کدخبر: 13771

آمار کرونا /آمار کرونا امروز / آمار کرونا در ایران

کرونا اوج گرفت| ماسک ها را کنار نذارید| آمار کرونا امروز 12 تیر 1401

بنابراین در حال حاضر سهم تعداد موارد BA۴ و BA۵ در دنیا افزایش پیدا کرده و این‌ها هم دو واریانتی هستند که نسبتا واکسن‌گریزی بیشتری دارند.

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به روند افزایشی کرونا در کشور طی روزهای اخیر، گفت: دور از انتظار نیست که واریانت BA۴ و BA۵ به زودی در کشورمان غالب شود. مسعود یونسیان در گفتگو با ایسنا، با اشاره به گزارش اخیر وزارت بهداشت مبنی بر افزایش سه برابری بستری و سرپایی کرونا در روزهای اخیر، گفت: احتمال اینکه این افزایش‌ها را طی هفته آینده هم ببینیم، کم نیست و احتمالش نسبتا بالاست.

 

وی با بیان اینکه در این زمینه باید به چند واقعیت توجه کرد، افزود: یک واقعیت این است که علی‌رغم اینکه ساب‌واریانت BA۲ اُمیکرون و زیرمجموعه‌های آن در دنیا غالب بوده است، اکنون چندین هفته متوالی است که BA۴ و BA۵ که از قاره آفریقا شروع شد، بعد به آمریکا و سایر نقاط دنیا رفت، رو به افزایش می‌گذارد.

البته شاید هنوز غالب نشده و همچنان غلبه با BA۲ است. بنابراین در حال حاضر سهم تعداد موارد BA۴ و BA۵ در دنیا افزایش پیدا کرده و این‌ها هم دو واریانتی هستند که نسبتا واکسن‌گریزی بیشتری دارند.

روند افزایشی کرونا در همسایگی ایران

کرونا

یونسیان ادامه داد: در عین حال باید نگاهی هم به وضعیت کشورهای همسایه‌مان داشته باشیم. در بین کشورهای همسایه می‌بینیم که در کشور کویت، عربستان، امارات، عراق، بحرین و ترکیه طی چند هفته اخیر افزایش موارد را داشتند و هر هفته نسبت به هفته قبل افزایش‌هایی را داشته‌اند.

البته آمار و گزارشی مبنی بر اینکه چه واریانت یا ساب‌واریانتی در آن کشورها بوده، اعلام نشده است، ‌اما می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که با توسعه دو واریانت BA۴ و BA۵ در آمریکا و اروپا که به طور دقیق گزارش کرده و با افزایش موارد همراه بودند و قله کوچکی زدند، کشور ما هم احتمالا از این قاعده مستثنی نیست. یونسیان با بیان اینکه فعلا نمی‌توان دلیل مشخصی را برای این افزایش بیان کرد، گفت: اگر با سایر کشورهای دنیا مشابهت‌یابی کنیم، دور از انتظار نیست که این افزایش را به افزایش سهم BA۴ و BA۵ منتسب کنیم.

وی درباره احتمال بروز پیک جدید کرونا در کشور به دنبال این روند افزایشی، گفت: در بقیه نقاط دنیا که وضعیت مشابه ما را داشتند، یک قله‌ای با ارتفاع یک‌پنجم تا یک‌ششم نسبت به قله اصلی اُمیکرون داشتند.یعنی اگر در قله اُمیکرون‌مان به ابتلای روزانه ۲۰ هزار نفر رسیدیم، حالا اینکه اعداد ابتلایمان روزانه چهار رقمی شود، دور از انتظار نیست و دو رقمی شدن مرگ‌ها هم دور از انتظار نیست و متاسفانه احتمال آن وجود دارد.

یونسیان درباره زمان تاثیر این افزایش موارد سرپایی بر روی بستری و مرگ‌های ناشی از این بیماری، گفت: هرجایی در بیماری، نسخه خاص خودش را دارد. نمی‌توان قطعا گفت از آنجایی که موج در اروپا و آفریقا و … فروکش کرد، در ایران هم حتما همین اتفاق می‌افتد.

زیرا تقارن وقایع به خصوص وقایع و رویدادهای ناشی از جابجایی‌های جمعیتی با وقایع ناشی از ورود واریانت‌های جدید، تعیین‌کننده است. اگر این رویدادها همچون بازگشایی مدارس و مراسمات ماه محرم و … همراه با رعایت پروتکل‌ها و بویژه استفاده از ماسک باشد، می‌توان گفت که مشکلی پیش نمی‌آید.

ارسال نظر: