کدخبر: 17804

میوه شب یلدا یارانه ای شد | شب یلدا چه میوه ای بخریم؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میوه در حالی که حدود دو هفته تا شب یلدا باقی مانده، در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تغییر چندانی نداشته است، اما همچنان اختلاف فاحشی بین قیمت میوه در بازار میادین و خرده‌فروشی‌ها مشاهده می‌شود.

هرساله با نزدیک‌شدن به شب یلدا قیمت میوه در بازار افزایش می‌یابد. اما بنا به گفته اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، امسال کمبودی در بازار میوه در آستانه شب یلدا وجود ندارد و نباید افزایش و نوسان خاصی در قیمت میوه رخ دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت میوه در حالی که حدود دو هفته تا شب یلدا باقی مانده، در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تغییر چندانی نداشته است، اما همچنان اختلاف فاحشی بین قیمت میوه در بازار میادین و خرده‌فروشی‌ها مشاهده می‌شود. از این رو بسیاری از مردم نگران هستند که قیمت میوه به بهانه شب یلدا افزایش پیدا کند.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، در گفتگو با خبرگزاری بازار تأکید کرد که اجازه بالا رفتن قیمت میوه را در آستانه شب یلدا نخواهیم داد.او اعلام کرد: از آنجایی که در شب یلدا تقاضا برای میوه‌هایی نظیر انار و هندوانه بالا می‌رود، قرار است بار هندوانه زیادی از میناب و بار انار از ساوه، شیراز و دماوند به میدان مرکزی میوه و تره‌بار برسد.

انار به عنوان اصلی‌ترین میوه شب یلدا، در برخی از نقاط شهر حتی تا کیلویی 50 هزار تومان در حال فروش است. اما کف قیمت انار در میادین میوه و تره‌بار حدود 18 هزار تومان است.

قیمت سیب زرد در میادین میوه و تره‌بار 22 هزار و 500 و سیب قرمز 20 هزار تومان است. اما قیمت این میوه در برخی از میوه‌فروشی‌ها تا 42 هزار تومان در حال عرضه به مصرف‌کنندگان است.

قیمت پرتقال نیز بسته به نوع آن متفاوت است. پرتقال تامسون جنوب گران‌ترین نوع پرتقال در بازار است که کیلویی 17 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. موز نیز بین 42 هزار تا 49 هزار تومان در حال فروش است.

نارنگی نیز با قیمت 14 هزار و 900 در سطح میادین عرضه می‌شود، اما در سطح میوه‌فروشی‌ها قیمت آن تا بیش از 30 هزار تومان نیز می‌رسد. از گلابی می‌توان به عنوان یکی از گران‌ترین میوه این روزها اشاره کرد که حتی در برخی از میوه‌فروشی‌ها و سایت‌های فروش آنلاین تا کیلویی 85 هزار تومان به فروش می‌رسد. اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره وضعیت بازار میوه در آستانه شب یلدا، عنوان کرد: مردم به هیچ عنوان نگران کمبود و افزایش قیمت میوه نباشند.

او افزود: سال جاری به دلیل اینکه آفت‌زدگی و گرانی میوه اتفاق نیفتاد، می‌توان گفت سال ویژه‌ای بود. در شش ماهه دوم سال جاری، حتی شاهد گرانی میوه‌های نوبرانه نبودیم و با یک قیمت مناسب به بازار عرضه شد. از همین رو می‌توان پیش‌بینی کرد که در سطح انبوه نیز شاهد افزایش قیمت این میوه‌ها نباشیم.

کارگر از هندوانه، انار، ازگیل و انگور به عنوان میوه‌های پرتقاضا شب یلدا یاد کرد و گفت: خوشبختانه طبق سنوات گذشته، بخش خصوصی پیش‌بینی لازم برای عرضه کافی این میوه‌های پرمصرف را کرده و شاهد کمبود میوه نخواهیم بود.رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی پیش‌بینی کرد: با توجه به کاهش محدودیت کرونایی و افزایش مهمانی‌ها، شاهد افزایش تقاضا در بازار میوه در شب یلدا باشیم.

این فعال صنفی، به موضوع صادرات میوه اشاره و تصریح کرد: همواره تاکید کرده‌ایم، قبل از صادرات میوه، حتماً پیش‌بینی لازم برای مدیریت بازار داخلی انجام بگیرد. در برخی از مواقع، صادرات میوه منجر به کمبود آن در بازار داخلی و در پی آن افزایش قیمت میوه شد.

ارسال نظر: