کدخبر: 17457

مسکن ملی | مسکن ملی تهران | قیمت مسکن ملی

مسکن ملی کلاهبرداری شد | مراقب سودجویان به اسم مسکن ملی باشید

درسی دیگر که از طرح مسکن مهر می توان گرفت کم توجهی به مشارکت بخش خصوصی به ویژه در بحث زیر ساخت ها است.

منوچهر بهرویان گفت: دولت بودجه ای برای انجام طرح نهضت ملی مسکن ندارد و بهتر است از بخش خصوصی در این زمینه استفاده کند. دولت در زمان انتخابات با وعده ساخت سالی ۱ میلیون مسکن از دیگر رقبای خود جلو افتاد و سکان دار قوه مجریه شد. اما تا کنون نتوانسته وعده خود را عملی کند و به نظر هم نمی‌رسد که بتواند در پایان دولت خود بتواند ۴ میلیون مسکن را تحویل بدهد. به طور قطع اجرای نهضت ملی مسکن در اولویت سیاست‌های وزارت مسکن است اما شاهد اتفاق خاصی نیستیم.

بخش خصوصی مایل به کمک برای وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن است اما دولت راغب به همکاری نیست. اجرای این طرح به تنهایی توسط دولت طولانی خواهد شد و این باعث افزایش هزینه و کاهش کیفیت ساخت و ساز و در نهایت نارضایتی مردم و متقاضیان مانند مسکن مهر خواهد شد.

درسی دیگر که از طرح مسکن مهر می توان گرفت کم توجهی به مشارکت بخش خصوصی به ویژه در بحث زیر ساخت ها است. اگر بخش خصوصی مخصوصا در بحث زیرساخت های پروژه های نهضت ملی مسکن مانند جاده، احداث مدرسه ، مکان های تفریحی، بوستان و دیگر موارد مشارکت کند، هزینه های بسیار زیادی را از دوش دولت بر داشته می شود زیرا دولت به تنهایی توان مالی و نیروی اجرای این طرح بزرگ را ندارد و مشمول زمان خواهد شد. گسترش‌نیوز پیرامون این موضوع با منوچهر بهرویان، کارشناس مسکن به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

منوچهر بهرویان گفت: دولت بودجه ای برای انجام طرح نهضت ملی مسکن ندارد و بهتر است از بخش خصوصی در این زمینه استفاده کند. به نظر نمی‌رسد که دولت به صورت مستقل بتواند این طرح را اجرا کند و حتی اگر از نظر بودجه هم مشکلی نداشته باشد مانند طرح مسکن مهر با فساد رو به رو می‌شود و مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند. باید اجازه دهند بخش خصوصی وارد این طرح شود تا از مشکلات جانبی و فساد جلوگیری شود.

وی ادامه داد: دولت در طرح نهضت ملی مسکن باید یک قرارداد حساب شده و فنی با بخش خصوصی امضا کند. زمین در اختیار آن‌ها بگذارد و در قبال آن در زمان مشخص واحد تحویل بگیرد؛ دولت در خصوص مسائل حاشیه ای نباید ورود کند. در نتیجه با شرایط مالی موجود دولت توان انجام این طرح را به تنهایی ندارد و بخش خصوصی حتما باید مشارکت کند.

 این کارشناس مسکن پیرامون تاثیر گرانی مصالح ساختمانی بر بازار مسکن خاطر نشان کرد: الان زمان مناسبی برای ساخت مسکن است؛ افزایش چشم گیر در زمینه قیمت مصالح ساختمانی نداریم و برای سازندگان بهترین فرصت برای ساخت و ساز است. اما در حال حاظر بازار مسکن در رکود به سر می‌برد. وضعیت سیاسی کشور مناسب و شفاف نیست و تا زمانی که ادامه دار باشد بازار مسکن هم به همین صورت در رکود می‌ماند. قیمت خرید و فروش مسکن به صورت زائد بالا رفته است اما به علت کاهش قدرت خرید مردم خرید و فروشی در بازار نیست. در اجاره مسکن بحث متفاوت است؛ قیمت ها در بازار استیجاری افزایش پیدا کرده است و امکان دارد شاهد رشد بیشتر هم باشیم.

بهرویان آینده مسکن را اینگونه پیش‌بینی کرد و در پایان گفت: وضعیت بازار مسکن بستگی به وضع سیاسی کشور دارد و اگر همچنان ملتهب باشد رکود ادامه دارد. هم مسئله داخلی و هم خارجی در بازار بستگی دارد در این صورت مسکن در رکود می ماند و در حال حاضر تنها بازار برای ساخت مسکن مناسب است.

ارسال نظر: