کدخبر: 15485

اخبار روز | اخبار مهم روز | اخبار حوادث

عراق به چه روزی افتاده؟ + آخرین خبر از شلوغی های عراق

رهبر جریان صدر عراق امروز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در حنانه نجف بابت تحولات جاری ابراز ناراحتی کرد.

عراق از ظهر روز دوشنبه پس از انتشار بیانیه مقدی صدر شاهد افزایش تنش و تحرکات هواداران رهبر جریان صدر عراق و تشدید تدابیر امنیتی شد.به گزارش تجارت‌نیوز، آخرین اخبار از تحولات عراق حاکی از این است که مقتدی صدر به حامیان خود یک ساعت فرصت داده است تا ساختمان پارلمان را خالی کنند در غیر این صورت از آنها اعلام برائت می‌کند.

به نقل از ایسنا، رهبر جریان صدر عراق امروز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی در حنانه نجف بابت تحولات جاری ابراز ناراحتی کرد.مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در این کنفرانس گفت که از تحولات عراق بسیار ناراحت است و از منتقدان این وضعیت است، چنانکه از انقلاب تشرین نیز انتقاد کرده بود: «انقلابی که با خشونت باشد انقلاب نیست. مردم عراق اولین و آخرین کسانی هستند که از این وضعیت متضرر می‌شوند.»

وی گفت: در این درگیری هم قاتل و هم مقتول هردو گناهکار هستند. عراق پس از آن که اسیر فساد بود اکنون اسیر خشونت و فساد است. امیدوارم که این اعتراضات مسالمت آمیز و با قلوبی سرشار از عشق به وطن باشد.وی از نیروهای امنیتی و حشد شعبی و فرماندهی نیروهای مسلح هم بابت بی‌طرفی در این درگیری‌ها و کمک به حفظ امنیت تشکر کرد.

صدر در این کنفرانس خبری از حامیان خود و جنبش صدر خواست تا ظرف ۶۰ دقیقه ساختمان پارلمان را خالی کنند و به اعتصاب خود پایان دهند. وی تهدید کرد، اگر ظرف یک ساعت حامیان وی از خیابان‌ها عقب‌نشینی نکنند از آنها اعلام برائت می‌کند.صدر ادامه داد: جریان صدر یک جریان منضبط و مطیع است و در صورتی که نخواهند پارلمان را تا یک ساعت خالی کنند، از این جنبش تبری می‌جویم.وی با تاکید بر اینکه ریختن خون شهروندان عراقی حرام است، به شدت از عناصر جنبش صدر انتقاد کرده و گفت حشد شعبی هیچ ارتباطی با آنچه رخ داده، ندارد.

صدر افزود: صرف نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.وی همچنین به موضوع استعفایش از عرصه سیاست اشاره کرد و گفت این تصمیم او نهایی است چرا که «شرعی» است.صدر در خصوص دلیل رخدادهای روز دوشنبه در عراق نیز گفت: اگر گروه‌های سیاسی همانطور که قبلا چندین بار خواسته بودیم منحل می‌شدند اکنون شاهد این وضعیت نبودیم.

جای زائرین ایرانی امن است

به نقل از خبرآنلاین، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: «کسانی‌که در داخل عراق هستند در محله‌های امنی حضور دارند، خصوصا کسانی که به صورت کاروانی رفتند کاملا مدیریت شده‌اند و افرادی هم که به‌صورت انفرادی رفته‌اند اطلاع‌رسانی لازم برای آنها دارد انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «فعلا به آنها گفته‌ایم در همان محل‌هایی که هستند حضور داشته باشند چراکه مسیرها هنوز از نظر ما شرایط لازم برای تردد ندارد، به محض این‌که شرایط لازم ایجاد شده به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود که از کدام مسیرها به‌سمت مرز برگردند.»میراحمدی درباره شرایط بازگشت زائران یادآور شد: «برای مسافرینی که در فرودگاه نجف هستند اقدامات لازم دارد انجام می‌شود که با هواپیما به کشور برگردند، مسافران ایرانی هم نبایستی فعلا به مرزها مراجعه کنند.»

پرواز فوق‌العاده به عراق برای بازگرداندن زائرین ایرانی

به نقل از تسنیم، سازمان هواپیمایی از برنامه‌ریزی برای انجام پرواز فوق‌العاده به نجف جهت بازگرداندن مسافران ایرانی خبر داد. وی گفت: بر اساس قانون، هزینه بلیت پروازهای لغوشده به مسافران مسترد می‌شود.میراکبر رضوی اظهار کرد: با توجه به لغو این پروازها، برابر قانون شرکت‌های هواپیمایی نسبت به استرداد هزینه بلیت به مسافران اقدامات لازم را انجام می‌دهند.وی افزود:‌ پرواز بسیاری از کشورها به عراق لغو شده است. بر اساس نوتام سازمان هواپیمایی کشوری، پرواز ایرلاین‌های داخلی به عراق تا اطلاع ثانوی لغو شد.وی بیان کرد: در رابطه با ایرانی‌هایی که در کشور عراق هستند سازمان هواپیمایی در حال برنامه‌ریزی برای برقراری یک پرواز فوق‌العاده به شهر نجف است.سخنگوی سازمان هواپیمایی یادآور شد: این پرواز امروز توسط یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی انجام می‌شود.

سفر اربعین کنسل شد؟

به نقل از ایسنا، مدیرکل نظارت عتبات سازمان حج و زیارت از توقف اعزام کاروان‌های زیارتی به عراق در پی ناآرامی‌های داخل این کشور، خبر داد.حمیدرضا محمدی درباره وضعیت اعزام زائران به عراق با توجه به ناآرامی‌ها در داخل این کشور و همچنین شرایط زائرانی که هم اینک در این کشور به سر می‌برند، توضیح داد: اعزام کاروان‌ها فعلا لغو شده است. زائران ایرانی در عراق نیز در صحت و سلامت هستند و هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

او همچنین گفت: برای برگشت زائران به کشور نیز تدابیر لازم انجام خواهد شد.وزارت کشور و ستاد اربعین از زائران اربعین درخواست کردند تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند. همچنین اعلام شد که مرزهای زمینی و هوایی ایران و عراق بسته شده است.

ارسال نظر: