کدخبر: 14446

رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان و حقوق

رتبه بندی معلمان به نتیجه رسید | حقوق معلمان بعد از رتبه بندی چقدر می شود؟

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خرداد سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید.

طرح رتبه بندی معلمان به زودی اجرایی خواهد شد. اما طرح رتبه بندی معلمان برخی از معلمان را شامل نمی شود. جزئیات خبر را در ادامه مطلب بخوانید. طرح رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟ مشمولین طرح رتبه بندی معلمان اعلام شدند. طرح رتبه بندی معلمان ابلاغ شده است. طرح رتبه بندی معلمان به زودی اجرای خواهد شد. طرح رتبه بندی معلمان بعضی از معلمان را شامل نمی شود.

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال کشمکش در روز ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ از سوی دولت وقت به مجلس ارسال و کلیات آن هجدهم خرداد سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. اما به‌دلیل تغییرات قابل توجه لایحه از سوی نمایندگان مجلس و عدم تامین بار مالی آن، ماه‌ها در مجلس معطل ماند و یک مرتبه نیز از سوی شورای نگهبان رد و دوباره به مجلس بازگشت.

به نقل از ایسنا، طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان یک شیوه‌نامه اجرایی نیز دارد که تا کنون منتشر نشده است. محمد مخبر گفت: «در حال پیگیری این قانون و آماده‌سازی برای اجرا هستیم و امیدواریم تا ابتدای سال تحصیلی همه معلمان رتبه‌بندی شوند و با انرژی مضاعف در کلاس‌های درس حضور یابند.»

مخبر اعلام کرد: «کمیته‌های لازم یا هیئت‌های ممیزی براساس قانون شکل گرفته و رتبه‌بندی وارد مرحله اجرای اصلی در درون آموزش و پرورش شود. شروع آن هم از ۳۱ شهریور سال جاری است.»

آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان در حالی ابلاغ شده است و وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در حال آماده‌سازی مقدمات اجرایی لازم آن است که طی دو سه هفته اخیر انتقادات و اشکالاتی بر آیین‌نامه مذکور از سوی فرهنگیان و نمایندگان مجلس وارد شده است.

تا جایی که رئیس مجلس شورای اسلامی ۲۶ تیر در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر یک نماینده مجلس گفت: «در هیئت تطبیق وظیفه داریم که حتما مصوبات هیئت دولت را با قانون مطابقت دهیم. مصوبه دولت در خصوص قانون رتبه‌بندی معلمان به تازگی به هیئت تطبیق رسیده است. این مصوبه در مهلت قانونی هیئت تطبیق رسیدگی می‌شود و اگر مغایرت وجود داشته باشد، حتما اعلام خواهیم کرد.»

از جمله انتقاداتی که تا کنون مطرح شده می‌توان به عدم شمولیت معلمانی که کد تخصیصی ندارند، ابهام در تشکیل کانون‌های ارزیاب که قرار است صلاحیت عمومی و تخصصی معلمان را ارزیابی کنند. شرط تداوم خدمت دوساله برای معلمانی که سال گذشته و یا امسال بازنشسته شده‌اند، عدم شمولیت معلمان با دوسال خدمت، الزام به کسب امتیاز کف ۴۵۰ تا ۵۰۰ برای احراز رتبه آموزشیار معلمی و احتمال بروز مشکل در اعمال مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان اشاره کرد که هنوز به همه آنها پاسخ داده نشده است و به نظر می‌رسد باید منتظر شیوه‌نامه اجرایی و آرای هیئت تطبیق ماند.

کدام گروه از معلمان، رتبه‌بندی می‌شوند؟

ماه ۳ آیین‌نامه به مشمولان رتبه‌بندی پرداخته است که مطابق آن، مشمولان این آیین‌نامه عبارت‌اند از مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان و نیروهای توان‌بخشی مدارس استثنایی که در حال حاضر صرفا در واحدهای آموزشی و تربیتی اشتغال به خدمت تمام‌وقت دارند.

افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش‌وپرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان – مصوب ۱۳۵۸ – شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن، مشمول این آیین‌نامه هستند.

آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پست‌های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبه‌بندی می‌شوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمت‌های اداری حسب شرایط ذی‌ربط از فوق‌العاده رتبه‌بندی برخوردار نخواهند بود.

ارسال نظر: