کدخبر: 20186

پیش بینی دمای هوای کشور | سامانه بارشی در این استان‌ها فعال می‌شود

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره پیش بینی دمای هوای کشور گفت: سامانه بارشی از امروز تا روز سه‌شنبه مجددا در شمال گیلان، شمال شرق آذربایجان شرقی، شمال اردبیل و شرق و غرب مازندران تشدید خواهد شد.

صادق ضیاییان گفت: امروز یکشنبه ۲۶ شهریور با نفوذ مجدد جریانات شمالی روی سواحل دریای خزر فعالیت سامانه بارشی تشدید علاوه بر باران، وزش باد و کاهش نسبی دما استان‌های شمالی را در بر می‌گیرد.

ضیاییان افزود: بارش‌ها امروز در شمال گیلان شدید است اما در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سواحل شمالی با شدت کمتر ادامه دارد.

وی گفت: فردا دوشنبه ۲۷ شهریور هم بارش باران در شمال شرق آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، گیلان، شرق مازندران تشدید می‌شود و با شدت کمتر در مناطقی از سواحل خزر، شمال‌غرب، خراسان شمالی و ارتفاعات البرز ادامه دارد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش بینی امروز همچنین کاهش نسبی دما در دامنه‌ای جنوبی البرز همراه با ابرناکی و وزش باد گاهی رگبار پراکنده پیش‌بینی می‌شود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز در شمال‌شرق و شرق کشور وزش باد تقویت می‌شود و سبب خیزش گرد و خاک در زابل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سواحل غربی خزر امروز و فردا مواج است، گفت: بعد از ظهر امروز تا فردا کل سواحل خزر مواج خواهد بود که نسبت به انجام شنا هشدار داده شده است.

منبع: ایرنا

تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در شمال استان‌های آذربایجان غربی،‌آذربایجان شرقی، اردبیل، مناطقی از استان‌های گیلان و مازندران افزایش ابر،‌بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی شده است. بعدازظهر امروز در ارتفاعات جنوب کرمان و شمال شرق هرمزگان رگبار پراکنده روی می‌دهد.

فردا دوشنبه با  تقویت جریانات شمالی روی دریای خزر در مناطقی از شمال غرب،‌سواحل شمالی و ارتفاعات البرز مرکزی بارش‌ باران گاهی رعدوبرق و وزش باد همراه با کاهش نسبی دما روی می‌دهد. در این روز بارش‌ها در غرب گیلان شدید است.

روز سه‌شنبه گستره بارش‌ها تنها در شرق اردبیل، گیلان و مازندران است. چهارشنبه نیز در این مناطق بارش‌های خفیف و پراکنده پیش‌بینی شده و در نوار غربی کشور جو آرام همراه با روند افزایش نسبی دما حاکم می‌شود.

از بعدازظهر دوشنبه تا روز چهارشنبه وزش باد در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در تهران و سمنان و در نوار شرقی افزایش می‌یابد و سبب کاهش نسبی دما و خیزش گردوخاک می‌شود. پنجشنبه در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایداری همراه با روند افزایش نسبی دما مستقر می‌شود.

امروز در جنوب غرب کشور و طی 5 روز آینده در شرق کشور وزش باد شدید گاهی همراه با گردوخاک پیش‌بینی شده است. همچنین امروز خلیج‌فارس و روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری های همرفتی

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/06/28

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/06/26: گیلان، مازندران، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی و شرقی هرمزگان.

دوشنبه 1402/06/27: اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران، ارتفاعات استان‌های سمنان، البرز، تهران، قزوین، ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان، ارتفاعات شمالی و شرقی هرمزگان.

سه‌شنبه 1402/06/28: نیمه جنوبی اردبیل، مازندران، ارتفاعات استان‌های زنجان و قزوین.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری بویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: یک‌شنبه 1402/06/26

زمان پایان: سه‌شنبه 1402/06/28

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

یکشنبه 1402/06/26: شمال گیلان.

دوشنبه 1402/06/27: شمال شرق آذربایجان شرقی، شمال اردبیل، گیلان، شرق مازندران.

سه‌شنبه 1402/06/28: گیلان، غرب مازندران.

اثر مخاطره: سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقت، صاعقه، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، شکستن درختان کهن‌سال، اختلال در ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و آسیب به محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: وزش باد شدید و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت یکشنبه 1402/06/26

زمان پایان: ظهر سه‌شنبه 1402/06/28

نوع مخاطره: وزش باد شمال غربی-شمالی با حداکثر سرعت (28تا 38نات) و افزایش ارتفاع امواج در ساحل 2 تا 3 متر و دور از ساحل بیش از 3 متر

منطقه اثر:

دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل گیلان و مازندران.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگرها، غرق شدن و آسیب به شناورهای سبک و متوسط،آسیب به تورهای صیادی، اختلال در تردد شناورهای سنگین و اختلال در ورود و خروج به حوضچه بنادر

توصیه: منع شنا و فعالیت‎های تفریحی، منع تردد شناورهای سبک و تفریحی، منع فعالیت‎های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‎ها به بنادر و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

انتهای پیام/

ارسال نظر: