کدخبر: 18476

قیمت دلار | قیمت دلار به نرخ امروز 19 دی ماه

قیمت دلار امروز 19 دی ماه بازار را ترکاند | دلار تا مرز 50 تومن!

نرخ دلار امروز 19 دی ماه را در این گزارش بخوانید.

روند افزایشی قیمت دلار دیروز نیز ادامه داشت و بازارهای موازی نیز سیگنال افزایش قیمت را به معاملات تهران دادند. وزیر اقتصاد معتقد است بانک مرکزی در ۶ ماه ابتدای سال موفق عمل کرده و در ۳ ماه اخیر ناآرامی‌های اجتماعی کار دست دلار داده است!

قیمت دلار امروز نیز به صورت پلکانی افزایش داشت و فعلا در محدوده ۴۰ هزار تومانی تثبیت شده است. در آخرین معامله نقدی بازار معاملات آزاد تهران، این اسکناس آمریکایی با قیمت ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد.

سیگنال بازارهای همسایه نیز بر مدار دلار تهران است. دلار هرات امروز به قیمت ۴۰ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. قیمت دلار سلیمانیه وارد پله ۴۱ هزار تومانی شد و به قیمت ۴۱ هزار و ۹۰ تومان رسید. روند صعودی، درهم امارات را نیز وارد محدوده ۱۱ هزار  ۴۲۰ تومانی کرد.

قیمت دلار

معامله‌گران ریسک بازار را پذیرفتند

 

وقتی دیروز افزایش نرخ سود بانکی منتفی شد معامله‌گران ترجیح دادند ریسک نوسانات بازار را به جان بخرند و بار دیگر دست به امتحان اقبال خود بزنند. روند بازار و قیمت دلار فعلا صعودی است و مانند هفته‌ ابتدایی دی‌ماه با همان نوسان محدود افزایشی در کانال ۴۰ هزار تومانی قرار دارد.

 

برخی معامله‌گران معتقدند بازی بازارساز با دلار تمام نشده و در حال به رخ‌ کشیدن قدرت خود در بازار است. این یعنی هر زمان که بخواهد بازار را با جریان عرضه و مدیریت بازارهای موازی با روند نزولی همراه می‌کند و اگر نخواهد بازار افزایشی است.

 

از سوی دیگر کارشناسان بازار تحلیل‌هایی بر مبنای تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال به بازار ارائه می‌دهند و معتقدند فنر دلار فشرده شده و با روند تورم هم‌خوانی ندارد.

 

هر چند به نظر می‌رسد بازار الاکلنگی، از اختیار نهاد پولی کشور خارج شده اما در بی‌نظمی هفته‌های اخیر بازار، نظمی‌ وجود دارد که علاوه بر سرگردانی معامله‌گران جو روانی جامعه را نیز به هم‌ ریخته است.

همیشه خبرسازی در بازار به عنوان ابزاری در اختیار بازارساز بوده است؛ به نظر می‌رسد با آشفتگی بازارهای سرمایه در نیمه دوم سال‌ جاری، دولت با تغییر رئیس کل بانک مرکزی مسئولیت را از شانه خود برداشت.

 

دولت در واقع با این اقدام سعی داشت به بازار القا کند بزرگترین اقدام برای مهار قیمت دلار و تنبیه مسبب اصلی آن را انجام داده است؛ کما‌اینکه خود نیز باور داشت روند قیمت تغییری نخواهد کرد. تحلیلگران معتقدند بازار نیاز به جریان پرقدرت خبری برای تعدیل نرخ‌ها دارد.

عملکرد موفق بانک مرکزی در حوزه دلار

سیداحسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – شنبه شب (۱۷ دی ماه) در برنامه‌ای تلویزیونی مهمترین اولویت ستاد اقتصادی دولت را استفاده از همه ابزارهای لازم برای مهار تورم اعلام کرد و گفت که دولت کار را از منضبط‌کردن بودجه آغاز کرد و سپس شبکه بانکی و مهار خلق پول بی‌ضابطه در این شبکه را دنبال کرد.

 

او در این برنامه عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز در ۶ ماهه نخست سال‌جاری را موفقیت آمیز اعلام کرد و گفت: «با وجودهمه مشکلاتی که در دو سه ماه اخیر در بازار ارز صورت گرفت، مجموعه عملکرد دولت تا شهریور، هم در سامانه نیما و هم بازار آزاد غیررسمی، به لحاظ مدیریت بازار ارز موفق بوده، اما مهر و آبان و آذر با توجه به ناآرامی‌هایی که در فضای جامعه ایجاد و به حوزه اصناف و کسبه سرریز شد نوساناتی رخ داد.»

خاندوزی درباره کانال‌های فردایی هم گفت: «این کانال‌ها نه در ایام کاری، بلکه در روزهای تعطیل و ساعات شب قیمت را بالا وپایین می‌کردند و همچنان که فعالان بازار ارزی می‌دانند، کانالی که در خارج از کشور است و آقایی که در خارج از کشور دراستانبول آن را می‌گرداند، مشخص می‌کند ما در یک جنگ شناختی ویژه قرار داریم.»

با وجود اظهارات سخنگوی اقتصادی دولت روند معاملات فردایی با شروع معاملات هر روز آغاز و تا روز بعد از آن نیز همچنان ادامه دارد و آنچه معامله‌گران کف بازار بارها تاکید می‌کنند این معاملات در داخل کشور و توسط واسطه‌گرها رخ می‌دهد. کمااینکه در بسیاری از نوسانات بازار معاملات فردایی به داد دولت رسیده است.

دست کوتاه بانک مرکزی از بازارهای جهانی

در همین راستا میثم راد‌پور تورم را به عنوان مهمترین عامل تعیین نرخ ارز در کشور معرفی کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «تمام عوامل تکنیکی وفنی در کنار عامل تورم رنگ می‌بازد با توجه به اینکه منابع این کشور به شدت مستهلک شده و حتی اگر درآمد نفت هم کاهش پیدا نمی‌کرد ما دراین روند فعلی می‌افتادیم. بنابراین روند فعلی قیمت دلار از منظر اقتصادی کاملا قابل پیش بینی و ملموس بود.»

وی ادامه داد: «تحریم‌ها به اتفاقات امروز در بازار‌های مالی سرعت داد. در کشورمان طی دوره ۱۰ ساله‌ قیمت ارز ثابت مانده بود و می‌توانیم بگوییم در آن زمان امکان ثبات دستوری و کنترل بازار ارز وجود داشت زیرا صادرات ، تولید، واردات و فروش نفت داشتیم.»

رادپور با تاکید به تنگناهای تامین ارز برای کشور گفت:«تا قبل از سال ۹۰ امکان جابه‌جایی پول از حساب شخصی بدون واسطه به همه جای دنیا را داشتیم اما آیا الان این امکان برای بانک مرکزی وجود دارد؟»

وی افزود:«در ۱۰ سال گذشته بانک مرکزی تمام کنترلش را در خصوص عرضه و یا کنترل بازار از دست داده است. نهاد پولی کشور ما توانایی جابه‌جایی یک ریال در بازارهای جهانی را ندارد و در مقابل هر زمان بحران ارزی ایجادمی‌شود به کسب و کارها سخت می‌گیرد.»

ارسال نظر: