کدخبر: 19293

دستور پخت | دستور پخت غذای ارزان | دستور پخت غذای سالم

دستور پخت آبگوشت بزباش، عذای اصیل ایرانی!

آبگوشت بزباش چطور درست می‌شود؟!

دستور پخت غذاهای متنوع را در خوندنی بخوانید. یادگیری دستور پخت غذاهای متنوع می‌تواند به شما در آشپزی کمک بسیاری کند. ما با ارائه دستور پخت‌های متنوع سعی در کمک به شما برای ساختن زندگی سالم‌تر داریم. دستور پخت غذاها را یادبگیرید و با غذاهای خوشمزه از خانواده خود پذیرایی کنید. در ادامه دستور پخت غذای رنگینک  را به شما آموزش می‌دهیم.

دستور پخت آبگوشت بزباش

اصالت آبگوشت سنتی بزباش را به استان های همدان و خراسان نسبت می دهند و این آبگوشت با طعم و عطر بینظیری که دارد پای ثابت سفره شما می شود.

مواد لازم

پیاز ۱ عدد

لیمو عمانی ۳ عدد

دنبه گوسفندی ۵۰ گرم

گوشت آبگوشتی ۴۵۰ گرم

سیب زمینی متوسط ۳ عدد

لوبیا سفید یا لوبیا قرمز ۱ فنجان

مخلوط تره ، جعفری و شنبلیله ۲۰۰ گرم

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه:

برای تهیه آبگوشت بزباش ابتدا لوبیا سفید را در کاسه ای از آب می ریزیم و به مدت ۵ساعت اجازه می دهیم تا در آب خیس بخورد و ۲ بار آب آن را تعویض می کنیم.

در قابلمه ای که برای پخت آبگوشت بزباش انتخاب کرده ایم روی حرارت قرار می دهیم.

و دنبه ها را در آن قرار می دهیم و صبر می کنیم تا آب شود و بعد پیاز را پوست می گیریم و آبکش می کنیم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و به دنبه اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم.

بعد گوشت را می افزاییم.

و زردچوبه ، فلفل سیاه و نمک روی مواد می پاشیم و گوشت را کمی تفت می دهیم و لوبیا سفید را در آبکشی می ریزیم و می شوییم و داخل قابلمه می ریزیم و با مواد مخلوط می کنیم و ۷ الی ۸ لیوان آب روی مواد آبگوشت می ریزیم.

پخت کامل حبوبات

درب قابلمه را می گذاریم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب غذا به جوش بیاید و بعد حرارت را ملایم می کنیم تا گوشت و لوبیا سفید تقریبا به مدت ۳ ساعت خوب مغز پخت شود. سپس لیمو عمانی ها را می شوییم و هسته های داخل آن را بیرون می آوریم.

و در کاسه ای از آب قرار می دهیم تا تلخی آن از بین برود و سبزی ها را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکشی قرار می دهیم تا آب آن ها کاملا خارج شود و روی تخته آشپزخانه یا در میکسر سبزی ها را می ریزیم تا خرد شوند و آن وقت تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم.

و کمی روغن در آن می ریزیم و سبزی ها را در روغن تفت می دهیم تا آب آن ها کشیده شود و کمی سرخ شوند و تابه را از روی حرارت بر می داریم کنار می گذاریم و پس از گذشت ۳ ساعت به آبگوشت سر می زنیم و گوشت و لوبیا را تست می کنیم.

اگر پخته بودند سبزی را نیز اضافه می کنیم و لیمو عمانی ها را نیز آبکش می کنیم و به مواد می افزاییم و سیب زمینی ها را نیز پوست می گیریم و می شوییم و به چهار قسمت تقسیم می کنیم و داخل قابلمه قرار می دهیم و اجازه می دهیم تا آبگوشت ۳۰ دقیقه دیگر بپزد.

پس از گذشت پخت کامل تمام اجزای آبگوشت طعم آن را در آخر می چشیم و اگر نمک آن کم بود مجددا روی آبگوشت می ریزیم و ۵ دقیقه بعد حرارت را خاموش می کنیم و این آبگوشت متفاوت و خوش مزه را در کاسه می ریزیم و با نان سنگک تازه نوش جان کنید.

دستور پخت فرنی

فرنی اگر شیرینیش زیاد نباشه میتونه گلو رو نرم و صاف کنه، معده رو گرم کنه و آمادگی برای صرف شام و افطار رو فراهم کند.

مواد لازم:

شیر 3 لیوان

آرد برنج 4-5 قاشق غذاخوری سر صاف

شکر 5 قاشق

گلاب نصف استکان

عرق هل در صورت تمایل دو قاشق

طرز تهیه فرنی:

آرد برنج و شکر رو در شیر سرد حل میکنیم و روی حرارت میذاریم تا کم کم به جوش بیاد.

فرنی رو مدام هم بزنیم تا هم ته نگیره و هم گلوله نشود.

بعد حرارت رو ملایم تر میکنیم تا غلیظ  شود.

بعدش هم گلاب و عرق هل یا وانیل رو اضافه میکنیم و اونقدر روی حرارت ملایم هم میزنیم تا به غلظت دلخواه برسد.

در موقع خوردن هم می توانید به عنوان تزئین از پودر پسته استفاده کنید.

دستور پخت رنگینک، دسر خوشمزه ایرانی!

رنگینک دسر خوشمزه و بسیار مقوی از خوراکی هایی است که بیشتر در ماه مبارک رمضان برای سفره افطاری و سحری تهیه می شود. رنگینک از دسرهای سنتی و خوشمزه جنوب کشورمان است.

مواد لازم برای ۶ نفر

آرد سفید ۲ لیوان

مغز گردو ۱۰۰ گرم

خرما ۲۵۰ گرم

کره ۲۰۰ گرم

دارچین نصف قاشق چایخوری

پودر هل نصف قاشق چایخوری

پودر قند، پسته یا نارگیل برای تزیین

دستور پخت :

ابتدا کره را از یخچال بیرون می آوریم و کنار می گذاریم تا با دمای محیط کمی نرم شود. آرد را الک می کنیم و تابه ای متوسط را روی حرارت کم می گذاریم و آرد را داخل آن می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا تا تقریبا به رنگ طلایی بشود.

سپس کره را به آن اضافه می کنیم و با قاشق مواد را مخلوط می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا کره کاملا آب شود.

بعد پودر دارچین و هل را به ترتیب به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کاملا عطر هل و دارچین به خورد مواد برود و بعد از حدودا ۲ الی ۳ دقیقه تابه را از روی حرارت بر می داریم و همچنان به تفت دادن ادامه می دهیم تا مواد بدلیل داغ بودن تابه نسوزد.

خنک شدن مواد رنگینک

مواد رنگینک که کمی از حرارت افتاد را رها می کنیم تا خنک شود و شروع می کنیم به در آوردن هسته خرماها، که توسط یک لوله خودکار که آن را تمیز می شوییم و خشک می کنیم داخل خرماها می کنیم و از طرف دیگر هسته را بیرون می آوریم.

سپس به جای هسته ها داخل خرما ها مغز گردوها را قرار می دهیم و در ظرفی که برای تهیه رنگینگ تهیه کرده ایم خرماها را می چینیم و ظرف که کاملا پر شود؛ می توانید خرماها را با فاصله و یا کنار یکدیگر به سلیقه خود بچینید.

در ادامه ترکیب آرد و کره که تفت داده بودیم و خنک شده است را روی خرماها می ریزیم به طوریکه کاملا روی خرماها را به طور کامل بپوشاند و بعد ظرف را داخل یخچال می گذاریم تا به مدت ۲ ساعت رنگینگ ما سفت شود و حالت بگیرد.

سپس ظرف محتوی رنگینک را از داخل یخچال بیرون می آوریم و روی آن را با انواع مغزیجات مانند پودر یا خلال بادام و پسته و یا پودر قند و پودر نارگیل تزئین می کنیم و بعد با چاقو برش می دهیم به هر شکلی که تمایل دارید مانند مربع یا لوزی برش می دهیم.

می توانید اول رنگینک را قالب بزنید و در ظرف بچینید و بعد روی آن ها را تزئین کنید. در ادامه رنگینک ها را با کفگیر آرام در ظرف مورد نظرمان می چینیم و اگر قصد مصرف رنگینک ها را ندارید داخل یخچال می گذاریم و بعدا استفاده می کنیم.

ارسال نظر: