کدخبر: 7343

اخبار روز | اخبار مهم روز | اخبار حوادث

پول های بلوکه شده ایران کی آزاد می شود؟

دارایی‌های ایران سال هاست که در بانک‌های برخی کشور‌های غربی و متحدان شرقی آن‌ها مانند انگلیس، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده است؛ پول‌هایی که اگر در چرخه اقتصادی کشورمان قرار می‌گرفت، منافع بسیاری به همراه داشت.

در روزهای گذشته نماینده کره جنوبی با حضور در مذاکرات وین اظهاراتی را درباره تمایل کشورش برای آزادسازی پول‌های ایران مطرح کرد. این درحالی است که دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار فعالیت خود، بر مطالبه اموال بلوکه شده کشورمان تأکید کرده است.

دارایی‌های ایران سال هاست که در بانک‌های برخی کشور‌های غربی و متحدان شرقی آن‌ها مانند انگلیس، آمریکا، کره جنوبی و ژاپن بلوکه شده است؛ پول‌هایی که اگر در چرخه اقتصادی کشورمان قرار می‌گرفت، منافع بسیاری به همراه داشت.

در همین راستا، اوایل شهریور بود که محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، از تماس تلفنی حجت السلام رئیسی با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد و مسئولان و مذاکره کنندگان کشورمان نیز با قاطعیت پیگیر مطالبات ایران هستند.

اینکه کره جنوبی و بانک‌های این کشور نمی‌خواهند باعث رنجش متحدان آمریکایی خود شوند، مسئله و مشکل ایران نیست؛ جمهوری اسلامی به دنبال حقوق و دارایی‌هایی ملی کشور است و در این زمینه تسلیم نخواهد شد.

اکنون کار به جایی رسیده است که چوی جانگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی، به وین سفر کرده است؛ وی در دیدار با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر وعده‌های کشورش را مبنی بر تلاش برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تکرار کرد.

باقری کنی نیز در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفتگو‌ها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است و تحریم‌های یک جانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای پرداخت نکردن بدهی‌ها به ایران باشد.

کره ای‌ها در ماه‌های گذشته، منتظر صدور اجازه از سوی آمریکا بودند. با این حال، پس از دیدار اخیر با معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در وین، وب سایت وزارت امور خارجه کره جنوبی بیانیه‌ای منتشر کرد و بار دیگر وعده داد که پول‌های بلوکه شده ایران به زودی آزاد خواهد شد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: معاون وزیر خارجه، چوی، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات احیای برجام به زودی به نتیجه برسند و دو طرف موافق بودند آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران باید فورا انجام شود.

اما به نظر می‌رسد کره جنوبی توان لازم برای متقاعدکردن آمریکا را ندارد یا اینکه اساسا صادق نیست. این کشور حتی پس از چراغ سبز ایالات متحده برای ایجاد یک سازوکار بشردوستانه با ایران، برای راه اندازی این کانال تجاری هم از خود تعلل نشان داد و تنها به ارسال تعداد محدودی از تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار اقدام کرد، موضوعی که می‌توان از آن به عنوان اقدامات قطره چکانی نام برد.

کره جنوبی حدود ۸ میلیارد دلار فراورده‌های نفتی از ایران خریده و با این پول سود بسیاری کرده است و در مقابل حاضر نشده حتی به جای پول، ماشین آلات صنعتی و تکنولوژی به ایران بدهد و تنها به دنبال صادرات لوازم خانگی خود بوده است.

تبعیت کورکورانه از آمریکا و نپرداختن مطالبات ایران، نگاه مردم به کره جنوبی به عنوان یکی از کشور‌های دوست را تغییر داده است. پیش بینی می‌شود که چشم انداز روابط دوجانبه و همچنین همکاری‌های آینده تهران-سئول تحت تأثیر این رفتار کره ای‌ها قرار گیرد و ادامه بدقولی‌های آن‌ها روابط پنجاه و سه ساله دو کشور را کمرنگ کند.

ارسال نظر: