کدخبر: 2675

تزریق رمدسیویر خطرناک است؟

رئیس سازمان نظام پزشکی قم به برخی مطالب در خصوص تزریق و یا عدم تزریق داروی «رمدسیویر» پاسخ داد.

دکتر سید حسن عادلی در گفت و گو با خبرنگاران که به صورت مجازی اظهار کرد: مدافعان سلامت در ۱۸ ماه گذشته برای نجات مردم در مقابل ویروس کرونا تلاش کردند و در این راه تعدادی از پزشکان نیز براثر ابتلا به این بیماری به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه بیماری کرونا ویروسی است که به شدت خود را تغییر می دهد، تصریح کرد: همه اطلاعاتی که در فضای مجازی دست به دست می شود صحیح نیست و داروهایی برای درمان این بیماری موجود است. اما درمان قطعی بیماری بستگی به زمان مراجعه و شرایط بیمار دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم با تاکید براینکه پیشگیری و درمان باید در کنار هم انجام شود، تصریح کرد: یکی از مهمترین راه های پیشگیری واکسناسیون مردم است اما باید توجه داشت که واکسن صددرصد ایمنی نمی آورد و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی مانند زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی نسبت به قطع زنجیره این بیماری اقدام کرد.

وی با اشاره به برخی شایعات در ارتباط با داروی «رمدسیویر» بیان کرد: در فضای مجازی اخباری مبنی بر موثر نبودن این دارو آمده است که این مسئله صحت ندارد و اغلب بیمارانی که جانشان را از دست می دهند یا با شرایط سختی مواجه می شوند به دلیل مراجعه با تاخیر به پزشک است.

عادلی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره فوت کودک قمی در یکی از کلینیک های دندانپزشکی، گفت: این مسئله ساده ای نبود و یک پرونده پیچیده است. کودکی برای دندانپزشکی ساده مراجعه و فوت کرده است که در حال رسیدگی به این مسئله هستیم.

وی اضافه کرد: سیستم قضایی، نظام پزشکی و پزشکی قانونی در حال کارشناسی هستند تا به علت فوت این کودک برسند و به دلیل حساسیت موضوع درخواست شد این پرونده در پزشکی قانونی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم با تاکید براینکه حاضر نشدن پزشکان در مراکز درمانی و مطب برای فرار از ویزیت بیماران در شرایط سخت ویروسی نیست، عنوان کرد: براساس گزارش های تهیه شده شمار بالایی از پزشکانی که در محل کار حاضر نشدند به این بیماری مبتلا شده و نمی توانستند در محل کار حضور پیدا کنند.

وی با تاکید براینکه شماری از پزشکان از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بستری شدند، گفت: این پزشکان پس از بهبودی به محل کار خود بازگشتند و به ویزیت بیماران پرداختند.

عادلی اضافه کرد: بیشترین بار درمان بیماری روی دوش پزشکان عمومی، داخلی و عفونی است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۸۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در قم مشغول فعالیت هستند که در پیک پنجم شمار بالایی از پزشکان در بیمارستان بستری شدند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم با اشاره به پیگیری شهید شناخته شدن پزشکانی که براثر بیماری کرونا فوت کردند، گفت: این پزشکان فقید به اندازه شهدا برای ما قابل احترام هستند و از نظر ضوابط و قوانین نیز در حال بررسی است که بتوانند به حق واقعی خود برسند.

وی با اشاره به نوسانات اقتصادی و مشکلاتی که پیش روی مردم قرار دارد، گفت: در حال حاضر هیچ کالا و خدماتی به صورت غیر نقدی مبادله نمی شود اما در شرایط اقتصادی فعلی خدمت هزینه خدمات در حوزه سلامت با تاخیر پرداخت می شود در حالی که داروخانه و آزمایشگاه برای خرید باید نقدا پرداخت کند و همین موجب شده بخش خصوصی به تعطیلی کشانده شود و در بخش دولتی نیز این مسئله بسیار حادتر است.

عادلی در بخش پایانی سخنانش با تاکید براینکه یکی از بهترین راه های کنترل بیماری کرونا واکسناسیون است، خاطرنشان کرد: واکسناسیون احتمال ابتلا، سرایت و مرگ و میر را کاهش می‌دهد و اگر بخواهیم بیماری و بحران کنترل شود باید واکسناسیون انجام شود و و بهترین واکسن نیز واکسنی است که در دسترس قرار گرفته است.

ارسال نظر: