کدخبر: 6814

اخبار ورزشی | خبر ورزشی | اخبار ورزشی امروز

استقلال و پرسپولیس تحریم شدند| علت حذف تیم های ایرانی از لیگ چیست؟

دو تیمی که برای دریافت مجوز آسیایی و شرکت در نسخه آتی ACL 2022 با مشکلات بزرگی نظیر مالکیت مشترک، بدهی ها به بازیکنان داخلی و خارجی و مسائل مربوط به حسابرسی و مالیاتی روبرو بودند.

استقلال و پرسپولیس دو تیم پرطرفدار در ایران و آسیا به دلیل مشکلات مالی و مالکیت و ابهامات زیاد در باشگاه داری در آستانه حذف از آسیا قرار دارند. اخبار متفاوتی از شرایط این دو باشگاه منتشر می‌شود. دلیل اصلی حذف این دو باشگاه چه بود؟

حذف احتمالی استقلال و پرسپولیس از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا یکی از اخبار و حواشی چند روز گذشته است. دو تیمی که برای دریافت مجوز آسیایی و شرکت در نسخه آتی ACL 2022 با مشکلات بزرگی نظیر مالکیت مشترک، بدهی ها به بازیکنان داخلی و خارجی و مسائل مربوط به حسابرسی و مالیاتی روبرو بودند.

در اولین ساعات بامداد پنجشنبه کنفدراسیون فوتبال آسیا با نامه‌هایی جداگانه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را متوجه شرایط بحرانی کرد که در آن قرار دارند.

این نامه نگاری‌ها و شرایط بدی که این دو باشگاه دارند وزارت ورزش و فدارسیون فوتبال را وادار کرد تا برای حل این مشکلات تلاش کنند.

سال‌های زیادی است که کنفدراسیون فوتبال آسیا در رابطه با بدهی‌های مالی فراوان این دو باشگاه به بازکنان و مربیان که اغلب خارجی هم هستند تذکر داده است. همچنین شرایط مالکیت این دو باشگاه برای فوتبال آسیا اهمیت داشت که مالکیت حقوقی و حقیقی درستی برای این دو باشگاه تعریف نشده است.

این دو موضوع مهم در کنار برخی از دیگر از مسائل کنفدراسیون فوتبال آسیا را وادار کرد که در صورت حل نشدن مشکلات استقلال و پرسپولیس را از بازی‌های آسیایی محروم کند.

همچنین برخی از شایعه‌ها مبنی بر این بود که در صورت حذف این دو باشگاه از آسیا مجوز فعالیت در لیگ داخلی را هم نخواهند داشت.

کنفدراسیون فوتبال آسیا ۵ روز فرصت به منظور این راستی آزمایی تعیین کرد تا دو باشگاه در این ضرب الاجل اعلام شده مدارک و مستندات خود را که منتهی به صدور مجوز حرفه‌ای شده ارسال نمایند.

کمیته‌های بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه‌ای نقایص اساسی و نسبتاً زیادی را در خصوص این دو باشگاه شناسایی و بر اساس وظایف ذاتی شان به آنها منعکس کرده بودند؛ که اهم آنها مجمع مشترک، مجمع دولتی، عدم وجود تراز مالی مثبت، نداشتن ورزشگاه‌های اختصاصی، بدهی‌های مالیاتی، بدهی به افراد (داخلی و خارجی)، و… است.

با اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در راستای پرداخت بدهی‌های خود به خصوص خارجی‌ها قدم‌هایی برداشته بودند، اما این قدم‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای کافی نبود چون هنوز بسیاری از نقایص رفع نشده بود.

داریوش مصطفوی رییس کمیته استیناف که با انعطاف پذیری دقیقه نود کمک شایان توجهی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کرده بود و بانی ارائه فرصت ۳ ماهه به این دو باشگاه شده بود، در صحبت‌های رسمی‌اش توپ را در زمین دولتی‌ها انداخت و گفت؛ «عزمی برای رفع این نقص دیده نمی‌شود».

سرخابی ها با مالکان جدید در راه آسیا

در حالیکه ایراد اصلی کنفدراسیون فوتبال آسیا به استقلال و پرسپولیس بحث مالکیت مشترک بود، وزارت ورزش و جوانان به عنوان مالک و رئیس مجمع این دو تیم بزرگ پایتخت به دنبال حل مشکلات پیش آمده بود تا بتواند با واگذاری مالکیت دو تیم، مانع از حذف آنها از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا شود.

پس از اینکه بحث مشکلات مالیاتی دو تیم به میان آمد، مذاکرات و جلسات متعددی با سازمان امور مالیاتی برگزار شد تا در نهایت این معضل بزرگ حل شده و وزارت ورزش در پی حل مشکل مالکیت دو تیم باشد که به نظر می رسد این مسئله نیز حل و فصل شده باشد.

با وجود اینکه چندی پیش مسئله مجمع مشترک دو باشگاه برای ورود به فرابورس حل و هر کدام صاحب مجمع جداگانه‌ای شدند، اما بحث مالکیت آن‌ها همچنان در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار داشت تا پس از واگذاری در فرابورس این موضوع نیز حل شود. با این حال با واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس به وزارت اقتصاد و دارایی و باشگاه استقلال به وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع حل شده و به اطلاع کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده است.

حالا دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا ساعت ۲۴ دوشنبه فرصت داشتند مدارک و مستندات خود را بارگذاری کنند. در ادامه این ماجرا  با ارائه دفاعیات جدید، در انتظار تصمیم نهایی کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص صدور مجوز حرفه‌ای جهت شرکت در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا سال ۲۰۲۲ بمانند.

ارسال نظر: