کدخبر: 5117

در روزهای آلوده چه بخوریم؟

در روزهایی که هوا آلوده است بهترین توصیه به مردم استفاده از سبزیجات تازه در رژیم غذایی روزانه است.

 متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند آلودگی هوای این روزهای کلانشهرها مشکلات زیادی برای سلامت مردم به وجود می‌آورد، اما برخی باید و نبایدهای تغذیه‌ای می‌تواند به مقابله با این مشکلات و کاهش اثرات منفی آلاینده‌ها کمک کند.

محققان معتقدند سبزیجات غده‌ای همچون بروکلی، گل کلم، کلم و کرفس به عنوان آنتی اکسیدان‌های خیلی قوی شناخته شده اند و در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ازجمله سرطان به عنوان خط‌های دفاعی اول معرفی می‌شوند.

استفاده از سبزیجات به صورت تازه

متخصصان تاکید بر استفاده از سبزیجاتی مثل شلغم و لبو در فصل زمستان دارند و توصیه می‌کنند بهتر است مردم از سبزیجات هم به صورت تازه و هم داخل سوپ استفاده کنند، چون مصرف مایعات در زمان آلودگی هوا می‌تواند به پالایش آلاینده‌ها در بدن کمک کند، بنابراین مصرف غذاهایی مثل سوپ می‌تواند کمک زیادی در این شرایط به سلامت افراد کند.

مصرف شیر در روزهای آلوده

متخصصان تغذیه همچنین بر مصرف شیر در روزهایی که هوا آلوده است تاکید می‌کنند و معتقدند در فصل سرما بهتر است ماست که طبع سردی دارد را از کنار غذا حذف کرده و شیر را به عنوان سهم لبنیاتی روزانه درنظر گرفت. البته متناسب بودن سهم لبنیاتی بسیار مهم است، چون برخی افراد در مصرف لبنیات افراط می‌کنند که به هیچ عنوان تایید نمی‌شود.

مصرف شیر به عنوان میان وعده

متخصصان تغذیه می‌گویند شیر را می‌توان به عنوان میان وعده و یک و نیم ساعت قبل از شام و ناهار مصرف کرد و شیر داغ به عنوان یک مایع گرم کمک می‌کند تاثیر آلاینده‌ها در بدن کمتر شود و برونش‌های ریه توان بهتری برای انتقال اکسیژن پیدا کنند و اکسیژن بیشتری توسط خون به اندام بدن برسد.

چای کمتری بنوشید

نوشیدن مایعات گرم در شرایط آلودگی هوا بسیار موثر و بهتر است افراد در روزهای آلودگی هوا چای کمتری بنوشند، چون درست است چای آنتی اکسیدان دارد، ولی به خاطر اگزالات و تانن که داخل چای وجود دارد مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی می‌تواند به ساخته شدن سنگ‌های صفراوی و کلیه منجر شود، همانطور که در بیشتر افراد سنگ‌های صفراوی و کلیه از نوع اگزالات کلسیم است؛ یعنی چای یا غذاهای سرشار از اگزلات را همراه لبنیات مصرف کرده اند، پس بهتر است در مصرف چای دقت کرد.

غذاهای آب پز و بخار پز

متخصصان تغذیه معتقدند در شرایط آلودگی هوا بهتر است افراد از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کرده و بیشتر غذاهای آب پز و بخارپز مصرف کنند، غذاهای سرخ شده و همچنین فست فودها و غذاهای فرآوری شده‌ای که مواد نگهدارنده دارند در این روزها باید به حداقل برسد.

در هوای آلوده افراد باید تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند و در صورتی که برای انجام امور ضروری بیرون می‌روند از ماسک‌های استاندارد و مناسب برای جلوگیری از آلودگی هوا استفاده کنند

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: