کدخبر: 6978

برجام|توافق برجام|هدف برجام

خبرهای خوش از برجام می رسد | در مذاکرات چه گذشت؟

درحالی که سیگنال های مثبت از وین رسیده که از روز دوشنبه در سال جدید میلادی در هتل کوبورگ، روند مذاکرات به صورت جدی تری دنبال می شود.

اگرچه برای رسیدن به توافق راه درازی باقی مانده اما منابع خبری از مسیر روبه جلو در روند مذاکرات خبر داده اند.

ابراهیم رییسی، رئیس جمهور روز جمعه در سفر به قم با مراجع تقلید دیدار کرد. وی در این دیدارها تاکید کرده که تورم به زودی مهار میشود و البته روی دو نکته اساسی اقتصادی هم تاکید کرده که یکی از آن ها رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصد و عدم استقراض دولت از بانک مرکزی بود. وی البته در دیدار با مراجع تاکید کرده که دولت وی در پی تعامل با جهان است. 

در رویدادهای مربوط به وین هم، میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین المللی وین گفته است: پیشرفت‌هایی را در دو مسیر میز مذاکره و ارزیابی عمومی، در گفتگو‌های وین مشاهده می‌کنیم. ارزیابی‌های عمومی از وضعیت مذاکرات حاوی مولفه‌های مثبت محتاطانه است که معنی آن پیشرفت واقعی مذاکره‌کنندگان در مسیر توافق است. همچنین منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تصریح کرده‌اند این گفت‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌روند.

«الجزیره» به نقل از منابع اروپایی نزدیک به مذاکرات وین این مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد اما مدعی شد هنوز تا رسیدن به توافق فاصله زیادی وجود دارد. علی باقری، مذاکره کننده ارشد مذارکات وین اعلام کرد:  عرصه لغو تحریم‌ها مکاتباتی بین دو طرف انجام گرفت و پیشرفت‌های به نسبت خوبی در روزهای آغازین دور هشتم صورت گرفت.

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای ایران که از روز دوشنبه ۶ دی‌ماه در وین آغازشده بود، ظهر روز پنجشنبه ۹ دی‌ماه به‌دلیل فرا رسیدن سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ به‌طور موقت متوقف شد. مذاکرات پس از تنفس سه‌روزه، از روز دوشنبه ۳ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۳ دی) از سر گرفته می‌شود.

در خبر دیگری، آلمان مدعی شده، از ایران خواسته‌ایم از پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند. وزارت خارجه آلمان مدعی شده، این اقدام، نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است‌. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان هم مدعی شده، سیاست‌های ایران بر هم زننده امنیت و ثبات در منطقه است. ماهواره‌برِ سیمرغ برای اولین‌بار سه محموله تحقیقاتی را به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب کرد. 

ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که بررسی دوباره لوایح FATF در دستور کار نیست.

ارسال نظر: