کدخبر: 5519

یارانه معیشتی | یارانه | زمان واریز یارانه

یارانه جدید برای خانوار | یارانه جدید آذر ماه واریز می شود

به نظر می‌رسد اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار ارز و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

آغاز مذاکرات برجامی

اولین اتفاق مهم در آذر ماه شروع دوباره مذاکرات برجامی است که از هفته آینده آغاز می‌شود. اولین تاثیر آغاز مذاکرات روی بازار ارز است. اگر چه در هفته گذشته روند قیمت دلار نزولی بود اما روزهای اخیر با افزایش همراه بوده و دوباره به کانال ۲۷ هزار تومان برگشته است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار ارز معتقد است که بازار نسبت به تحولات وین سوگیری منفی دارد و خوشبین به نتایج مثبت آن نیست.

کامبیز افسری، دیگر کارشناس بازار ارز نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: تغییر قیمت دلار در بازار هفته آینده بستگی به نتیجه مذاکرات وین دارد البته سیگنال‌های این موضوع تاثیر خود را در قیمت دلار در روزهای گذشته گذاشته است.

بنابراین بازارها و به خصوص بازار ارز به اخبار وین چشم دوخته و احتمالا باید منتظر یکی از نوسان‌های کاهشی یا افزایشی بود.

بودجه‌ریزی سال آینده

دیگر اتفاق مهمی که در آذر ماه برای کشور مهم است، بودجه بندی دولت برای سال آینده است. با توجه به کسری بودجه نحوه بودجه‌ریزی تیم اقتصادی دولت حائز اهمیت است. در هفته‌های اخیر شاید اصلی‌ترین کار دولت تصمیم‌گیری درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده که لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی در مجلس تصویب نشده و این طرح به تعویق خواهد افتاد. اگرچه احسان خاندوزی از تاخیر در حذف این ارز خبر داده اما دولت باید پایه‌های اصلی بودجه سال آینده را در این ماه به مجلس تقدیم کند.

این که دولت میزان افزایش حقوق کارمندان، هزینه‌های نهادها، میزان درآمد نفتی و نرخ ارز را در بودجه چقدر پیش‌بینی کند، سیگنال‌های مهمی را برای آینده کشور به همراه دارد.

یارانه جدید خانوار

یارانه

دولت از ماه‌ها قبل وعده واریز یارانه جدید داده است، یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های اول تا پنجم.

از یک سو معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفته که در آذر ماه خبرهای خوبی برای مردم داریم و از سوی دیگر گفته شده که دولت قصد دارد یارانه ۱۱۰ هزار تومانی پرداخت کند. بنابراین احتمال پرداخت یارانه جدید وجود دارد.

به غیر از یارانه جدید، دولت باید یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی را در روزهای دهم و بیستم آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

جدی‌تر شدن جلسات تعیین دستمزد کارگران

جلسات شورای عالی کار شروع شده و کارگروه‌های کارگری و کارفرمایی در حال بررسی و برآورد سبد هزینه معیشت خانوار هستند. از آنجایی که پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق کارمندان در آذر مشخص می‌شود این موضوع تاثیر خود را روی تصمیم‌های شورای عالی کار می‌گذارد.

ارسال نظر: