کدخبر: 5171

طرح صیانت از فضای مجازی جدی شد | جزئیات طرح

هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، با طور متفاوتی برگزار شد.

جلسه هشتم کمیسیون مشترک طرح صیانت با حضور نمایندگان بخش‌ دولتی و خصوصی برگزار شد. جلسه‌ای که متفاوت‌تر از جلسات قبلی این کمیسیون بود و با انتقادات جدی از سوی نمایندگان کمیسیون و بخش خصوصی همراه شد.

هشتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی، با طور متفاوتی برگزار شد. چرا که در این جلسه انتقادات شدیدی از سوی نمایندگان بخش خصوصی و چندی از نمایندگان مجلس به طرح صیانت از فضای مجازی وارد شد.

رضا الفت‌نسب عضو هیات مدیره اتحادیه و انجمن کسب و کارهای مجازی که انتقال دهنده نظرات این اتحادیه  در این جلسه بود، گفت: با کلیات این طرح مخالف هستیم، دغدغه دوستان را درک کرده و با ولنگاری فضای مجازی هم مخالفیم.

پیام‌رسان‌های داخلی چه سرنوشتی دارند؟

صیانت از فضای مجازی

در این جلسه در ابتدا گزارشی از آمار استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی توسط مردم ارائه شد. که بر این اساس حدود ۲۰ میلیون کاربر در پیام‌رسان‌های داخلی حساب کاربری دارند که حدود یک چهارم آن‌ها جزو کاربران فعال ماهانه هستند.

اما این گزارش مرکز ملی فضای مجازی با انتقادات چند تن از نمایندگان مجلس و بخش خصوصی همراه شد. چرا که برخی از از نمایندگان در این جلسه به عضویت اجباری برخی کاربران در پیام‌رسان‌های داخلی مانند «بله» گلایه کردند.

نماینده مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به انتقادات اعلام شده گفت:ممکن است عضویت اجباری وجود داشته باشد اما احتمال آن بسیار کم است زیرا از لحاظ فنی به راحتی امکان‌پذیر نیست. همچنین با توجه به محدودیت‌ در سرویس دهی برخی از این پیام‌رسان‌ها حتی عضوگیری جدید نداشتند تا ارائه خدماتشان به کاربران قدیمی دچار مشکل نشود.

اپلیکیشن‌های مسیریابی را با شبکه‌های اجتماعی مقایسه نکنید

جلال رشیدی عضو کمیسیون مشترک  در این جلسه گفت: مقایسه اپلیکیشن‌های حوزه خرید و فروش کالا یا مسیریاب با شبکه‌های اجتماعی کار نادرستی است اظهار داشت شورای عالی فضای مجازی بایستی ارزیابی کند که چند میلیون کاربر ایرانی حاضرند سختی و هزینه استفاده از فیلترشکن را بخرند تا از پیام‌رسان خارجی استفاده کنند.

اما افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل‌های دانش بنیان ایران اتاق تهران از دیگر منتقدین گزارش مطرح شده بود. او تاکید کرد رقیب خارجی مسیریاب‌های داخلی برای مدتی فیلتر شده و همین امر موجب استقبال عمومی از سرویس‌های داخلی شده است.

در جلسه هفتم چه گذشت؟

هفتمین جلسه کمیسیون مشترک در حالی برگزار شد که در این جلسه نمایندگان به بررسی  برخی از کلیات طرح صیانت پرداختند و قرار شد این کلیات روز گذشته به رای گذاشته شوند.

در این جلسه اعضای کمیسیون و نمایندگان بخش دولتی و خصوصی به بررسی ابعاد مورد نیاز برای پیشرفت کسب‌و‌کارهای دیجیتال داخلی و مدیریت آن‌ها پرداختند. چرا که به عقیده نماینده انجمن تجارت الکترونیک اتاق بازرگانی نیاز و مشکلات دقیق کسب‌وکارها به درستی دیده نشده و هدف ارائه طرح مشخص نیست.

همچنین رضا تقی‌پور، رئیس کمیسیون مشترک در این باره تاکید کرد که پتانسیل بالای برای کسب‌وکارهای دیجیتال در کشور وجود دارد که باید با قانون‌گذاری صحیح این مسیر را برای آن‌ها هموار شود.

فضای مجازی قانون‌مند می‌شود

 طرح صیانت

مهم‌ترین مسئله مطرح شده در هفتمین جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت، قانون‌گذاری در فضای مجازی برای کاربران و کسب‌وکارهای دیجیتال بوده است.

علی محسنیان، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه فضای مجازی قابل مدیریت است، گفت: رویکرد قانون‌گذاری حداکثری در کشورهای جهان وجود دارد و این خلاء در کشور ما حس می‌شود.

به عقیده او کشور در بحث فضای مجازی نیاز به قوانین موردی و راهبردی دارد. به‌طور مثال قانون مبارزه با قمار در فضای مجازی، حفاظت داده و جرایم رایانه‌ای از جمله قوانین موردی هستند.

تشکیل کمیسیون عالی تنطیم مقررارت یکی از هدف‌های این طرح است که حمایت از کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی به عنوان یک قانون راهبردی، مدیریت کلان این حوزه را برعهده می‌گیرد و خط مشی کلی سیاست‌گذای را تعیین می‌کند.

شرکت‌های خارجی از قوانین ما پیروی خواهند کرد؟

محسن زنگنه، عضو کمیسیون طرح صیانت، درباره این موضوع که شرکت‌های اروپایی و خارجی از قوانین ما پیروی خواهند کرد یا خیر؟، می‌گوید که بحث دروازه‌بانی و تصمیم‌گیری را به کمیسیون عالی سپرده شده است و باید جایگاه آن در مقایسه با مرکز ملی فضای مجازی مشخص شود.

به گفته او باید بررسی کرد که امکان پیاده‌سازی قوانین وجود دارد یا خیر. به‌طور مثال اینستاگرام و تلگرام حجم داده بزرگی را مدیریت می‌کنند و تکنولوژی آن را نیز دارند. بحث فرهنگی نیز اهمیت دارد و نباید ایرانی جماعت را با نگاه چین و مالزی مدیریت کرد.

پهنای باند بحث حاکمیتی است

رئیس کمیسیون مشترک درباره مدیریت پهنای باند در کشور و در کشورهای دیگر اظهار کرد: این موضوع نیازمند تکنولوژی خاصی نیست و صرفا یک بحث حاکمیتی است.

همچنین تقی‌پور در این جلسه اظهار کرد: در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشترین خصوصی‌سازی انجام شده است و اینکه بگوییم همین مقدار هم دست حاکمیت نباشد بی‌انصافی است. در حال حاضر تنها بحث زیرساخت در اختیار بخش دولتی است.

به نظر می‌رسد کلیات و ابعاد دقیق این طرح هنوز به طور کامل مشخض نیست و نیازمند بررسی‌های بییشتر از سوی کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی و نهاد‌های مربوطه است.

همچنین به گفته نوری نماینده مجلس برخلاف آیین نامه تاکنون دعوتی از صدا و سیما برای پوشش زنده کمیسیون مشترک صورت نگرفته است و هیچ خبرنگاری نیز تاکنون اجازه حضور در جلسات را پیدا نکرده است.

ارسال نظر: