تنفسی ندارد و انتقال از طریق ترشحات آلوده و خون فرد اتفاق می‌افتد؛ بنابراین لازم است بیمار در اتاق ایزوله نگهداری شده و هنگام مواجهه با او از تجهیزات حفاظت فردی مانند دستکش، ماسک و... استفاده شود.

خرید گوشت خارج از شبکه دامپزشکی ممنوع

وی افزود: موضوعی که سبب نگرانی ما می‌شود این است که متاسفانه برخی مردم اعتقاد دارند که گوشت تازه را از کنار جاده‌ها خریداری کنند که ما اکیدا توصیه می‌کیم از خرید گوشتی که خارج از شبکه دامپزشکی ذبح شده است، خودداری کنند. نکته مهم دیگر این است که اگر قرار است خودشان دامی را ذبح کنند حتما این دام را از میادین مجاز عرضه دام تهیه کنند که تحت نظر سازمان دامپزشکی باشد و به هیچ وجه دام را در منازل، معابر و خیابان‌ها ذبح نکنند؛ زیرا این موضوع در زمینه گسترش بیماری بسیار خطرناک است. از مردم می‌خواهیم دام را به کشتارگاه ببرند تا تحت نظارت کامل ذبح صورت گیرد.

او با تاکید بر اینکه گوشت تازه ذبح شده به هیچ عنوان نباید به سرعت به مصرف برسد، بیان کرد: گوشت دام ذبح شده، قبل از مصرف باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای ۴ درجه سانتی‌گراد در یخچال قرار داده شود. این اقدام به آن جهت است که پدیده جمود نعشی منجر به افزایش PH گوشت شود که این فرایند باعث می‌شود، چنانچه ویروسی در گوشت وجود داشته باشد، از بین برود. البته تاکید می‌کنیم، جگر و سایر امعاء و احشاء دام، پس از ۴۸ ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتی‌گراد، مصرف شوند.

توصیه اکید به حجاج

وی با اشاره به اینکه اولین گروه‌های حجاج در حال اعزام به حج هستند، درباره ذبح دام در روز عید قربان اظهار کرد: دستورالعمل اینگونه نیست که خود حجاج کار ذبح را انجام دهند و با تامین وجه آن، ذبح دام تحت نظارت سازمان دامپزشکی عربستان صورت می‌گیرد که این امر سبب نگرانی ما نیست اما موضوعی که بنده نیز در سفر خود شاهد بودم آن است که بعد از اینکه ذبح دام‌ها صورت می‌گیرد بخشی از گوشت‌ها به اطراف چادرهای حجاج در مِنا آورده می‌شود که ممکن است گوشت، کباب شده و به فروش برسد؛ توصیه اکید ما این است که به هیچ وجه از این گوشت‌ها خریداری و مصرف نکنند زیرا صحت و سلامت آن مورد تایید ما نیست.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان، گفت: از حجاج می‌خواهیم در تماس با خون و ترشحات آلوده دامی قرار نگیرند و در صورتی که دامی را دیدند که حتی به ظاهر سالم است، اما به آن نزدیک نشوند. توصیه می‌شود تا زمانی که هنوز مُحرِم نشدند از اسپری یا قلم دورکننده‌ حشرات استفاده کنند و لباس‌های روشن، پوشیده و بلند استفاده کنند که از گزش حشرات و کنه‌ها دور باشند. در صورت مشاهده کنه به هیچ وجه آن را له نکنند و با یک پنس آن را از بدن خود جدا کنند.

ارسال نظر: