کدخبر: 17802

عمل جراحی کنسل شد | داروی بیهوشی نیست!

این هشداری است که امیرحسین اورندی، معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام‌خمینی (ره) تهران، به‌تازگی اعلام کرده است.

دارو‌های بیهوشی لب‌به‌لب با نیاز روزانه تأمین می‌شود و گاهی تا مرز لغو عمل جراحی پیش می‌رویم یا مجبور می‌شویم به‌جای بی‌حسی موضعی از بیهوشی عمومی استفاده کنیم که سبب افزایش مصرف دارو‌های بیهوشی جنرال می‌شود. «دارو‌های بیهوشی لب‌به‌لب با نیاز روزانه تأمین می‌شود و گاهی تا مرز لغو عمل جراحی پیش می‌رویم یا مجبور می‌شویم به‌جای بی‌حسی موضعی از بیهوشی عمومی استفاده کنیم که سبب افزایش مصرف دارو‌های بیهوشی جنرال می‌شود.»

این هشداری است که امیرحسین اورندی، معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام‌خمینی (ره) تهران، به‌تازگی اعلام کرده است. وضعیت تأمین دارو‌های بیهوشی در مشهد که از قطب‌های گردشگری سلامت کشور است و نه‌تن‌ها به بیماران ایرانی، بلکه به مراجعان خارجی هم خدمات درمانی ارائه می‌دهد، چطور است؟ این پرسش را از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد پرسیدیم.

ناصر وحدتی در گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگار شهرآرا، اصل کمبود دارو‌های بیهوشی را رد نمی‌کند، اما می‌گوید: این موضوع آن‌قدر جدی نیست که مسئله حادی ایجاد کرده باشد. «بعید می‌دانم بابت کمبود داروی بیهوشی عملی متوقف شده باشد. گزارشی هم دراین‌باره برای ما فرستاده نشده است.» او درحالی به پرسش شهرآرا درباره ایجاد خلل در عمل‌های جراحی به‌دلیل کمبود دارو‌های بیهوشی این پاسخ را می‌دهد که در ادامه صحبت‌هایش از امکان لغو برخی عمل‌های جراحی به‌دلیل کمبود دارو‌های بیهوشی می‌گوید: اکنون موجودی گاز ایزوفلوران که یک گاز بیهوشی است و پروپوفول و همچنین کتامین کمی کمبود دارد و ممکن است بابت این موضوع برخی عمل‌های جراحی لغو شده باشد، اما این ماجرا به‌شکل اساسی اتفاق نمی‌افتد. وحدتی با اشاره به ماجرای کمبود‌های دارویی در چند ماه گذشته خاطرنشان می‌کند: سازمان غذا و داروی کشور دنبال حل این مسئله است و اکنون هم بسیاری از کمبود‌های دارویی برطرف شده است.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، هم اواخر آبان امسال در حاشیه نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره کمبود دارو‌های بیهوشی گفته بود: به‌دلیل اینکه تولیدکننده داخلی نداشتیم، واردات را نامحدود کردیم تا مشکل بازار رفع شود. در چند روز گذشته بیش از ۵۰۰هزار داروی بیهوشی در مراکز درمانی سراسر کشور توزیع شد تا اتاق‌های عمل با مشکل روبه‌رو نشوند و سایر اقلامی را که کمبود‌های آن‌ها زیاد نیست، از طریق جلسات بازخوانی در ستاد رصد تأمین حل می‌کنیم. برخی دارو‌ها به‌دلیل زیان‌ده‌بودن قیمت‌گذاری شدند. البته درباره برخی نیز با مشکل مواد اولیه روبه‌رو بودیم که اجازه واردات مواد اولیه به فوریت از طریق کشور‌های همسایه صادر شد. همچنین، کمبود برخی دارو‌هایی که مشکل تأمین جهانی داشتند، باید از طریق سیاست خارجی حل شود.

تجویز بی‌رویه سرم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد همچنین درباره وضعیت موجودی سرم در مشهد و استان نیز با بیان اینکه میزان سرم فراوان نیست، می‌گوید: باید توجه کرد که موضوع سرم مقوله‌ای چندوجهی است که فقط به کمبود تولید و واردات مربوط نیست، بلکه تجویز بی‌رویه آن نیز در برخی موارد موجب کمبود این دارو شده است.

آنتی‌بیوتیک تأمین شده است

وحدتی با اشاره به وضعیت مشهد و استان از نظر ذخیره دارو‌های آنتی‌بیوتیک نیز اظهار می‌کند: اکنون تقریبا سهمیه دارویی آنتی‌بیوتیک مشهد تأمین شده است و گزارش جدی بابت کمبود این دسته از دارو‌ها دریافت نکرده‌ایم. البته نمی‌توان به‌یقین گفت هیچ کمبودی نیست، اما اگر بیماری نسخه داشته باشد، می‌تواند دارویش را تهیه کند.

ارسال نظر: