کدخبر: 4435

ماجرای رتبه بندی معلمان به کجا رسید؟

این لایحه می‌تواند معلمان را وادار به افزایش و ارتقاء سطح علمی خود کند که نتیجه آن رشد و ارتقای سطح آموزش در سطح کلان کشور خواهد بود

 

محمدمهدی زاهدی» روز جمعه در گفت و گویی با اشاره به بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در جلسات علنی مجلس گفت: همه کشورهایی که در حوزه‌های مختلف پیشرفت کردند، زیرساخت اصلی توسعه و پیشرفت آنها آموزش و پرورش بوده و در این کشورها از نهاد آموزش برای تربیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به فناوری های جدید علمی، اقتصادی، فرهنگی خود به بهترین شکلی استفاده کردند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور ما به رغم اینکه در تعالیم اسلامی، قرآن، سنت و روایات توجه ویژه‌ای به معلم و شغلی معلمی شده است، ولی در این سال‌ها در قبال این قشر کوتاهی صورت گرفته و آن طور که شایسته است، معلمان و فرهنگیان مورد توجه قرار نگرفتند.

وی با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان می‌تواند جایگاه و کرامت این قشر مهم جامعه را ارتقا داده و سبب بهبود سطح شغلی و حرفه‌ای معلمان شود، عنوان کرد: تصویب و اجرای این لایحه هم می‌تواند ارزش گذاری واقعی برای معلمان را فراهم کند و هم اینکه سطح معیشت معلمان و فرهنگیان را ارتقاء دهد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بارها گفتم که باید نگاه ویژه‌ای به معلم داشت چرا که معلمان وظیفه سنگین هدایت و آموزش فرزندان این مرز و بوم را بر عهده دارند و همه ما در هر پست و مقامی که هستیم با تعالیم معلمان به این جایگاه رسیدیم.

زاهدی با بیان اینکه تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان و اجرای درست آن می‌تواند تحول بسیار مناسبی را در آموزش و پرورش ایجاد کند، اظهارداشت: تصویب و اجرای درست لایحه می‌تواند از نظر کیفی و کمی تاثیر مثبتی بر نحوه آموزش و پرورش فرزندان این کشور گذاشته و سبب شود جایگاه و شان معلمان نیز حفظ شود و انگیزه آنها را برای آموزش بهتر به دانش آموزان بیشتر کند.

وی با اشاره به روند آموزش مجازی در سالهای اخیر اظهار کرد: البته باید قبول کرد که کیفیت آموزش مجازی قابل مقایسه با آموزش حضوری نیست و به عبارتی با آموزش مجازی نمی‌توانید سطح سواد و علم معلم را ارزیابی کنید.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه باید فضای حقیقی آموزش را برای معلم ایجاد کرد تا شاهد رشد و شکوفایی او و دانش آموزان بود، ادامه داد: وقتی بستر مناسب آموزشی فراهم شود در این صورت معلمان می‌توانند توانایی‌ها و استعدادهای خود را بروز داده و سبب خلاقیت و رشد استعداد دانش آموزان شوند.

وی خاطرنشان کرد:‌ این لایحه می‌تواند معلمان را وادار به افزایش و ارتقاء سطح علمی خود کند که نتیجه آن رشد و ارتقای سطح آموزش در سطح کلان کشور خواهد بود.

 کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان ۱۸ خردادماه امسال در صحن علنی مجلس به تصویب رسید و از هفته گذشته نیز نمایندگان در صحن علنی مجلس بررسی جزئیات را در دستور کار قرار دادند.

از ۱۰ ماده این لایحه تاکنون ۳ ماده به تصویب رسیده است.

در مهمترین ماده این لایحه که ماده ۳ است، شرایط کسب، ارتقاء، توقف و تنزل در آیین نامه رتبه‌بندی معلمان تعیین شده که به اساس آن شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی  معلمان در رتبه‌های پنج گانه آموزش‌یارمعلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار می‌گیرد.

سایر مواد لایحه نیز با رای نمایندگان به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شد تا نسبت به اصلاح برخی از مواد آن اقدام شود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر: