کدخبر: 17133

آخرین خبر از دانشگاه شریف | زندانیان دانشگاه شریف کجا هستند؟

انجمن اسلامی دانشگاه شریف چند روز پیش برای برگزاری تجمع از دانشگاه درخواست مجوز کرد.

منابع مطلع تایید می‌کنند که در مدت اخیر به اعضای حراست دانشگاه تعداد نیروی جدید اضافه شده. این نیرو‌ها که به عنوان «لباس شخصی» در میان دانشجویان شناخته می‌شوند، در تجمعات اعتراضی از دانشجویان فیلم‌برداری می‌کردند.

انجمن اسلامی دانشگاه شریف چند روز پیش برای برگزاری تجمع از دانشگاه درخواست مجوز کرد. رایزنی‌ها جواب داد و ۳ نفر از تصمیم‌گیران پای مجوز برگزاری تجمع را امضا کردند. اگر چه روز دوشنبه یکی از آن سه نفر امضای خود را پس گرفت، همچنین به دلیل مسائل امنیتی با برگزاری تجمع در فضای بسته موافقت شد، اما در نهایت «شریف» اعتراض بدون خشونت را پس از نزدیک به یک ماه به خود دید.

به گزارش شرق، «یک روز به دانشگاه حمله می‌کنند، روز دیگر دانشجویان را ممنوع‌الورود می‌کنند، دیگر بار اقدام به تفتیش دانشجویان و جدیدا اقدام به وارد کردن نیرو‌های لباس شخصی به عنوان ماموران حراست به دانشگاه کرده‌اند...» این جملات بخشی از بیانیه اعتراضی دانشجویان شریف نسبت به اتفاقات یک ماه گذشته در این دانشگاه بود. اتفاقاتی که باعث شد دانشجویان با کنایه از فضای بسته دانشگاه گلایه کنند و در بیانیه‌شان متذکر شوند «اینجا اوین نیست، شریف است.» جمعیتی نزدیک به هزار نفر ظهر در سالن جباری دانشگاه شریف به دعوت انجمن اسلامی در تجمع اعتراضی حضور پیدا کردند.

مراسم با هم خوانی دسته جمعی سرود‌های اعتراضی آغاز شد. پس از آن دبیر انجمن اسلامی شریف، بیانیه این انجمن را قرائت کرد. در این بیانیه دانشجویان درخواست‌های مشخص و البته صنفی از جمله آزادی ۶ دانشجو و یک مدرس این دانشگاه، بسته شدن پرونده امنیتی تمام دانشجویان، رفع ممنوع‌الورودی و تمام محدودیت‌های فراقانونی و اخراج فوری لباس شخصی‌ها از دانشگاه را مطرح و تاکید کردند تا رسیدن به این خواسته‌ها به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

منابع مطلع تایید می‌کنند که در مدت اخیر به اعضای حراست دانشگاه تعداد نیروی جدید اضافه شده. این نیرو‌ها که به عنوان «لباس شخصی» در میان دانشجویان شناخته می‌شوند، در تجمعات اعتراضی از دانشجویان فیلم‌برداری می‌کردند. دانشجویان در تجمع دیروز و در بیانیه‌ای که قرائت شد به دخالت‌های خارج از دانشگاه اشاره کردند و هشدار دادند که این رویه منجر به از بین رفتن استقلال این نهاد خواهد شد.

پیش از برگزاری این تجمع، دانشجویان یک بار دیگر هم درخواست تجمع کرده و با مخالفت مواجه شده‌بودند. گرچه ابتدا موافقت‌های ضمنی با برگزاری تجمع صورت گرفته و حتی پوستر آن هم منتشر شده‌بود، اما در نهایت با فشار‌های خارج از دانشگاه اجازه برگزاری تجمع داده نشد.

تجمع دیروز، اما بیش از هر چیز بر مطالبات صنفی تمرکز داشت و شاید همین امر باعث شد که با اعمال دخالت‌های خارج از دانشگاه «لغو» یا با با برخورد‌های تند مواجه نشود. شعار‌هایی هم که دانشجویان شریف امروز سر دادند بیش از هر چیز به بازداشت هم دانشگاهی‌ها و تغییر فضای امنیتی و حفظ استقلال دانشگاه اشاره داشت. دانشجویان شریف البته دو هم‌دانشگاهی دیگرشان که بیش از ۳ سال و بدون حتی یک روز مرخصی در زندان هستند را فراموش نکردند و از امیرحسین مرادی و علی یونسی در کنار سایر دانشجویان بازداشتی و ممنوع‌الورودی یاد کردند.

همزمان ۲ برنامه دیگر نیز در دانشگاه شریف برگزار شد. نزدیک به ۳۰ نفر از اساتید شریف در سالن جابر سخنرانی و گفتگو داشتند و همچنین بسیج دانشجویی نیز مناظره‌ای با حضور تعدادی مدعو برگزار کرد. همزمان دانشجویان دانشگاه عمران برای اولین روز و دانشجویان دانشگاه مدیریت و اقتصاد برای سومین روز تجمع کردند. اما در تجمع اعتراضی انجمن اسلامی دانشجویان شریف به جز حضور هزار نفری دانشجویان و قرائت بیانیه، برخی اساتید این دانشگاه نیز سخنرانی کردند.

عادل فردوسی‌پور، محمد اجتهادی، علی شریفی زارچی، فرهاد اردلان و ابراهیم آزادگان از جمله اساتیدی بودند که با سخنرانی‌هایی کوتاه همراهی و هم‌دلی‌شان با دانشجویان را نشان دادند و در نهایت به قول دانشجو‌ها «دو ساعت اعتراض، بدون درد و خونریزی» شریف پایان یافت.

ارسال نظر: