کدخبر: 5730

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

تفاوت کرونا امیکرون یا دلتا چیست؟

روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا در ایران بار دیگر سه رقمی شد.

همزمان با شیوع سویه جدید ویروس کرونا با نام اومیکرون در برخی از کشورها، آمار فوتی‌های کرونا در ایران نیز سه رقمی شد. اما ویروس اومیکرون چقدر خطرناک و نگران‌کننده است؟

روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا در ایران بار دیگر سه رقمی شد. در همین حال شیوع اومیکرون، جدیدترین جهش ویروس کرونا توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است. اما این گونه جدید چقدر خطرناک است و ایران چه اقداماتی برای جلوگیری از ورود و شیوع آن انجام داده است؟

اومیکرون، جهش جدید ویروس کرونا در برخی از کشورها از جمله آلمان، بریتانیا، دانمارک و هلند شناسایی شده است. برخی از کشورها از جمله ایران ورود مسافران از افریقا را ممنوع کرده‌اند.

علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی درباره خصوصیات اومیکرون می‌گوید: «اطلاعات ما از اومیکرون بسیار ناچیز است. جهش جدید است و خلا اطلاعاتی داریم.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به جهش‌هایی که در ویروس کرونا به وجود آمده و خصوصیات آنها، مدل‌سازی‌های مجازی نشان می‌دهد که می‌تواند میزان انتقال و گریز از ایمنی آن زیاد باشد. برای اینکه بفهمیم چقدر مسری‌تر و عفونت‌زایی بیشتری دارد، باید زمان بیشتری بگذرد. البته به نظر می‌رسد نسبت به دلتا میزان مسری بودن آن پایین‌تر است.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید: «باید آزمایشات بیشتری انجام شود که ببینیم این ویروس جدید چه رفتاری از خود نشان می‌‌دهد. اما آنقدر خطرناک و نگران‌کننده بود که سازمان جهانی بهداشت جلسه اضطراری تشکیل داد و آن را در دسته گونه‌های نگران‌کننده تقسیم‌بندی کرد.»

ویروس کرونا به پایان خود نزدیک می‌شود؟

کرونا

اما اینکه نسبت به دلتا مسری بودن آن کمتر است، آیا می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که ویروس کرونا به پایان خود نزدیک می‌شود؟ ناجی در این مورد می‌گوید: «این جهش عفونت‌زایی کمتری دارد اما سویه‌های دیگری مانند آلفا و بتا را داشتیم که عفونت‌زایی کمتری داشتند. بنابراین باید صبر کرد تا ببینیم این ویروس در آینده ه رفتاری از خود نشان می‌دهد.»

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی توصیه می‌کند: «در حال حاضر میزان بستری در بیمارستان‌های افریقای جنوبی بالا رفته. بنابراین باید آن را جدی گرفته و عملکرد مناسب را در برابر آن داشته باشیم.»

بر اساس بخشنامه‌ای که به آژانس‌های هواپیمایی ابلاغ شده هیچ مسافری از مبدا کشورهای افریقایی نمی‌تواند به کشور وارد شود. این تصمیم بعد از شیوع گونه جدید ویروس کرونا در کشورهای افریقایی از سوی سازمان هواپیمایی گرفته شد.

اما احتمال انتقال کرونای افریقایی از کشورها و پروازهای دیگری به جز افریقای جنوبی هم ممکن است. در این مورد هم کلیه مسافران ورودی به ایران حتی با داشتن کارت واکسیناسیون و تزریق دو دوز واکسن کرونا، باید تست پی سی آر منفی ۹۶ ساعته را ارائه دهند.

سوال اینجاست آیا در مدت زمان ۹۶ ساعت امکان ابتلا و انتقال آن برای مسافران وجود ندارد؟ ناجی در این مورد می‌گوید: «این امکان کاملا وجود دارد. ممکن است تست پی سی آر فرد در ابتدا منفی باشد اما قبل از ورود به ایران مبتلا شود و با همان تست ۹۶ ساعت قبل به ایران سفر کند.»

او می‌گوید: «در برخی از کشورهای دیگر شرط تست پی سی آر ۲۴ ساعته و حداکثر ۴۸ ساعته گذاشته بودند. بنابراین باتوجه به اطلاعاتی که از اومیکرون داریم، باید نظارت‌ها و مراقبت‌ها را بیشتر کنیم تا از ورود این گونه جدید به کشور جلوگیری کنیم البته اگر تاکنون به کشور وارد نشده باشد.»

بنا بر اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته بیش از ۵۷ میلیون ونفر دز اول، بیش از  ۴۷ میلیون نفر دز دوم و بیش از یک میلیون نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

ارسال نظر: