کدخبر: 4844

دولت از بورس حمایت می کند؟

بهترین حمایت دولت از بازارسرمایه و بورس بها دادن بلند مدت به منافع سهامداران و همسویی با منافع مردم است. این کار با وضع قوانین و مقرارتی شکل می گیرد که با منافع مردم در تضاد نباشد.

 

اکثر سرمایه گذاران در بورس به دنبال آن هستند که بدانند در چه زمانی وارد بورس شوند و یا از آن خارج شوند؛ عوامل مؤثر بر رفتار بازار بورس یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که فعالان بازار سرمایه علاقه‌مندند درباره آن‌ها اطلاعات دقیق و کاملی کسب کنند. در واقع آینده بازار‌ سرمایه و رفتارهای احتمالی آن، اهمیت قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد. مناسبات اقتصاد بین‌الملل و مناقشات سیاسی منطقه‌ای، قیمت نفت و کالاهای جهانی، عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کلان ازجمله نرخ ارز، سود بانکی و تعرفه بازرگانی، تحولات صنایع و اقتصاد شرکت‌ها ازجمله موارد مؤثر بر رفتار بازار بورس هستند. البته همواره این نکته را باید در نظر داشت که شاخص بورس را باید در کنار عوامل دیگری مانند تحلیل بنیادی و یا تحلیل تکنییکال استفاده کرد تا بتوان نتایج درست تر و معتبر تری را به دست آورد.

 

عوامل اثرگذار بر بازار سهام

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد موضوع یاد شده جویا شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که فعالان بازار سرمایه این روزها با چه معیاری دست به خرید و فروش باید بزنند،‌ا اظهار کرد: عوامل اثرگذار از جمله،‌ اتفاقات سیاسی، اقتصادی، وضعیت سبد معاملات، رقابت های جهانی به همراه تصمیمات اقتصادی همگی بر بازار اثرگذار است.

وی افزود: اما آن چه مهم جلوه می کند. تغییراتی است که روند معاملات را دگرگون می کند.هر آنچه که سبب بهبود اوضاع اقتصادی کشور شود. وضعیت معاملات بورس را بهتر خواهد کرد. اکنون شرایطی حاکم است که به دلیل ابهامات زیاد و غیر قابل پیش بینی بودن برخی از فاکتورها، ‌از جمله نوسانات نرخ ارز، افزایش محسوس بهره بین بانکی و نرخ موثر اوراق، جز متغیرهایی بوده اند که بر بازار اثر منفی گذاشته است.

تنها ۹درصد بازدهی شاخص کل در ۸ ماه

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اگرچه خیلی از تغییرات محسوسی که حداقل قابل اندازه گیری است و می دانیم که اثرش منفی تر است سبب شده که بازار به صورت فعلی در بیاید. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۹ درصد بازدهی بر شاخص کل داشتیم که اصلا نسبت به دو سال گذشته قابل قبول نیست. اغلب فعالان بازار که از سال ۹۹ وارد بازار شده اند. یا مایوس اند یا با ضرر و زیان شدید روبرو شده اند و هنوز از حاشیه زیان خارج نشده اند. همه اینها به علت تغییراتی است که در بالا به آن اشاره شده است.

آقابزرگی در پایان در پاسخ به این سوال که حمایت درست از بازار چگونه است، اظهار کرد: حمایت دولت به صورت مادی و مالی اثرگذاری درستی ندارد. بخصوص که در حال حاضر دولت از ظرفیت های بازار سهام استفاده می کند. دولت از طریق انتشار اوراق و خروج پول از بازار سرمایه به جهت تامین کسری بودجه و نقدینگی از ظرفیت های بازارسرمایه استفاده می کند. بهترین حمایت دولت از بازارسرمایه و بورس بها دادن بلند مدت به منافع سهامداران و همسویی با منافع مردم است. این کار با وضع قوانین و مقرارتی شکل می گیرد که با منافع مردم در تضاد نباشد.

سخن پایانی: بی شک مهمترین عاملی که در توسعه و رشد بازار سرمایه نقش موثری دارد آشنایی سرمایه گذاران و معامله گران بازار سرمایه با روش‌های تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و افزایش توان تحلیل گیری آنها است. سهامداران اگر از طریق تجزیه و تحلیل دقیق و هوشیارانه ریسک بازار سرمایه را شناسایی کنند می توانند جلوی ضرر و زیان افراطی را بگیرند.

منبع:گسترش نیوز 

ارسال نظر: