کدخبر: 19426

قیمت دلار 30 اردیبهشت | قیمت دلار افزایش یافت | قیمت دلار کاهش یافت

قیمت دلار 3۱ اردیبهشت 1402 | قیمت دلار رو به کاهش است

قیمت دلار در اردیبهشت‌ماه کاهش داشت و محدوده حمایت را شکست. بازار ارز در روزهای اخیر نیز تحت تاثیر مانورهای سیاسی، نشر اخبار مساعد درباره روابط با کشورهای همسایه و شایعات قرار گرفت؛ سهم دلار از این تلاش بازارساز کاهش سه هزار تومانی قیمت بود.

قیمت دلار در این هفته ثابت است قیمت دلار در ایران با نوسان روبرو است نوسان قیمت دلار در ایران بر اساس اخبار سیاسی و اقتصادی جهان است قیمت دلار تاثیر بسزایی در وضعیت معیشتی مردم دارد قیمت دلار امروز اعلام شد. 

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته گذشته در کف کانال ۵۱ هزار تومانی به کار خود پایان داد. این اسکناس هفته گذشته تا کانال ۵۰ هزار تومانی نیز عقب‌نشینی کرد و محدوده حمایت ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دست داد. با وجود تقابل میان فشارهای سیاست‌گذار و تلاش‌ افزایشی‌های بازار، اسکناس آمریکایی با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان بسته شد.

قیمت دلار در اردیبهشت‌ماه با بازدهی منفی در بازارهای مالی همراه بود. در آستانه ورود به ماه جدید موضوع سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران و تقویت روابط این دو کشور تحریم‌شده دوباره داغ شده است.

از سوی دیگر مشخص‌شدن جزئیات سفر هیثم بن‌طارق پادشاه عمان به تهران، صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی در خصوص آزادسازی منابع بلوکه‌شده ایران و پایان پیش‌فروش خودرو اخباری هستند که می‌تواند در هفته جاری قیمت دلار را به کانال‌های بالاتر یا پایین‌تر بکشاند.

قیمت دلار

هر چند تلاش سیاست‌گذار در هفته‌های گذشته مانع  رشد شارپی دلار شد و دو هفته ابتدایی اردیبهشت نیز دلار پیوسته در نوسان افزایشی قرار داشت، اما باید دید سیگنال‌هایی که معامله‌گران معتقدند بیش از ۳۰ سال است در غالب شایعه برای کنترل قیمت دلار در کوتاه‌مدت مطرح می‌شود چه خوابی برای خردادماه دیده است؟

در دو هفته پایانی اردیبهشت قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا تنها در روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ تغییر کرد. این اسکناس در سایت بازار متشکل ارزی همچنان با قیمت ۴۲ هزار و ۳۵۲ تومان درج شده است. دلار حواله نیز با قیمت ۳۸ هزار و ۵۰۲ تومان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

پنجشنبه اسکناس یورو در بازار آزاد با قیمت ۵۵ هزار و ۲۳۷ تومان معامله شد و در سایت بازار متشکل اسکناس یورو به قیمت ۴۵ هزار و ۸۶۰ تومان رسید. یوروی حواله نیز با قیمت ۴۱ هزار و ۶۹۰ تومان عرضه شد.

روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت قیمت درهم در بازار آزاد با رقم ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد. اما قیمت درهم در سایت بازار متشکل ارزی همانند دلار تغییری نداشت. حواله درهم با قیمت ۱۰ هزار و ۴۸۴ تومان مبادله شد. اسکناس درهم نیز با رقم ۱۱ هزار و ۵۳۲ تومان عرضه شد.

دلار در بازار آزاد در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۴۲,۳۵۲ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در صرافی ملی در بازار امروز نسبت به ۲ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۴۲,۳۵۲ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در بازار متشکل در بازار ۸۸ روز پیش نسبت به ۸۹ روز پیش، با ۳۲۱۱ تومان کاهش، ۴۱,۵۴۹ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در سامانه سنا در بازار ۸۹ روز پیش نسبت به ۹۰ روز پیش، با ۰ تومان بدون تغییر، ۳۰,۴۱۶ تومان نرخ گذاری شد.

دلار کانادا، امروز به ۳۱,۳۷۰ تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۲۲ درصدی داشته است.

بازار ارز بازاری است که در آن پول ملی کشورها با یکدیگر تبادل می‌شود. نرخ تبدیل معیاری است که بر پایه آن پول رایج کشورها با یکدیگر مبادله می‌شود. وجود بازار ارز و اطلاعاتی که در آنجا جریان می‌یابد امکان انجام مبادلات بازرگانی و مالی را در نقاط مختلف جهان با استفاده از پول‌های متفاوت فراهم می‌سازد. همچنین یکی از ریسک‌های اصلی تجارت خارجی ریسک مربوط به تغییرات نرخ ارز می‌باشد.

اکثر کشورهای جهان ارز یا واحدپول ویژه خود را تعریف کرده‌اند، برخی از کشورها نیز از واحدهای پولی مهم دنیا برای دادوستدهای داخلی خود بهر می‌گیرند، در حال حاضر به غیر از ایالات متحده آمریکا، 27 کشور دیگر نیز دلار آمریکا را به عنوان واحد پول خود انتخاب کرده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به زیمبابوه، پرتوریکو، جامائیکا و... اشاره کرد. در مبادلات اقتصادی بین‌المللی از ارزهای مهمی چون دلار یا یورو استفاده می‌شود. در ایران ارز به مفهوم واحد پول سایر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهم‌ترین و پرکاربردترین ارزها در بازار ایران دلار آمریکا، یورو، یوآن چین، درهم امارات و لیر ترکیه است. این ارزها بخش عمده داده و ستد بازار ارز ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

 

ارسال نظر: