کدخبر: 18181

یارانه | یارانه نقدی | یارانه جدید | یارانه ویژه دی ماه

یارانه ویژه دی ماه چند؟ | یارانه نقدی این دهک افزایش یافت!

یارانه نقدی دی ماه 1401 تصویب شد.

یارانه نقدی به زودی حذف می شود. یارانه نقدی شامل همه افراد نمی شود. یارانه نقدی مبلغ چندانی نداشت. یارانه نقدی با چالش زیادی همراه بود. جزئیات حذف یارانه نقدی را بخوانید.

رئیس مجلس درمصاحبه با خوندنی ها گفت: اگر آنچه که در مجلس به تصویب رسید اجرایی می‌شد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به شکل سبد معیشتی داده می‌شد امروز نارضایتی هایی که وجود دارد را شاهد نبودیم البته دولت در تلاش است سبد کالایی را اجرایی کند و مردم را در دریافت یارانه یا سبد کالایی مخیر کند.

رئیس مجلس درباره عملکرد مجلس در حوزه جبران آثار تورمی بر معیشت مردم گفت: ما نسبت به سیاست‌های جبرانی تورم و حفظ قدرت خرید آنها اقداماتی را در مجلس انجام دادیم. البته در مرحله اجرا به هدف نهایی نرسیدیم که دلایل مختلفی دارد. ما در بحث جبران حذف ارز ترجیحی بحثمان سبد کالا بود و در مجلس این مسئله تصویب شد تا مردم افزایش نرخ‌ها در کالاهای اساسی مخصوصا در حوزه معیشتی را احساس نکنند.

یارانه

وی افزود: اگر آنچه که در مجلس به تصویب رسید اجرایی می‌شد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ به شکل سبد معیشتی داده می‌شد امروز نارضایتی هایی که وجود دارد را شاهد نبودیم البته دولت در تلاش است سبد کالایی را اجرایی کند و مردم را در دریافت یارانه یا سبد کالایی مخیر کند.

قالیباف گفت: در بحث مربوط به ارز ترجیحی آنچه که در قانون تصویب شد این بود که ما یک سامانه ارزی داشته باشیم تا سیاست‌های غلط که تثبیت نرخ ارزی اسمی بود را از دستور کار خارج کنیم که البته این مسئله در اجرا مشکل دارد. همچنین یک بخش آن بود که ما باید با سبد کالا نیازهای اساسی مردم را تامین می‌کردیم. من می‌گویم این کار چون ناقص انجام شده باید در برنامه هفتم اصلاح شود و هم دولت و هم مجلس دغدغه اول خود را حتما معیشت مردم قرار دهند و اگر سبد کالا را هر چه زودتر پیاده‌سازی کنیم می‌توانیم قدرت خرید مردم را به ویژه در کالاهای اساسی حفظ کنیم. البته این به معنای تثبیت قیمت کالاهای اساسی نیست.

یارانه

اگر مصوبه مجلس اجرا و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ داده می شد مردم کمتر در تنگنا بودند

وی در ادامه اظهار کرد: ما در اقلام اساسی و مواد اولیه یا داروها معافیت مالیاتی دادیم تا جامعه را به اولویت تولید سوق دهیم و افرادی که به صورت سوداگری می خواهند منفعت را ببرند دستشان را کوتاه و با سامانه محوری مالیات را از آنها بگیریم. در سال اول مجلس ما تاکید کردیم سیستم مالیات باید متحول شود. یکی از وعده های ما مالیات بر خانه خالی بود که در مجلس تصویب و ابلاغ شد. بخشی از آن اجرا شده است اما در حوزه جمع آوری داده ها باید تمرکز بیشتری شود. ما نسبت به سیاست های جبرانی که انجام می دهیم نسبت به تورم آنطور که باید قدرت خرید مردم را بالا می بردیم موفق نبودیم و به هدف نهایی خود نرسیدیم. در ارز ترجیحی و نرخ ارز بحثمان سبد کالا بود. در مجلس این قانون شد تا مردم با این افزایش نرخ ها را در کالاهای اساسی به خصوص در حوزه معیشت آسیب نبینند. اگر آنچه که در مجلس تصویب شده بود اجرا می شد و کالاها به قیمت شهریور ۱۴۰۰ داده می شد امروز مردم کمتر در تنگنا بودند. در اجرای قانون نقص وجود دارد. دولت در تلاش است سبد کالا را ارائه کند. مردم بین سبد کالا و یارانه انتخاب کنند. بنده فکر می کنم ارائه سبد کالا برای مردم بهتر باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه در قانون تصویب شد این بود که سامانه ارزی داشته باشیم. باید با سبد کالا معیشت مردم را تامین می کردیم که اجرا نشد. به نظر مجلس در بخش مربوط به یارانه ۴۲۰۰ که به همه نهاده ها می دادیم این وسط ریخت و ریز زیادی بود. از نطر بنده چون جراحی اقتصادی ناقص انجام شده باید در برنامه هفتم این نقص را برطرف کنیم. دغدغه دولت و مجلس معیشت مردم است. دولت بستر فنی سبدکالا را فراهم کرده است. ما باید قدرت خرید مردم را به ویژه در کالای اساسی حفظ کنیم.

یارانه

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا مجلس یک نظارت سختگیرانه ای  برای رایگان شدن قبوض مختلف برای مددجویان بهزیستی  و کمیته امداد انجام نمی دهد، بیان کرد: اکنون مشترکانی که مصرف آنها در حد استاندارد یا کمتر از آن بوده قبوضشان رایگان است و مشکلی در این حوزه نداریم. از طرف دیگر در حوزه سلامت کار بزرگی انجام شد.  هر سه دهک ضعیف جامعه  بدون اخذ وجه با مبلغی که در مجلس تصویب شد بیمه شدند. حدود ۶ میلیون نفر در ظرف سه ماه بیمه شدند. قطع مشترکان پرمصرف نیز در برخی حوزه ها اجرا شده و در برخی موارد دیگر قیمت تمام شده آنها با قیمت بیشتری است. 

وی افزود: یکی از موضوعات مهم و روان بودن شاخص های اقتصاد و رشد اقتصاد تسهیل گری و ارائه تسهیلات در بخش مربوط به رفع موانع اشتغال است؛ مثلا در  بحث نانوایی ها آردی که صرف تولید نان می شود بدون هیچ محدودیتی حداکثر ۹ میلیون تن است؛ به ۱۰ میلیون تن نمی رسد. ولی امروز مصرف ما بیش از ۱۴ میلیون تن است. یعنی ۴ میلیون تن هزینه ای می دهیم که مردم منفعت آن را نمی برند. این به کجا می رود؟

ارسال نظر: