کدخبر: 6168

بازنشستگان | حقوق بازنشستگان | وام بازنشستگان

پرداختی جدید برای بازنشستگان | پاداش بازنشستگان چقدر هست؟

با وجود مشکلات مالی و مسائل مهمی که در دستور کار دولت قرار داشت اهمیت این موضوع آن را به یکی از اولویت‌های دولت جدید بدل کرد.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان با وجود وعده‌های مکرردر دولت قبل ، بیش از یک سال به تعویق افتاده بود و با وجود اینکه مقرر شد این مطالبه در مردادماه سال‌جاری پرداخت شود این وعده تا پایان فعالیت دولت دوازدهم هم اجرایی نشد و این بخش از مطالبات به دولت سیزدهم محول شد.

با وجود مشکلات مالی و مسائل مهمی که در دستور کار دولت قرار داشت اهمیت این موضوع آن را به یکی از اولویت‌های دولت جدید بدل کرد. حالا بیش از ۱۰ روز است که این امر به تدریج و استان به استان کلید خورده و بنابه گزارش‌های اعلام شده تا به حال در حدود ۲۵ استان پرداخت شده و گفته می‌شود تا بتدریج تا پایان آذرماه در شش استان باقیمانده نیز پرداخت خواهد شد.

تحقق بخشیدن مطالبه بازنشستگان نشان داد که در دولت سیزدهم توجه به خواسته بحق بازنشستگان در اولویت کاری مسئولان قرار دارد اگر چه دولت جدید در شرایطی خزانه بدهکار را تحویل گرفت که انباشتی از مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و فرهنگیان از دولت قبل همچنان از چالش‌های پیش روی این دولت است.

فرامرز میرزاخانی رئیس کانون بازنشستگان استان تهران می‌گوید: در مورد پاداش پایان خدمت بازنشستگان، گشایش خوبی صورت گرفته و خوشبختانه پرداخت‌ها در حال انجام است. البته بازنشستگان مطالبات دیگری هم دارند که امیدوارم دولت جدید با نگاه مثبتی که در پیش گرفته به آنها نیز بپردازد.

او می‌افزاید: یکی دیگر از مطالبات بازنشستگان که مربوط به شهریور ماه سال گذشته است افزودن یک گروه تشویقی به جمعی از بازنشستگان قبل از سال ۹۶ است، اگرچه گروه اضافه شده اما هنوز جزو دیون قرار نگرفته و جزو معوقات پرداخت نشده است. در حالی که این گروه تشویقی در احکام بازنشستگان وارد شده و باید تاکنون مبلغ مربوط به آن هم پرداخت می‌شد.

مقدم می‌افزاید: موضوع بعدی بحث ایثارگری است این موضوع هم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چون قشر ایثارگر جامعه ما به دلیل شرایط جسمی با مشکلات بسیاری مواجه هستند از این‌رو باید هرچه سریعتر این موضوع مورد توجه قرار گیرد و بحث مالی آن حل و فصل و پرداخت شود. او در ادامه به بحث دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر بحث دائمی شدن همسان‌سازی بازنشستگان در مجلس مطرح است.

البته دولت و مجلس بر سر مسائل مورد نیاز این طرح با یکدیگر اختلاف نظر دارند اما در مورد کلیات آن شاید مشکلی نباشد چون هر دو بر این باورند که موضوع همسان‌سازی باید دائمی شود. از این‌رو امیدواریم که این امر ماهیت قانونی به خود بگیرد و با هماهنگی و تعاملات بین دستگاهی مجلس و دولت و مجموعه سازمان برنامه و بودجه بتوانیم این بحث را به صورت منطقی دنبال کنیم. به گونه‌ای که در سال‌های آینده این موضوع به قانون دائمی تبدیل شود.

او اضافه می‌کند: این موضوع به قانون خدمات کشوری باز می‌گردد که ۱۰ سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شد و بعد از ۱۰ سال تصویب شد، اما اصلاحات مورد نظر دولت و حوزه بازنشستگی اعمال نشده و آن را به فرصت دیگری موکول کردند. همترازی و همسان‌سازی بخشی از این اصلاحات بود که دولت پیشنهاد داده بود. امیدواریم با این نگاه‌های مثبت در دولت و مجلس بزودی این مطالبه نیز نهایی شود و در بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و به مجلس ارائه شود.

ارسال نظر: