کدخبر: 4001

آنچه باید درباره تزریق واکسن کرونا کودکان بدانید!

این روزها والدین سوالت بسیاری درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان دارند. نکات مهم در این باره را در این مطلب بخوانید.

کودکان و نوجوانان هم مثل بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند اما بیماری آنها معمولا شدید نمی‌شود و نیاز به بستری بسیار کمتر است. مرگ کودکان زیر ۱۶ سال بدون بیماری زمینه‌ای بر اثر کرونا هم بسیار پایین است. با این حال مثلا اخیرا در آمریکا آمار بستری افراد زیر ۱۷ سال بعلت کرونا افزایش یافته است.

اگرچه ممکن است آمار کرونای شدید در کودکان و نوجوانان اندک به نظر برسد اما با گسترش همه‌گیری می‌تواند رقمی قابل توجه‌ شود. بعلاوه، کودکان در طبقات و کشورهای کم‌درآمد ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند. تعامل اجتماعی زیاد کودکان و نوجوانان بخصوص در فصول تحصیلی، ممکن است نقش مهمی را در پخش و سرایت ویروس به بزرگسالان بازی کند.

بنابراین واکسیناسیون گسترده و بی‌خطر در کودکان و نوجوانان راه مهمی برای پیشگیری از بیماری و گسستن زنجیره سرایت دانسته می شود.

 

در دوران همه‌گیری جهانی، واکسیناسیون کرونا برای کودکان و نوجوانان (زیر ۱۶ سال) با سه هدف اصلی در نظر گرفته می‌شود:

۱) پیشگیری از ابتلا و عوارض کرونا و مرگ در کودکان و نوجوانان

۲) پیشگیری از انتشار ویروس توسط کودکان و انتقال آن به بزرگسالان (معلمان، اعضای خانواده)

۳) کمک به بازگشایی مدارس و آموزش حضوری با ایجاد ایمنی کافی برای کودکان، کارکنان مدارس ‌و خانواده‌ها

پیشگیری از ابتلای کودکان که هرکدام می‌توانند ویروس را به چندین بزرگسال و کودک دیگر منتقل کنند و همچنین اهمیت آموزش حضوری کودکان در مدرسه‌ها، در کنار نتایج کارآزمایی واکسن فایزر در کودکان بالای ۱۲ سال و ادامه شیوع سویه‌های جدید مانند دلتا، کشورهایی مثل آمریکا و بریتانیا را به این نتیجه رساند که کودکان بالای ۱۲ سال را با واکسن فایزر واکسینه کنند.

در گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تاکید شده که عوارضی مثل سندرم التهابی منتشر و و میوکاردیت و همچنین بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بر اثر ابتلا به کرونا بسیار شایعتر از این عوارض پس از زدن واکسن آن است.

در مورد واکسیناسیون کودکان و نوجوانان با بیماری‌های زمینه‌ای، این تاکید مضاعف است.

بانک اول

ارسال نظر: