کدخبر: 6148

برجام/توافق برجام/هدف برجام

خبرهای خوب از برجام به گوش می رسد | برجام به توافق رسید؟

آن‌چه امروز به عنوان اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم مطرح است سیاست حسن همسایگی است و در این سیاست که رئیس‌جمهور امروز به دقت درخصوص آن در جمع روسای نمایندگی و سفرای ایران در کشورهای همسایه صحبت کرد برقراری رابطه پایدار اقتصادی و تجاری بسیار نقش مهمی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: انشاالله در روزهای آتی در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها خبر بهتری در راه است.

سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: آن‌چه امروز به عنوان اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم مطرح است سیاست حسن همسایگی است و در این سیاست که رئیس‌جمهور امروز به دقت درخصوص آن در جمع روسای نمایندگی و سفرای ایران در کشورهای همسایه صحبت کرد برقراری رابطه پایدار اقتصادی و تجاری بسیار نقش مهمی دارد.

وی افزود: ما امروز در چهارراهی از تحولات تجاری و اقتصادی قرار گرفتیم که گام بلندی را ایران با عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای برداشت و در نشست اکو هم که رئیس‌جمهور شرکت کرد، تلاش شد ضلع دیگری از این همکاری‌ها در منطقه تکمیل شود. ما برای کشورهای همسایه با اولویت برقراری پایداری اقتصادی چند اولویت را در حوزه دیپلماسی اقتصادی طراحی کردیم که همکاران من در وزارت خارجه و سفرا ماموریت پیگیری آنها را دارند که یکی از مهمترین آنها استفاده از مزیت‌های ترانزیتی ایران و دسترسی تولیدکنندگان ایرانی به بازارهای کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پایدار مراودات در مناطق مرزی است.

وی ادامه داد: ما ایجاد پایگاه‌های مرزی و بازارچه‌ها بین مناطقی که با کشورهای دیگر همسایه هستیم، یکی از قدم‌هایی است که برداشتیم. امروز رئیس‌جمهور تأکید کردند که گام اول جهشی در روابط تجاری با همسایگان است و وزارت خارجه ۴۰ درصد برنامه‌هایش را در ۱۰۰ روز گذشته به همین اختصاص داده است که مهمترین دستاورد آن را همه در حوزه واکسن دیدند. ان‌شاالله طی این هفته با حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور به صورت تخصصی و با جزییات، کلیه موانع و چالش‌هایی که احیانا در داخل داریم، مورد بحث واقع خواهد شد. رئیس جمهور امروز به دقت اشاره کرد که ما احتیاج به تحول در فرآیندها و تحول نهادی داریم تا بتوانیم آنچه را به عنوان هدفگذاری در حوزه جهش روابط با همسایگان در نظر داریم، اتفاق بیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: سفر آقای دکتر رئیسی به تک تک این کشورها برنامه ریزی شده و بزودی سران برخی کشورها از جمله ترکیه در تهران خواهند بود و بزودی میزبانی خواهیم کرد. ما برنامه جدیدی را در وزارت امور خارجه طراحی کردیم به عنوان نقشه راه و سندهای ۲۰ ساله با کشورهای همسایه که با روسیه تقریبا نهایی شده و مجوز را از هیأت دولت اخذ خواهیم کرد که مذاکرات را انجام دهیم و مانند نقشه راه ۲۵ ساله‌ای که با چین تدوین کردیم با کشورهای عمده همسایه بتوانیم اینها را انجام دهیم.

وی افزود: وزارت امور خارجه قطعا در تنظیم و تسهیل این روابط نقش خودش را ایفا خواهد کرد ولی همه می‌دانند وزارت امور خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی است و قطعا وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای مستقیم مسئول این موضوع هم باید با ما این هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: در صد روز گذشته عملا ما ۲.۵ تا سه برابر روابط اقتصادی ما وسعت پیدا کرده؛ با ترکمنستان موانع را در همین سفر اخیر آقای رئیس جمهور مرتفع کردیم. با برخی دیگر از کشورهای همسایه هم در حوزه‌های پولی و مالی این گشایش‌ها هم اتفاق افتاده و هم در دست پیگیری است. انشاالله در روزهای آتی در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها خبر بهتری هم در راه است.

ارسال نظر: