کدخبر: 6221

بازنشستگان/حقوق بازنشستگان/پاداش بازنشستگان

تکلیف عیدی بازنشستگان روشن شد | رقم عیدی بازنشستگان چقدر شد؟

براساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگرانشان به‌نسبت یک سال کار و معادل ۶۰ روز آخرین مزد، عیدی و پاداش بپردازند.

بازنشستگان چندین دوره است درخواست روشنشان را به مجلس و دولت اعلام کرده‌اند، درخواستی مبنی بر اینکه عیدی آن‌ها مانند عیدی کارگران پرداخت شود، نه اینکه با بازنشسته‌شدن آن‌ها از مبلغ عیدی‌شان کاسته شود.

براساس قانون کار، همه کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر یک از کارگرانشان به‌نسبت یک سال کار و معادل ۶۰ روز آخرین مزد، عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند. در این قانون تأکید شده است «مبلغ پرداختی به کارکنانی که کمتر از یک‌سال در کارگاه کار کرده‌اند، باید بنابر ۶۰ روز مزد و به‌نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود».

در نتیجه مبلغ پرداختی برای هر ماه نباید از یک‌دوازدهم سقف تعیین‌شده‌ای که یاد شد، تجاوز کند. اما عیدی کارگران بعد از بازنشستگی تغییر می‌کند و براساس عیدی کارمندی که رقم آن کمتر از عیدی کارگری است، محسابه می‌شود. بر همین اساس، تأمین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران ازجمله بخش‌های تأمین اجتماعی، دولت و نیروهای مسلح، مانند کارمندان دولتی، تابع قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت و تصمیم دولت است.

بنابراین، باتوجه‌به بودجه سال ۱۴۰۱ و با درنظرگرفتن اینکه در این بودجه مبلغ عیدی کارمندان ۱۵میلیون ریال، معادل یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان تعیین شده است، هیئت‌وزیران نیز در جلسه ۱۵بهمن۱۳۹۹، مبلغ عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، کشوری و لشکری را یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان تصویب کرد. بر این اساس، برای کارگران، ضرب حداقل حقوق روزانه در عدد ۶۰ (حداقل عیدی: ۳.۸۲۰.۸۰۰ تومان) و در عدد ۹۰ (حداکثر عیدی: ۵.۷۳۱.۲۰۰ تومان) است. نحوه محاسبه عیدی سال ۱۴۰۱ برای کارمندان و بازنشستگان ازجمله کشوری و لشکری، مطابق مصوبه هیئت‌وزیران است که یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

امسال هم بازنشستگان به حق مسلمشان نمی‌رسند

بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان‌رضوی در گفت‌و گو با شهرآرانیوز درباره عیدی بازنشستگان و کارگران گفت: بازنشستگان بارها نارضایتی‌شان را از عیدی پرداختی آخر سالشان اعلام کرده‌اند، اما هرسال دریغ از پارسال.

قربانعلی رمضانی گفت: ما به این قانون معترضیم و موضوع را با نمایندگان مجلس هم در میان گذاشته بودیم که نتیجه‌ای نداد. به‌نظر نمی‌رسد امسال هم بازنشستگان به حق مسلمشان برسند. عیدی کارگران بازنشسته باید مطابق عیدی کارگران شاغل پرداخت شود و یکی از مطالبات کانون‌های بازنشستگان، افزایش مبلغ عیدی است؛ باتوجه‌به اینکه این قشر در نوسانات قیمتی به‌ویژه کالاهای اساسی با مشکلات و کمبودهای بیشتری روبه‌رو می‌شوند.

به‌گفته وی، حجم چشمگیری از بازنشستگان حداقل‌بگیرند و این پرداخت‌ها بیشتر از حقوق‌بگیران برایشان ضروری است. باید بیشتر به این قشر توجه شود تا به وقت بازنشستگی که زمان استراحت و آرامش آن‌هاست، دغدغه این مسائل را نداشته باشند.

بازنشستگان هم به‌اتفاق از این قانون انتقاد دارند. آن‌ها می‌گویند وقتی همه‌ محاسبات مزدی بازنشستگان تأمین اجتماعی کارگری است، عادلانه نیست در زمینه عیدی طور دیگری تصمیم بگیرند و عیدی را کارمندی بپردازند. اگر قرار است عیدی بازنشستگان زیرپوشش سازمان تأمین اجتماعی کارمندی و به‌اندازه کارمندان دولت باشد، باید همه تبعیض مزدی میان بازنشستگان همکار و غیرهمکار نیز از میان برداشته شود.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تهران، اما در گفت‌وگویی گفته است: هنوز برای تعیین تکلیف رقم عیدی بازنشستگان هیچ اقدامی انجام نشده است و پارسال بازنشستگان به‌اندازه حقوق یک ماهشان عیدی دریافت کردند. دراین‌باره پیگیری‌هایی دارد صورت می‌گیرد که بازنشستگان هم باید مثل شاغلان عیدی دریافت کنند.

ارسال نظر: