کدخبر: 2747

هشدار؛ پیش‌بینی مرگ‌های کرونایی در 3 هفته آینده

معاون کل وزارت بهداشت، بر ضرورت پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون به دنبال درگیری با واریانت دلتا، تاکید کرد.

به گزارش مشرق، ایرج حریرچی، در گفتگو با خبر شبکه اول سیما، گفت: بشر برای مبارزه با بیماری کرونا دو ابزار دارد یکی واکسیناسیون که وظیفه حکومتی است و دوم رعایت شیوه نامه‌ها که وظیفه مشترک میان حکومت و مردم است.

وی ادامه داد: چهار کشور آمریکا، انگلیس، رژیم اشغالگر قدس و ایتالیا که از بالاترین پوشش واکسیناسیون برخوردارند در چند هفته اخیر با ورود ویروس دلتا، مرگ و میر هفتگی آنها ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته و آمریکا نسبت به یک ماه و نیم گذشته افزایش ۴ برابری را تجربه می‌کند به گونه‌ای که این کشور ۳۲۰ میلیون نفری روزانه حدود ۱۳۰۰ مرگ و میر را ثبت می‌کند.

حریرچی گفت: در کشور ما حدود ۲۸ دوز واکسن به ازای هر ۱۰۰ نفر تزریق شده و حدود ۷.۵ درصد جمعیت کشور ۲ دوز واکسن را دریافت کرده اند. بنابراین هنوز برای پوشش واکسیناسیون راه قابل توجهی پیش رو داریم اگر قبلاً برای گونه‌های ووهان و سایر گونه‌ها پوشش ۷۰ درصدی را مدنظر داشتیم برای نوع اخیر این بیماری یعنی واریانت دلتا، پوشش ۹۰ درصدی مورد نظر قرار دارد.

وی افزود: از زمان ورود ویروس دلتا به کشورمان، سرعت واکسیناسیون در ۲ ماهه اخیر افزایش داشته است.

حریرچی ادامه داد: اگر بخواهیم اثرات واکسیناسیون را مطالعه کنیم باید بدانیم اگر واکسیناسیون انجام نمی‌دادیم بی شک تعداد فوتی‌های کشورمان بیش از اینها بود الان خوشبختانه با توجه به اینکه پوشش سنین بالای ۶۰ سال در کشورمان بالای ۸۰ درصد است و پوشش واکسیناسیون در رده سنی ۶۵ تا ۷۰ سال ۹۶ درصد است، از این رو آمار مرگ و میر در افراد بالای ۶۰ سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود: میزان بستری هم همین طور ولی متأسفانه در رده‌های سنی پایین‌تر هنوز کاهش قابل توجهی مشاهده نشده همین طور در گروه پرستاری و پزشکان که از واکسیناسیون کامل بهره می‌برند اثرات کاهش مرگ و میر را می‌بینیم.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص وجود گونه جدید لامبدا در کشورمان، گفت: هنوز در کشورمان موردی از این گونه مشاهده نشده با این حال ما هم نگران لامبدا هستیم و بیش از آن نگران انواع هیبریدی دلتا و لامبدا و یا دلتای جهش یافته هستیم، البته همانطور که ما نگران هستیم تمام دنیا دو پیش بینی در مورد جهش‌های ویروس کرونا دارند، برخی معتقدند که ممکن است این ویروس جهش‌های بیشتری کند.

حریرچی افزود: خبر خوب ما این است که در هفته اخیر ۱۰ درصد از موارد سرپایی و حدود ۵ درصد موارد بستری کاهش داشته و تست‌های مثبت سرپایی در کشور هم بنا بر استان‌های مختلف ۳ تا ۸ درصد کاهش داشته است. بنابراین پیش بینی می‌شود تا ۲ یا ۳ هفته آینده مرگ و میر کاهشی تجربه کنیم.

وی گفت: دانشگاه واشنگتن و چند جای دیگر به عنوان منابع معتبر، پیش بینی کرده اند که مرگ و میر در ایران در ۳ هفته آینده با کاهش چشم گیری همراه باشد، البته این مراکز نمی‌توانند اطلاعات مربوط به مراسم‌ها و مناسبات شهریور ماه را آمار خود قرار دهند. به رغم اینها هفته گذشته رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم ۳۷ درصد بود یعنی کمترین مقدار در چند ماه اخیر به ثبت رسید و میزان رفت و آمد اجتماعی هم ۱۷ درصد افزایش داشت.

حریرچی گفت: واکسیناسیون ما بسیار خوب پیش می‌رود ولی این روند طوری نیست که بتواند در ۳ هفته آینده پوشش وسیعی داشته باشد ما باید با اسلحه واردات و تولید داخل پوشش واکسیناسیون را سرعت مناسبی بدهیم.

ارسال نظر: