کدخبر: 3171

اخبار روز/اخبار مهم روز/اخبار مهم امروز

دولت به این افراد مسکن ملی رایگان می دهد | طرح جدید مسکن ملی

زنان سرپرست خانوار این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

زنان سرپرست خانوار این روزها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.مشکلات اقتصادی گذران زندگی را برای آنان سخت تر کرده است.طرح مسکن ملی یک خبر خوب برای زنان سرپرست خانوار بود که تصور می کردند با شرایط این خانه های که قرار بود ارزان باشد به مسکنی برای خود برسند و گذران زندگی برایشان آسان تر شود ولی وقتی با شرایط واریز اقساط ساخت این خانه ها مواجه شدند ،متوجه شدند که مسکن ملی خیالی بیش نبود.دولت دوازدهم با این ادعا که می‌خواهد کاری برای زنان سرپرست خانوار انجام دهد در پروژه مسکن ملی خود شرایطی را به وجود آورد تا زنان سرپرست خانوار بتوانند خانه دار شوند.حال این روزها زنان سرپرست خانوار در طرح اقدام مسکن ملی با مشکل دیگری روبرو هستند و آن نیز پرداخت قسط های مسکن ملی است که در این شرایط اقتصادی به هیچ عنوان برای یک زن سرپرست خانوار پرداخت 40 میلیون تومان در اقساط بسیار سخت است و ممکن است آسیب های زیاد را تولید کند.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس شهری، درباره این مسئله که پرداخت هزینه های مسکن ملی امروز برای زنان سرپرست خانوار بالا بوده و این مسئله خود باعث آسیب های زیادی می‌شود توضیح داد: خانه دار شدن این زنان در حاشیه شهرها همانطور که شما گفتید باعث آسیب های زیادی می‌شود .

او ادامه داد: هر نقطه مهاجر پذیری که بافت فرهنگی آن متفاوت است. افراد ترس از شناخته شدن و خودکنترلی ندارند طبیعی است که جرم و جرایم در آن افزایش پیدا خواهد کرد.

قرایی مقدم در پایان خاطر نشان کرد: حاشیه نشینی صورت ابزاری به خود گرفته است و تنها ما با آسیب های حاصل از زنان سرپرست خانوار مواجه نیستیم. طبق مکتب شیکاگو مجرمین در بین انبوه انسان ها گم خواهند شد در نتیجه قبل از هرچیزی در حاشیه شهرها ما باید پلیس و قوه قضاییه را تقویت کنیم تا از وقوع آسیب ها پیشگیری کنند.

تورم 500 درصدی در حوزه مسکن/ مسکن ملی

مسکن ملی

مهدی مهرپور کارشناس اقتصاد مسکن نیز درباره این مسئله که پروژه مسکن ملی در خصوص فروش مسکن به زنان سرپرست خانوار چگونه عمل کرده است به رکنا گفت: دولت‌ها وظیفه دارند در راستای تامین مسکن مردم تلاش کنند که این وظیفه در قانون اساسی و در اسناد بالادستی همچون برنامه توسعه و سند چشم انداز توسعه آمده است اما با توجه به تورم شدید ایران در 50 سال گذشته، بیماری هلندی و موضوعات سفته بازی در اقصاد همواره نرخ تورم مسکن بالاتر از نرخ تورم عمومی بوده است. ما در افزایش قیمت مسکن همیشه شاهد افزایش جهشی بوده‌ایم. یعنی اگر در چهارسال اخیر انباشت تورم 200 درصد بوده است اما در حوزه مسکن شاهد افزایش 500 الی 600 درصدی بوده‌ایم. همین موضوع خانه دار شدن افراد از جمله زنان سرپرست خانوار را سخت تر کرده است.

او ادامه داد: ما دچار کمبود مسکن در کشورمان نیستیم و هم اکنون اگر افراد پول کافی را داشته باشند می‌توانند در هر نقطه از تهران یا ایران خانه خریداری کنند اما دولت ها برای اینکه یکسری از گروه ها توانایی خرید مسکن را نداشتند در غالب طرح مسکن مهر یا مسکن ملی آنهم در خارج از شهرها زمین هایی به سازندگان به طور رایگان دادند تا به هزینه کم امکان ساخت فراهم شود. ایده مسکن مهر نیز فارغ از مشکلاتی که داشت در دولت نهم و دهم نیز تقریبا موفق بود.

هر متر خانه مسکن ملی، حداقل 4 میلیون تومان

مسکن ملی

  این کارشناس اقتصادی مسکن با بیان اینکه اصل فلسفه طرح مسکن مهر درست بود و توانست مشکلات زیادی را حل کند تصریح کرد: اما در مسکن ملی ما شاهد استقبال نبودیم چرا که مزیت ارزان بودن مسکن مهر را نداشت. طبیعی است که زنان سرپرست خانوار و سایر اقشار جامعه توان خرید این خانه ها را نداشته باشند. قیمت تمام شده هر متر خانه در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 چیزی حدود یک میلیون تومان بود اما امروز اگر ساختمان را انبوه ساز بسازد و دولت نیز به او کمک کند قیمت هر متر خانه کم تر است 4 میلیون تومان نخواهد بود. یعنی یک واحد 70 متری حداقل 300 میلیون تومان هزینه ساخت آن بود.

مهرپور تاکید کرد: امروز عملا پدیده ای تحت عنوان مسکن ارزان وجود ندارد و زنان سرپرست خانوار با توجه به قیمت مسکن و سطح درآمدهایشان طبیعی است که توان خرید این خانه ها را نداشته باشند.

اهدا مسکن ملی رایگان به زنان سرپرست خانوار

مسکن ملی

او افزود: اگر دولت در کمک کردن به این اقشار جدی است باید حمایت های دیگری انجام دهد. یعنی به صورت رایگان خانه در اختیار افراد ناتوان قرار دهد و کرایه ای از آنها دریافت نکند.

این کارشناس اقتصاد مسکن اضافه کرد: زیرساخت ها در ایران کامل نیستند و افراد با حاشیه نشینی به دلیل نبود امکانات اولیه به مشکلات اجتماعی دامن میزنند.

در سال 2021 حدود 250 هزار نفر به جمعیت میلیاردرهای ایرانی اضافه شدند

او افزود: تنها کالایی که امکان واردات نداشت و دولت نتوانست تورم آن را کنترل کند مسکن بود که در ده سال اخیر بحث سفته بازی و کاهش پول ملی باعث شد تا مردم سرمایه های خود را در مسکن هزینه کنند و طبق آمارهای منتشر شده در سال 2021 حدود 250 هزار نفر به جمعیت میلیاردرهای ایرانی اضافه شده اند. این افراد نیز بدون شک به وسیله فعالیت های سفته بازانه به اینجا رسیده اند و از جیب فقرا به جیب ثروتمندان ریخته شده است چرا که اگر اینها از طریق فعالیت های مولد ثروتمند می‌شدند تاثیر آن را باید در همین قشر آسیب دیده ببینیم.

ارسال نظر: