کدخبر: 19857

وام مسکن | سقف وام مسکن | افزایش وام مسکن

وام مسکن افزایش یافت | خبرخوش برای خریداران خانه

وزیر راه شهرسازی در یادداشتی که در صفحه توئیتر خود منتشر کرده، از افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن تا ۸۰۰ میلیون تومان خبر داده است. اما این مبلغ به چه کسانی تعلق می‌گیرد و تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد؟

 

 

وام مسکن ۸۰۰ میلیون تومانی؛از وعده تا اجرا

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی در صفحه توئیتر خود از افزایش سقف تسهیلات مسکن خبر داده است. او در این خصوص نوشت: «با تصویب شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات ساخت مسکن به صورت صنعتی و دانش‌بنیان ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد‌.»

آن‌طور که تسنیم گزارش داده است، قبل از این سقف ساخت تسهیلات مسکن برای ۱۲ شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، کرج، اهواز، بندرعباس، بوشهر، قم، ساری و رشت برای سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین هم استفاده کنند، ۶۰۰ میلیون تومان به ازای هر واحد بود. با توجه به افزایش ۳۵ درصدی سقف تسهیلات،‌ به این ترتیب برای ۱۲ شهر ذکر شده وام به ۸۱۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.

بر این اساس در شهرهای مذکور، به سازندگان حرفه‌ای که از فناوری نوین ساختمانی استفاده نکنند، ۵۰۰ میلیون تومان و به سایر سازنده‌ها نیز ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدون سپرده ساخت پرداخت می‌شود.

همچنین به تازگی بر اساس نامه بانک مرکزی به مدیرعامل بانک‌های کشور، سقف وام نهضت ملی مسکن نیز در تمامی شهرهای کشور به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. سقف این تسهیلات پیش از این در تهران ۴۵۰ میلیون تومان بود که در برخی مناطق بانک‌ها مبلغی کمتر از این سقف را پرداخت می‌کردند.

بانک‌ها منابع لازم برای افزایش مبلغ تسهیلات را در اختیار دارند؟

دولت در حالی سقف پرداخت تسهیلات مسکن را طی ماه گذشته بر روندی افزایشی قرار داده که به نظر می‌آید که بانک‌ها منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها را ندارند و منبع تامین مالی این افزایش سقف تسهیلات نیز تا کنون اعلام نشده است. در صورتی‌که بانک‌ها برای استقراض به بانک مرکزی مراجعه کنند نیز با توجه به عدم تمکن مالی این نهاد در نهایت شاهد چاپ پول و تکرار چرخه تورم خواهیم بود.

از سوی دیگر بانک‌ها به دلیل پایین بودن میزان سودآوری وام‌های مسکن تمایل زیادی برای مشارکت در این این‌گونه مصوبات را ندارند و پروژه‌های تجاری را ترجیح می‌دهند.

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی در اینباره گفته است در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن و در سال دوم نیز ۵۴۸ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها ابلاغ شد، اما بانک‌ها تا کنون حدود ۱۱۱ هزار میلیارد تومان قرارداد شامل تسهیلات در قالب خودمالکی، نهضت ملی مسکن، مسکن روستایی و ودیعه مسکن به متقاضیان امضا کرده‌اند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد در سال اول ۱۸ درصد و در سال دوم نیز ۱۷ درصد از تکلیف قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شده است. در مجموع عملکرد تسهیلات‌دهی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن ۱۷.۵ درصد بوده است.

بنابراین با این توصیفات افزایش سقف تسهیلات بدون فراهم کردن زیرساخت‌های مالی شاید بتواند در کوتاه‌مدت میزان عرضه را افزایش دهد، اما در نهایت به تورم دامن خواهد زد.

وام مسکن

افرادی که مشتری بانک مسکن هستند معمولا از خدمات تسهیلات و وام این بخش برای خرید و ساخت مسکن استفاده می‌کنند. بانک مسکن علاوه بر ارائه تسهیلات تخصصی، انواع وام تکلیفی و غیرتکلیفی، سپرده گذاری، خدمات ارزی و ریالی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

بانک مسکن اخیرا در زمینه پرداخت برخی از تسهیلات تکلیفی پیشگام بوده است. براساس اطلاعات ارائه شده از روابط عمومی این مجموعه، تاکنون 795 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج طی کمتر از دو ماه به متقاضیان واجد شرایط توسط آن پرداخت شد.

پرداخت وام مسکن ارزان ۴۰۰ میلیونی برای این دهکها

معاون وزیر راه و شهرسازی از تصویب پرداخت وام ۴۰۰ میلیون تومانی نهضت مسکن ملی با سود ۲ درصد برای دهک‌های یک تا ۴ خبر داد.

هادی عباسی چگونه به برنامه دولت برای حمایت از دهک‌های یک تا چهار متقاضی نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در شورای عالی مسکن با حمایت رئیس جمهور 400 میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن با سود 2 درصد برای دهک های 1 و 2 مصوب شد.

وی افزود: همچنین برای متقاضیان دهک 3 و 4 نیز وام 300 میلیونی با سود 2 درصد مصوب شده است.

وی بیان کرد: این وام‌ها برای اقشار خاص از جمله مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: تا کنون ساخت یک میلیون و 235 هزار واحد نهضت ملی مسکن آغاز شده است./ تسنیم

وام مسکن ۵۵۰ میلیون تومانی دولت برای تمامی شهرها

سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی گفت: بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و پیرو مصوبه شورای پول و اعتبار تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن در تمامی شهرها یکسان شده و به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان رسیده است.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، وحید قربانی سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن به عدد ۵۵۰ میلیون تومان موافقت کرد.

سرپرست مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: شورای پول و اعتبار در جلسه عصر روز گذشته، سقف فردی تسهیلات پروژه‌های حمایتی مسکن موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن را معادل ۵۵۰ میلیون تومان در تمامی شهرهای کشور به صورت یکسان تعیین کرد.

وی افزود: پیش از این مبلغ تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک و کلان‌شهرها متفاوت بود که با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و این مصوبه به صورت یکسان ۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

وام مسکن تهرانی ها 800 هزار تومان می شود

زمزمه هایی مبنی بر افزایش وام خرید مسکن با اوراق حق تقدم منتشر شده است. در صورت افزایش، جزئیات این وام و تفاوت آن با شرایط قبلی چگونه خواهد بود؟

بانک مسکن درخواست افزایش وام خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم را به بانک مرکزی ارائه کرده که در صورت موافقت با آن، سقف رقم این وام برای زوج های تهرانی از 400 به 700و نیز با احتساب وام جعاله، از 480 به 800 میلیون تومان خواهد رسید. با این حال این سوال مطرح می شود که در صورت تصویب، جزئیات این وام در شرایط فرضی جدید چگونه خواهد بود؟

وام مسکن با اوراق بانکی

24 شهریور سال 1400 بود که بانک مرکزی خبر از افزایش دو برابری وام خرید مسکن با اوراق داد. بر آن اساس ، این وام (در مدل انفرادی) با رشد دو برابری در تهران از 100 به 200 میلیون تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر از 80 به 160 و در دیگر مناطق از 60 به 120 میلیون تومان افزایش یافت. این رقم برای زوج ها نیز دو برابر شد.

در آن زمان، نرخ سود اوراق مسکن در حالت معمول 17.5 درصد بود و همچنین مدت بازپرداخت این وام تا 12 سال تعیین شده بود. با این اوصاف متقاضیان این وام در مدل انفرادی باید در تهران حدود 3 میلیون و 331 هزار تومان، در مراکز استان ها و شهرهای بالای  200 هزار نفر جمعیت 2 میلیون و 664 هزار تومان و در دیگر مناطق نیز حدود 2 میلیون تومان اقساط ماهانه (به روش ساده) می پرداختند. (برای زوج ها این ارقام در مجموع دو برابر می شد) از سوی دیگر سقف وام جعاله نیز 80 میلیون تومان تعیین شد که با شرایط بازپرداخت 5 ساله و نرخ سود 17.5 درصد، هر قسط آن به حدود 2 میلیون تومان می رسید. 

همه این ها در شرایطی بود که طبق آمارهای مرکز آمار ایران، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی در تهران در تابستان 1400، به 33 میلیون و 458 هزار تومان و همین رقم در مناطق شهری کشور به 11 میلیون و 362 هزار تومان رسیده بود. به این ترتیب می شد محاسبه کرد که به عنوان مثال، کل وام خرید مسکن در تهران از طریق اوراق (به صورت زوج ها و البته بدون محاسبه هزینه برای خرید اوراق) به همراه وام جعاله، پاسخگوی خرید تنها 14.3 متر مربع بوده است.

 

ارسال نظر: