کدخبر: 14074

وام سهام عدالتی بگیرید | نحوه دریافت تسهیلات جدید دولتی

همه اشخاص حقیقی که سهام عدالت دارند می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند.

در این مطلب به بررسی شرایط دریافت و نحوه بازپرداخت وام با ضمانت سهام عدالت پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند. بخشی عمده‌ای از افراد جامعه سهامدار سهام عدالت هستند و اکنون بانک‌ها به واسطه کارت اعتباری سهام عدالت وام می‌دهند.

البته در ماه‌های اخیر بانک‌های ملی و تجارت کارت اعتباری سهام عدالت به مبلغ هفت میلیون به دارندگان سهام عدالت پرداخت می‌کردند.محسن خدابخش، نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز چند هفته قبل گفت که هر بانک با توجه به منابع خود می‌تواند به سهامداران وام دهد. البته سهام عدالت ضمانت وام است.

از سوی دیگر مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز زمستان سال گذشته گفته بود که صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند از اولین ماه سال ١۴٠١ اقدام به دریافت وام کنند. قرار بر این بود که از فروردین ۱۴۰۱ با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، این امکان فراهم شود تا اوراق بهادار، سهام و تمام دارایی‌های مالی در بازار مالی بتوانند پشتوانه و توثیق وام‌های بانک به صورت الکترونیکی قرار گیرند.

همه اشخاص حقیقی که سهام عدالت دارند می‌توانند وام سهام عدالت بگیرند. اما به شرط اینکه هیچ بخشی از سهام عدالت خود را نفروخته باشند. حتی اگر افراد یک سهم از سبد سهام خود را فروخته باشند، نمی‌توانند وام سهام عدالت را بگیرند.

متقاضیان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت پس از ثبت‌نام در سجام، باید اقدام به بازگشایی حساب در دو بانک ملی و تجارت کرده و از طریق اپلیکیشن‌های دو بانک ایوا و زمرد اقدام به ثبت‌نام کنند.نکته مهم اینجاست که مبلغ وام، ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت افراد است.  همچنین سهامدارانی که متقاضی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت هستند، باید پیش از ورود به سامانه بانک حتما تغییر کارگزاری ناظر را در پرتفوی سهام عدالت خود فعال کنند.

از طرف دیگر باید این افراد مشمول یارانه باشند. یعنی باید  یارانه نقدی یا یارانه معیشتی بگیرند. اگر سهامداران عدالت بتوانند تا یک ماه مبلغ را به بانک بازگردانند، این مبلغ قرض‌الحسنه خواهد بود. اما اگر از یک ماه عبور کرد و قادر به بازپرداخت وام نبودند، این اعتبار به تسهیلات سه ساله تبدیل خواهد شد.

نرخ سودی که برای کارت‌های اعتباری سهام عدالت در نظر گرفته شده ۱۸درصد است. اما اگر مشمولان تا پایان ماه اول مبلغ کارت را تسویه کنند، هیچ سودی از آنها دریافت نمی‌شود./

ارسال نظر: