کدخبر: 15196

هوشنگ ابتهاج | هوشنگ ابتهاج سایه | هوشنگ ابتهاج شاعر

هوشنگ ابتهاج رو هوا ماند | دعوا برسر پیکر هوشنگ ابتهاج

طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود که پنج شنبه گذشته مراسمی در خانه ارغوان برپا و سپس پیکر این شاعر برای خاکسپاری به شهر زادگاهش یعنی رشت انتقال داده شود.

طبق هماهنگی‌های اولیه قرار بود چهارشنبه گذشته پیکر زنده‌یاد هوشنگ ابتهاج از آلمان به تهران انتقال یابد.اما دوستدارن این شاعر در گذشته همچنان در انتظار به سر می‌برند. امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به سایه شاعر و پژوهشگر نامدار معاصر درگذشت.هوشنگ ابتهاج مشهور به سایه شاعر و پژوهشگر ادبی بزرگ ایرانی در اسفند ۱۳۰۶ در رشت به دنیا آمد و در آلمان درگذشت. هوشنگ ابتهاج به هنگام مرگ ۹۴ سال داشت.طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شده بود که پنج شنبه گذشته مراسمی در خانه ارغوان برپا و سپس پیکر این شاعر برای خاکسپاری به شهر زادگاهش یعنی رشت انتقال داده شود.

اکنون مکان خاکسپاری و تدفین زنده سا ابتهاج در باغ تاریخی محتشم در رشت جانمایی شده است با این وجود انتقال پیکر ابتهاج به تعویق افتاده که همین مساله حواشی‌ای ایجاد کرده است. روز گذشته اما خبری در شبکه‌های اجتماعی و خروجی برخی رسانه‌های خبری مبنی بر عدم موافقت یکی از دختران در خصوص انتقال پیکر ابتهاج به ایران انتشار یافته بود که علت اصلی تعویق این مراسم را روشن ساخت.

طبق مبنای خبر ، یکی از دختران ابتهاج اصرار بر تدفین پیکر این شاعر نامی در کشور آلمان و در جوار  مدفن مادر خود را دارد و باقی فرزندان تمایل به انجام مراسم در شهر زادگاه مدر دارند. این مساله باعث شده تا تکلیف انتقال به سیستم اداری کشور آلمان و اجازه ترخیص اداری منوط شود. مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان در گفت و گو باخبرنگار همشهری آنلاین در این باره اظهار کرد: ما از پنج شنبه گذشته آماده برگزاری مراسم در شهر رشت هستیم که گویا یک سری مسائل حقوقی که مربوط به خانواده این شاعر می‌شود باعث تعویق و به تعبیری بلاتکلیفی  در رابطه شده‌است. رضا ثقتی گفت: در تماسی که با خانم یلدا ابتهاج در زمینه داشته‌ایم و جویای موضوع شده ایشان گفتند که هنوز نمی‌توانم در این باره نظر قطعی بدهم و تمام تلاش ما هم براین است که بتوانیم پیکر پدر را به ایران منتقل کنیم.

ارائه مجوز انتقال هوشنگ ابتهاج 

هوشنگ ابتهاج

دکتر محمد باقری از نزدیکان زنده یاد ابتهاج هم در گفت و گو با همشهری آنلان اظهار کرد: موضوع بلاتکلیفی انتقال پیکر ابتهاج در فضای مجازی مطرح شده و همگان کم و بیش باخبر هستند. به هر حال هر کشوری نظام اداری و حقوقی خود را دارد. بر همین اساس تا دولت آلمان مجوز انتقال را صادر نکند عملا کاری نمی‌توان کرد.

دکتر باقری ادامه داد: مساله حقوقی‌ای که در این رابطه به وجود آمده مستلزم یک روند اداری است، از آنجا که که شنبه و یکشنبه روزهای تعطیل در کشور آلمان به حساب می‌آیند، روند بررسی طبیعتا به دوشنبه یعنی فردا موکول می‌شود، بنابراین تکلیف انتقال یا عدم انتقال پیکر زنده یاد ابتهاج از فردا و شاید روزهای بعدتر روشن می‌شود.وی افزود: ارائه مجوز انتقال را باید دولت آلمان صادر کند اما این مساله به رضایت خانواده هم بستگی دارد.

ارسال نظر: