کدخبر: 17714

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

یارانه یلدایی برای این افراد | کدام دهک ها یارانه شب یلدا می گیرند؟

این نماینده مجلس تاکید کرده که علت عدم توزیع کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک این است که زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور مهیا نیست و برای همین پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.

اگرچه وزیر اقتصاد از قطع یارانه نقدی و توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داده بود اما حالا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد و توزیع کالابرگ به سال آینده موکول می‌شود.به گزارش تجارت‌نیوز، ساعتی قبل محمدرضا پور ابراهیمی، در گفتگویی اعلام کرده «پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و زمان اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سطح کشور به سال آینده موکول شد.»

این نماینده مجلس تاکید کرده که علت عدم توزیع کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک این است که زیرساخت‌های اجرای کالابرگ الکترونیکی در کشور مهیا نیست و برای همین پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد.این خبر پورابراهیمی در حالی است که وزیر اقتصاد هفته گذشته اعلام کرد همه زیرساخت‌های توزیع کوپن در کشور آماده است و دولت برای اطمینان پیدا کردن از روند اجرای این طرح، طرح توزیع کوپن الکترونیک را فعلا در یک استان جنوبی کشور آغاز می‌کند و با اجرای موفقیت‌آمیز آن، این طرح به کل کشور تسری پیدا می‌‌کند.

یارانه یلدایی دولت چه می‌شود؟

یارانه

معنای سخنان خاندوزی این بود که یارانه یلدایی دولت رئیسی این ماه به همه مردم پرداخت می‌شود جز مردم یک استان. سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس هم گفته بود که قرار است طرح کالابرگ به صورت آزماشی در استان هرمزگان اجرا شود.

به گفته خاندوزی، بعد از دی ماه یارانه نقدی همه مردم قطع می‌شود و همه آنها به جای دریافت یارانه 300 و 400 هزار تومانی کالابرگ می‌گیرند.دولت مدعی است که زیرساخت‌ها فراهم شده و همه مقدمات برای اجرای طرح کالابرگ فراهم است.

اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته مقدمات توزیع کالابرگ فراهم نیست و دولت نمی‌تواند این طرح را اجرا کند. در نتیجه در چهار ماه باقیمانده از سال جاری، پرداخت یارانه نقدی را ادامه می‌دهد و احتمالا توزیع کالابرگ به سال 1402 موکول می‌شود.

یارانه نقدی حذف می‌شود یا نه؟

هنوز مشخص نیست که موضع دولت و مجلس درباره یارانه نقدی چیست و بالاخره هر کدام از این دو نهاد چه موضعی درباره یارانه نقدی دارند.یکبار دولت می‌گوید که امکان و توان مالی پرداخت کالابرگ را ندارد و ترجیح می‌دهد به جای آن یارانه نقدی بدهد. بار دیگر مجلس می‌گوید به موجب قانون بودجه سال جاری دولت باید کالابرگ بدهد. اما نمی‌تواند.

پورابراهیمی هم گفته پرداخت نقدی یارانه کار را برای دولت ساده می‌کند، ولی برای مردم به خاطر اثرات تورمی می‌تواند یک آسیب باشد. وی تاکید کرده با افزایش قیمت‌ها و ایجاد تورم و کاهش قدرت خرید مردم، روش پرداخت نقدی نمی‌تواند مفید باشد.

آنچه مشخص است این است که نه مجلس و نه دولت هیچ کدام موضع نهایی و تکلیف این طرح را نمی‌دانند. یکبار سخنگوی کمیسیون کشاورزی می‌گوید مردم هرمزگان یارانه یلدایی را دریافت نمی‌کنند و این طرح تازه از آذر ماه در هرمزگان اجرا می‌شود. اما بار دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید «اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی دو استان به‌صورت آزمایشی شروع شده است.»

مساله مهم این است که نه دولت و نه مجلس نمی‌توانند درباره آینده این طرح تصمیم بگیرند و هر کدام سعی می‌کنند ماجرای حذف این یارانه و تبعات آن را به گردن طرف مقابل بیندازند. البته دولت به وضوح اعلام کرده بود که توان پرداخت کالابرگ با قیمت شهریور 1401 را ندارد.

ارسال نظر: