کدخبر: 18149

یارانه نقدی | یارانه نقدی آذر ماه | اخبار یارانه نقدی

یارانه نقدی ویژه آذر ماه واریز شد | عیدی شب یلدا به این افراد تعلق می گیرد!

یارانه نقدی ویژه یلدایی واریز شد.

یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

 طبق روال هر ماه یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ۲۰ آذرماه به حساب سرپرستان ۹ دهک درآمدی از خانوارها واریز شد. اما برخی از افرادی که ماه‌های گذشته ۴۰۰ هزار تومان یارانه نقدی دریافت می‌کردند، این ماه تنها ۳۰۰ هزار تومان گرفته‌اند.

برخی از مردم گمان می‌کنند که این کاهش ۱۰۰ هزار تومانی مبلغ یارانه ناشی از خطای دولت است اما سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفته دلیل این مساله شناوربودن دهک‌بندی خانوارهاست.

علت کم واریز شدن یارانه نقدی

این مقام مسئول با تایید حذف ۱۰۰ هزار تومانی یارانه برخی افراد گفت: برخی از خانوارها تا ماه‌های قبل جزو دهک یک تا ۳ بودند و یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌گرفتند. اما اکنون دهک آنها تغییر کرده و این افراد وارد دهک درآمدی ۴ تا ۹ شده‌اند. در نتیجه به جای ۴۰۰ هزار تومان تنها ۳۰۰ هزار تومان یارانه گرفته‌اند.

دهک بندی خانوار شناور است؟

این مقام مسئول خبر داده که علت این مساله این است که دهک بندی امری پویاست و هر ماه ممکن است دهک بندی و در نتیجه مبلغ یارانه دریافتی خانوارها تغییر کند.

شناور بودند دهک بندی خانوارها یکی از همان نکاتی است که پیش از این هم بارها عنوان شده بود.

پیش از این هم سازمان‌های متولی نشان می‌داد که وزارت رفاه از این پس دست کم هر شش ماه یکبار، فهرست دهک‌های درآمدی و شهروندان یارانه‌بگیر را به روزرسانی می‌کند. از طرف دیگر گفته می‌شود که دهک درآمدی افراد شناور است و این احتمال وجود دارد که در هر بررسی دهک درآمدی خانوارها جابجا شود و مبلغ یارانه‌ای که آنها دریافت می‌کنند هم متناسب با تغییر دهک تغییر کند.

حالا مشخص نیست که شناور بودن دهک بندی خانوار ماهانه انجام می‌شود و یا چند ماه یکبار. اما چیزی که مشخص است این است که بر خلاف دوره‌های قبل که مبلغ یارانه ثابت بود، دیگر مبلغ یارانه ثابت نیست و بسته به دهک خانوار دارد.

یارانه نقدی

در کدام دهک درآمدی قرار داریم؟

این سوالی است که مخاطبان بسیاری آن را می‌پرسند و می‌خواهند بدانند در کدام دهک درآمدی قرار دارند. به خصوص افرادی که مبلغ یارانه آنها تغییر کرده است.

یکی از راه‌های استعلام دهک خانوار، استعلام از طریق کد ملی است. برای این کار افراد باید با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند و با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار دهک درامدی خود را متوجه شوند.

با این شماره همه افراد می‌توانند دهک خانوار خود را با کمک کد ملی سرپرست استعلام کنند. جز افرادی که سپرست یا یکی از اعضای خانواده آنها جزو نیروهای مسلح باشد. این گروه برای اطلاع از دهک درآمدی خانواده خود باید با ستاد نیروهای مسلح تماس بگیرند.

علاوه بر این، شماره تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که برای پاسخگویی به سوالات در اختیار مردم است.

زمان اجرای کالابرگ مشخص نیست

پرداخت کالابرگ به‌جای یارانه نقدی تقریبا قطعی است، اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. هشتم آذر امسال از قول محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نقل شده واریز یارانه نقدی تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و اگرچه اجرای کالابرگ الکترونیکی در یکی، دو استان به‌صورت آزمایشی شروع شده، اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های پرداخت کالابرگ الکترونیکی بعید است تا پایان سال به‌صورت سراسری اجرا شود.

خبرگزاری تسنیم که معمولا تلاش می‌کند اخبار مربوط به یارانه را از منابع رسمی منتشر کند، ادعا کرده اطلاعاتی در اختیار دارد که تکلیف استفاده از یارانه در صورت اجرای کالابرگ را مشخص می‌کند. به‌نوشته این خبرگزاری، طرح کالابرگ چند نقطه عطف دارد که یکی از برجسته‌ترین آن‌ها رونمایی از شبکه اعتباری سراسری با نام «شبکه اعتباری ایرانیان» موسوم به «شما» است. این شبکه به شتاب متوسط می‌شود، از یک سازوکار فنی منحصر به‌فرد استفاده می‌کند و می‌تواند امتیازات و تسهیلات هر خانوار را مدیریت کند.

طرح کالابرگ الکترونیکی برخلاف طرح هوشمند‌سازی یارانه آرد، نیازمند دستگاه پوز جدید نیست و کارت بانکی افراد (احتمالا کارت یارانه سرپرست خانوار) همچنان در شبکه شاپرک کارکرد خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود بین پنج تا ۱۷ قلم کالا به‌صورت یارانه‌ای در اختیار خانوار مشمول قرار بگیرد. در صورتی که اعتبار تا پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است.

چرا یارانه آذر ماه واریز نشد؟

یارانه در هفت ماه گذشته بین روز‌های ۲۰ و ۲۲ هر ماه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شده است. سازمان هدفمندی، هر ماه زمان واریز یارانه را در قالب اطلاعیه‌ای رسمی اعلام می‌کند. بخش اخبار و اطلاعیه‌های این سازمان، حداقل تا ظهر روز یکشنبه ۲۰ آذر، به‌روزرسانی نشده و آخرین خبر به واریز یارانه مرحله ۱۴۱، یعنی یارانه نقدی آبان تعلق دارد. این اطلاعیه ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه روز پنجشنبه ۱۹ آبان منتشر شده و در آن خبر داده‌اند، یارانه نقدی آبان بامداد جمعه به‌حساب سرپرستان واریز می‌شود.

تاخیر در پرداخت یارانه در ماه‌های گذشته سابقه داشته است. در ۱۹ تیر امسال سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاع داد یارانه نقدی در تاریخی که انتظار داشتیم یعنی روز ۲۰ تیر به حساب سرپرستان خانوار واریز نمی‌شود و زمان دقیق به محض تعیین تکلیف، از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. نگاهی به برگه‌های تقویم نشان می‌دهد، نوزدهم تیر، عید قربان و تعطیل رسمی بود، با این حال مردم برای دریافت یارانه تیرماه چندان منتظر نماندند و بامداد روز سه‌شنبه بیست و یکم آن را دریافت کردند.

بیشتر بدانید | دولت در هر ماه حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت نقدی جدید هزینه پرداخت می‌کند. یارانه قبلا برای حدود ۷۸ میلیون نفر اختصاص پیدا می‌کرد. در طرح جدید با حذف یک دهک، پرداخت برای ۹ دهک ادامه پیدا کرده و پس از اینکه مشخص شد، در مورد حذف گروهی، اشتباه رخ داده، از اردبیهشت یارانه سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مجددا برقرار شد تا سه دهک اول مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و شش دهک دیگر ۳۰۰ هزار تومان دریافت کنند

تاخیر در واریز یارانه آذر، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده که مهمترین آن‌ها مسئله قطع شدن یارانه نقدی برای خریداران ارز دولتی است. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به‌طور صریح این مورد را رد کرده و در پاسخ به سوالی درباره ارسال اطلاعات افرادی که با استفاده از کارت ملی خود ارز سهمیه‌ای دریافت کردند گفته وزارت رفاه وظیفه دهک‌بندی خانوار را برعهده دارد و این وزارتخانه تا الان کسی را برای حذف یارانه به سازمان هدفمندسازی معرفی نکرده است.

امکان ثبت‌نام یارانه‌ها یا اعتراض به آن با توجه به آزمون وسع همچنان ادامه دارد و تعدادی از معترضان با استفاده از همین روش توانسته‌اند دوباره به جمع مشمولان دریافت یارانه اضافه شوند. متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل کنند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری کنند.

ارسال نظر: