کدخبر: 7458

استقلال/اخبار استقلال/اخبار ورزشی

استقلال وقف عام شده | جنجال جدیدی در استقلال

ماجرا به سال ۱۳۴۷ و ثبت اساسنامه باشگاه تاج در ثبت شرکت‌ها برمی‌گردد، جایی که تیمسار خسروانی باشگاه تاج را وقف عام کرده است.

مستندات و اظهارات مطرح شده، نشان می‌دهد که اساسنامه باشگاه تاج سابق (استقلال) در ثبت شرکت‌ها همچنان پابرجاست و وجاهت قانونی دارد و با توجه به وقف عام شدن باشگاه "تاج"، امکان خصوصی‌سازی آن وجود ندارد. موضوعی که سال‌هاست وزارت ورزش دنبال انجام آن است.

به نقل از ایسنا، با حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا دوباره بحث مالکیت این دو باشگاه و خصوصی‌سازی آن‌ها به اوج خود رسیده تا جایی که حتی عبدالملکی وزیر کار، رفاه و تعاون به این موضوع واکنش نشان داد. با این حال موضوعی درباره باشگاه استقلال وجود دارد که می‌تواند مانع روند خصوصی‌سازی این باشگاه شود.

ماجرا به سال ۱۳۴۷ و ثبت اساسنامه باشگاه تاج در ثبت شرکت‌ها برمی‌گردد، جایی که تیمسار خسروانی باشگاه تاج را وقف عام کرده است. این اقدام تیمسار خسروانی و در ادامه انحلال نیافتن باشگاه تاج سابق و تغییر نام آن به استقلال تهران، خصوصی‌سازی استقلال را وارد مرحله جدیدی می‌کند چرا که بر اساس قانون امکان واگذاری موقوفات وجود ندارد.

در همین راستا به سراغ کاظم اولیایی، مدیرعامل اسبق استقلال که اطلاعات دقیقی در این باره دارد، رفتیم. اولیایی در گفت‌وگویی که انجام داد به موشکافی بحث وقفی بودن باشگاه استقلال پرداخته است. در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.

آقای اولیایی آیا موضوع وقف باشگاه تاج (استقلال) توسط تیمسار خسروانی صحت دارد؟

بنا بر دلایلی اولین کاری که اواخر سال ۶۸ انجام دادم این بود که به دنبال ماهیت حقوقی باشگاه استقلال رفتم. برای ماهیت حقوقی به ثبت شرکت‌ها مراجعه کردم که متوجه شدم سازمان ورزشی، فرهنگی تاج ایران با آخرین ورژن اساسنامه مربوط به سال ۴۷ ثبت شده است. در اساسنامه قید شده که محروم آقای خسروانی، بنیان‌گذار و مالک اصلی باشگاه، تاج را از نظر شرعی به آقا سید حسن امامی، امام جمعه وقت تهران و از نظر ثبت شرکت‌ها، وقف کرده است. او در اساسنامه قید کرده که تا زمانی که در قید حیات است، مالکیت برای اوست و پس از آن "به جوانان مملکتم واگذار می‌کنم."

او هیات امنایی برای باشگاه تاج در نظر گرفته که خودش تا زمان حیات به عنوان رئیس این هیات امنا بوده است. من سه سال پیش هم مجبور شدم از ثبت شرکت‌ها استعلامی بگیرم که این اساسنامه از نظر آن‌ها همچنان پابرجاست که آن‌ها جواب دادند، این اساسنامه ساری و جاری است. این واقعیتی است که باشگاه تاج را در مالکیت جوانان ایران داریم و به نظر الان تصرف آن غیرقانونی است.

ارسال نظر: