کدخبر: 16528

اوین | زندان اوین | بازداشتگاه اوین

چند نفر در آتش سوزی اوین جان باختند؟

این گزارش حاکی است شامگاه شنبه پس از ورود به موقع دادستان تهران و رییس سازمان زندانها به محل زندان اوین و با همکاری مسئولین زندان، نیروهای انتظامی، آتش نشانی و اورژانس بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی جدی بودند نجات پیدا کردند.

همشهری آنلاین : ۴ نفر از زندانیان زندان اوین که در پی درگیری بین زندانیان و آتش سوزی روز شنبه، آسیب دیده بودند و حالشان وخیم بود، عصر گذشته علیرغم رسیدگی های پزشکی در گذشتند.مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد، با احتساب فوت این ۴ نفر که متاسفانه به دلیل شدت وخامت حالشان در بیمارستان از دنیا رفتند، مجموع فوتی های حادثه درگیری زندانیان با یکدیگر و آتش سوزی شنبه شب گذشته در زندان اوین به ۸ نفر رسید.

بر اساس این گزارش، تمامی ۸ فرد فوت شده از زندانیان بند جرایم مربوط به سرقت بوده اند.گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه در ادامه تاکید میکند، ۶ نفر از مجروحین این حادثه همچنان در بیمارستان و تحت درمان و .رسیدگی های پزشکی هستند و حال عمومی آنها مساعد و رو به بهبود است.

این گزارش حاکی است شامگاه شنبه پس از ورود به موقع دادستان تهران و رییس سازمان زندانها به محل زندان اوین و با همکاری مسئولین زندان، نیروهای انتظامی، آتش نشانی و اورژانس بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی جدی بودند نجات پیدا کردند.

در پایان گزارش مرکز رسانه تصریح شده هویت تمامی فوت شدگان به اطلاع خانواده آنها رسیده و متعاقب دستور قضایی، اسامی آنها به صورت عمومی نیز منتشر خواهد شد.براساس اطلاعات دریافتی، زندانی‌هایی که سبب ایجاد درگیری و هرج و مرج در اوین شده بودند، از سارقان حرفه‌های و با سابقه‌ بوده‌اند که زمینه خشونت در آن‌ها وجود داشته است.

قوه قضاییه اعلام کرد: در ۹ بند زندان ۵۷ هکتاری اوین، به جز محکومین امنیتی، محکومین مالی با عناوین مجرمانه کلاهبرداری، صدور چک بی محل، فروش مال غیر، جعل سکه، اختلاس، رشوه، اعمال نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی، کلاهبرداری الکترونیکی و غیره نیز نگهداری می‌شوند.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه خیاطی دچار حریق شدو بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه، انتظامات زندان به کمک نیروی انتظامی برای کنترل درگیری وارد عمل شد و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز عملیات اطفا حریق را آغاز کرد.

این آتش سوزی اما به سرعت تبدیل به سوژه رسانه‌های ضد انقلاب برای ایجاد شایعات مختلف و وارد کردن فشار روانی بر جامعه و خانواده‌های زندانیان حاضر در این زندان شد.

اما نکته جالب درخصوص اقدامات ضد انقلاب پیرامون حادثه زندان اوین، استفاده عناوین عجیب برای زندانی‌های بازداشتگاه اوین بود؛ این در حالی است که کلاهبرداران، سارقان، مجرمان امنیتی خطرناک و تروریست‌ها در این زندان نگهداری می‌شوند.

در ۹ بند زندان ۵۷ هکتاری اوین، به جز محکومین امنیتی، محکومین مالی با عناوین مجرمانه کلاهبرداری، صدور چک بی محل، فروش مال غیر، جعل سکه، اختلاس، رشوه، اعمال نفوذ در دستگاه‌های اقتصادی، کلاهبرداری الکترونیکی و غیره نیز نگهداری می‌شوند و آتش سوزی  نیز در کارگاه خیاطی اشتغال زندانیان رخ داد که مددجویان این کارگاه همگی از محکومین سرقت بوده اند.

همچنین براساس اطلاعات دریافتی، زندانی‌هایی که شب گذشته سبب ایجاد درگیری و هرج و مرج در اوین شده بودند، از سارقان حرفه‌های و با سابقه‌ بوده‌اند که زمینه خشونت در آن‌ها وجود داشته است.در جریان این آتش سوزی ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده‌اند، هر ۴ زندانی فوت شده نیز جزو زندانیان سارق بودند.

ارسال نظر: