کدخبر: 15676

سهام عدالت | سود سهام عدالت | واگذاری سهام عدالت

سهام عدالت قابل انتقال شد | سود سهام عدالت کی واریز می شود؟

این پروژه یکی از طرح‌های پرداخت یارانه‌ای دولت نهم بود و طی آن سهام شرکت‌های دولتی با هدف گسترش بخش تعاون به دهک‌های کم درآمد فروخته شد.

سهام عدالت از زمان آزادسازی، تاکنون، با نوسان زیادی روبرو بوده است. بیش از نیمی از جمعیت کشور دارای برگه های سهام عدالت هستند و به همین دلیل، اخبار سهام عدالت برای مردم حائز اهمیت است. ارزش سهام عدالت در تابستان سال گذشته (99) با رشد بسیاری روبرو شد ولی پس از آن، ارزش سهام عدالت وارد روند نزولی شد. قرار است دولت به هرکدام از جاماندگان سهام عدالت، معادل ده میلیون تومان سهام عدالت پرداخت کند، این سهامداران جدید چه کسانی هستند و سهام خود را از کجا دریافت خواهند کرد؟

این پروژه یکی از طرح‌های پرداخت یارانه‌ای دولت نهم بود و طی آن سهام شرکت‌های دولتی با هدف گسترش بخش تعاون به دهک‌های کم درآمد فروخته شد.با توجه به ماهیت یارانه‌ای بودن پروژه مورد نظر، ممکن است تصور ‌شود که سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسئول واگذاری سهام  به شهروندان جامانده است در حالی که متولی این امر سازمان خصوصی سازی است و این سازمان نیز به احتمال زیاد مطابق داده‌هایی که در وزارت رفاه از دهک‌بندی درآمدی شهروندان وجود دارد به مشمولان شناسایی شده، سبدی از سهام شرکت‌های دولتی را واگذار خواهد کرد.

جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

سهام عدالت

مطابق صحبت‌های اخیر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی جاماندگان ، از میان دو دهک درآمدی هستند که زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی قرار دارند و تا پایان سال ۱۴۰۱ سبد سهام خود را دریافت خواهند کرد.مطابق گزارش‌های رسمی از زمان آغاز این پروژه تاکنون کمتر از پنجاه میلیون نفر در این قالب سهامدار شدند اما با این حال در ماه‌های گذشته بحث‌هایی حول شناسایی جاماندگان مستحق در گرفت.اردیهبشت ماه امسال محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص جاماندگان سهام عدالت گفت: موضوع سهام عدالت در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ و به عنوان یکی از بند‌های بودجه تصویب شد. دولت مکلف است به جاماندگان، این سهام را واگذار کند و اولویت‌های مربوط به این بخش را به شکلی مدنظر قرار دهد.

آنزمان براساس برآورد این نماینده مجلس، حدود پنج میلیون نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی مستحق، کارگران فصلی، بازنشستگان و رزمندگان معسر هستند که استحقاق دریافت این یارانه را دارند اما هنوز به آنها سهامی تعلق نگرفته است.با این حال حسین امینی‌خواه، بازرس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت به تازگی، تعداد جاماندگان را حدود سه میلیون نفر عنوان کرد.

زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان

سهام عدالت

مدیرعامل شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی، از پرداخت سود سهام عدالت متوفیان تا شهریور ١۴٠١ همزمان با راه‌ اندازی سامانه انتقال سهام خبر داد.طبق آخرین آمارها، ۴۹ میلیون و ۱۴۸هزار سهامدار عدالت وجود دارد که از این تعداد، سه میلیون و ۲۷۸هزار نفر در قید حیات نیستند که سهام عدالت آنها، به وراث تعلق می‌گیرد. عسکر توکلی گفت: در تلاش هستیم ساز و کار جاماندگان سهام عدالت در کشور تا خردا ماه امسال تعیین تکلیف شوند و اواخر خرداد زمان و محل دقیق این کار اعلام خواهد شد.رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور افزود: در تلاش هستیم تا فرایند واگذاری مجدد جاماندگان سهام عدالت به ترتیب افراد تحت پوشش و افراد کم درآمد و بقیه اقشار اجرا شود.وی تصریح کرد: مردم خبرهای مربوط به سهام عدالت را فقط از صداوسیما و خبرگزاری‌های معتبر داخلی دریافت کنند و یا از زبان رییس جمهور، وزرای اقتصادی مربوطه و دست‌اندرکاران سهام عدالت بشنوند.

رئیس شرکت تعاونی سهام عدالت کشور با اشاره به اینکه مردم به خبرهای دروغ و جعلی برخی سایت‌ها و کانال‌های غیر معتبر توجهی نکنند، افزود: نیازی نیست مردم به این کانال‌ها شماره ملی و برخی مشخصات شخصی را ارائه دهند.سهام عدالت در پایان چهارمین هفته فروردین تفاوت چندانی با هفته گذشته خود نداشت.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان این هفته یعنی ۲۴ فروردین ماه به ۱۳ میلیون و ۷۹۳ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان ایستاد.ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت در پایان این هفته به ۲۵ میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید. ارزش این سبد در هفته گذشته برابر با ۲۵ میلیون و ۸۴۷ هزار تومان بود.همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه و آخرین روز معاملاتی این هفته، به ۱۲ میلیون و ۷۸۴ هزار تومان رسید. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۲ میلیون و ۷۱۸ هزار تومان بود.

به نقل از روابط عمومی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اوراق بهادار، «محمد باغستانی» درخصوص جزئیات واریز سود سهام عدالت با بیان اینکه در مجموع بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت روز شنبه به حساب مشمولان واریز می‌شود، اظهار کرد: سودی که امروز به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود، برای عملکرد سال مالی ۱۳۹۹ شرکت‌های سرمایه‌پذیر است.

وی افزود: بر اساس مصوبه ۱۳ بهمن ماه امسال شورای عالی بورس واریز سود سهام عدالت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه محول شد و با پیگیری‌های که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر انجام شد، در نهایت روز نوزدهم اسفندماه جاری ۹۹ درصد سودها دریافت و در کمترین زمان ممکن، فایل‌های واریز سود را برای بانک‌ها ارسال کردیم.مدیرعامل سمات درخصوص شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را واریز نکرده‌اند، گفت: همه شرکت‌های سرمایه‌پذیر درصدد بودند که با تأمین مالی نسبت به واریز سود سهام عدالت اقدامات لازم را انجام دهند، اما شرکت مخابرات ایران و سیمان دشتستان به تعهدات خود عمل نکردند و سود را واریز نکردند.

باغستانی افزود: با توجه به محاسباتی که انجام دادیم، حدود سه میلیون نفر از هموطنان (مشمولان) به دلیل اینکه فوت کرده‌اند، سود سهام عدالت را دریافت نمی‌کنند و از طرفی حدود دو میلیون نفر هم به دلیل عدم ارائه شماره شبای معتبر نمی‌توانند سود را دریافت کنند.وی با بیان اینکه برای هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم مشمولان سهام عدالت سود روز جاری همزمان واریز می‌شود، گفت: اگر فردی که سود سهام عدالت سال‌های گذشته را دریافت کرده است، اما امسال آن را دریافت نکند، قطعاً به دلیل اشکال در شماره شبای آن فرد است که باید نسبت به اصلاح شماره شبای بانکی خود اقدام و در سامانه سجام شماره شبای جدید را ثبت کند تا در دوره بعدی این سود را دریافت کند.

مدیرعامل سمات درخصوص زمان واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان، گفت: کارهای مورد نیاز و ارسال فایل سود سهام عدالت برای واریز به حساب مشمولان سهام عدالت از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام و لیست به بانک‌های عامل ارسال شده است و بر اساس اعلام سیستم بانکی، نهایتاً در طی روز جاری این سود به حساب مشمولان سهام عدالت واریز می‌شود.

ارسال نظر: