کدخبر: 18316

قیمت مرغ | قیمت مرغ روز | قیمت مرغ امروز | قیمت مرغ جدید

قیمت مرغ امروز 11 دی ماه سر به فلک کشید | مرغ کالای استراتژیک شد!

قیمت مرغ به نرخ امروز 11 دی ماه 1401 را در این سایت بخوانید.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با تشریح الزامات واگذاری  تنظیم بازار طیور به اتحادیه‌ها، گفت: اتحادیه‌ها می‌توانند بازار مرغ را به ثبات نسبی برسانند.

برومند چهارآیین در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر واگذاری تنظیم بازار طیور به اتحادیه‌ها، گفت: اتحادیه‌ها از این اقدام استقبال خواهند کرد، کما اینکه واگذاری تنظیم بازار طیور به بخش خصوصی الزام قانونی داشته و باید خیلی زودتر از اینها این اتفاق رخ می‌داد.

قیمت مرغ

چهارآیین دلیل وجود نوسانات فعلی در بازار مرغ را به طور عمده ناشی از دخالتهای غیرکارشناسی دولت در حوزه تولید و توزیع مرغ عنوان کرد و افزود: همه اقتصاددانان بزرگ و صاحب‌نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که دولت‌ها در امر بنگاه‌داری ناتوان هستند و لذا دولت نباید در بازارهای رقابتی دخالت کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با بیان اینکه واگذاری تنظیم بازار طیور به اتحادیه‌ها باید با همه اختیارات باشد، گفت: باید اختیارات اجرایی به شکل کامل بوده و تمامی مراحل از مرحله تولید تا مرحله کشتار و  فراوری و بسته بندی و توزیع عمده فروشی را شامل شود.

 وی با بیان اینکه اولین الزام واگذاری بازار طیور به اتحادیه‌ها این است که اتحادیه‌ها خودشان باید حجم تقاضای بازار را تعیین کرده و بر مبنای نیاز بازار جوجه ریزی کنند، تاکید کرد: باید تمام برنامه‌ریزی‌ مورد نیاز برای تولید و توزیع مرغ در کشور از سوی اتحادیه صورت بگیرد و هیچ نهادی دخالتی در این بازار نداشته باشد.

چهارآیین با بیان اینکه دومین الزام واگذاری امر قیمت‌گذاریِ تمامی نهاده‌های مورد نیاز تولید مرغ زنده و همچنین قیمت تمام شده و قیمت فروش مرغ زنده به اتحادیه است، عنوان کرد: از آنجایی که بازار مرغ براساس تعاریف قانونی مندرج در قانون اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی یک بازار رقابتی است، بنابراین دولت  در مورد تعیین قیمت تنها باید نقش هدایتی و نظارتی داشته و به هیچ عنوان دخالتی در تعیین قیمت مرغ زنده و نهاده های مورد نیاز تولید آن نداشته باشد تا قیمت‌ها متاثر از نظام عرضه و تقاضای بازار تعیین شود.

قیمت مرغ

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور سومین الزام واگذاری تنظیم بازار طیور به اتحادیه ها را مدیریت جوجه ریزی ماهیانه عنوان و تاکید کرد: میزان جوجه ریزی اجداد، مرغ مادر گوشتی و جوجه ریزی ماهیانه مرغ گوشتی باید با محوریت اتحادیه ها تعیین و مبنای برنامه ریزی تولید گوشت مرغ در کشور قرار گیرد.

این کارشناس خبره صنعت مرغ ادامه داد: چهارمین الزام واگذاری تنظیم بازار طیور به اتحادیه امر ذخیره سازی مرغ منجمد مشتمل بر  جمع آوری مرغ مازاد، تعیین سقف و کف حجم ذخیره سازی، زمان  و میزان عرضه ذخایر به بازار و قیمت  خرید و فروش آن می باشد.

وی در ادامه پنجمین الزام این واگذاری را مقوله صادرات و واردات گوشت مرغ اعلام کرد و گفت: باید هر نوع تصمیم گیری در مورد واردات یا صادرات مرغ هم در اختیار اتحادیه‌ها باشد و همه هم و غم دولت معطوف به انجام تکالیف قانونی خود در امر پرداخت مشوق‌های صادراتی، ایجاد نشان‌های تجاری و برندسازی و تقویت روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای دیگر باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون به دلیل تصمیمات اشتباه گذشته تقریبا تمامی بازارهای صادراتی هدف را از دست داده‌ایم و ورود به حوزه صادرات این روزها خیلی سخت است، با این حال بخش خصوصی این توان را دارد تا در یک بازه زمانی دو سه ساله بازارهای صادراتی را هم تثبیت کند.

وی ششمین الزام این واگذاری برای مدیریت موفق بازار مرغ را استقرار یک سامانه هوشمند و بازار مجازی تحت مدیریت واحد اتحادیه عنوان کرد و افزود: در این سامانه علاوه بر درج  کامل تمامی داده‌های فرایند صفر تا صد تولید به صورت بر خط، باید زیر ساخت لازم را برای عرضه مستقیم محصول به مصرف کنندگان نهایی بگونه ای فراهم کرد که دست واسطه ها  برای همیشه از بازار صنعت مرغ کشور کوتاه شود.

چهارآیین واگذاری الزامات شش گانه فوق را خارج از توان وزارت جهاد کشاورزی دانست و تاکید کرد: این اختیارات باید از سوی مراجع بالاتر از وزارتخانه به اتحادیه واگذار شود.

چهارآیین افزود: تجربه موفق اغلب کشورهای دنیا نشان می دهد که تنظیم بازار مرغ در اختیار بخش خصوصی است و  با اینکه بروز نوسانات جزئی تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله عوامل محیطی، شیوع بیماریهای نوپدید و بازپدید و ... در این بازار مرسوم است، اما این نوسانات تحت مدیریت بخش خصوصی به هیچ عنوان به حد التهاب در بازار نخواهد رسید.

ارسال نظر: