کدخبر: 7683

اخبار روز | اخبار مهم روز | اخبار حوادث

بیماری سالک 10 هزار نفر را گرفتار کرد | چه گروه سنی درگیر سالک می شوند؟

هفته گذشته محمد مهدی تندگویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های وزارت بهداشت از شناسایی بیماری سالک در مناطق روستایی تهران خبر داد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذرماه ۱۰هزار و ۵۰۸ بیمار جدید مبتلا به سالک در کشور شناسایی شده‌اند.»

در حالی که ابتلا به اومیکرون در کشور افزایشی است، ابتلا به بیماری سالک نیز به نگرانی‌ها افزوده است.

هفته گذشته محمد مهدی تندگویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌های وزارت بهداشت از شناسایی بیماری سالک در مناطق روستایی تهران خبر داد.

اما امروز بهزاد امیری، رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت خبر داد که بیماری سالک تنها به تهران محدود نیست، بلکه در شهرهای دیگر هم شناسایی شده است.

شناسایی بیش از ۱۰ هزار بیمار مبتلا به سالک

بهزاد امیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره میزان ابتلا به بیماری سالک در کشور گفت: «از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا انتهای آذرماه ۱۰هزار و ۵۰۸ بیمار جدید مبتلا به سالک در کشور شناسایی شده‌اند.»

آنطور که امیری گفته بیماری سالک در ۱۸ استان بومی است و انتقال محلی رخ می‌دهد. اما در کدام استان‌ها بیشترین موارد ابتلا به بیماری سالک شناسایی شده است؟

او در این مورد گفت: «به ترتیب استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان، ‌ سمنان، ‌ خراسان رضوی و گلستان بیشترین موارد ابتلا به سالک را داشتند. آخرین آمار ابتلا به سالک در شهرستان ورامین استان تهران هم ۳۸ مورد بوده است.»

بیشترین ابتلا به سالک در کودکان

همه گروه‌های سنی در معرض ابتلا به بیماری سالک هستند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد کودکان بیشتر مبتلا شدند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت در این مورد گفته: «ابتلا به سالک در گروه سنی کودکان زیر ۵ سال بیش از سایر گروه‌ها است؛ زیرا ممکن است کسانی که بومی یک منطقه هستند پس از یک بار ابتلا به بیماری تا پایان عمر بر علیه بیماری مقاوم شوند. البته این موضوع ۱۰۰ درصدی نیست؛ اما به همین دلیل بیشترین ابتلا در گروه سنی کودکان رخ می‌دهد.»

بیماری سالک چیست؟

سالک یک بیماری انگلی است که از نیش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. اگر محل زندگی این پشه خاکی یا مخزن بیماری (جوندگان یا موش‌هاش صحرایی) به محل زندگی انسان نزدیک باشد، احتمال ابتلای انسان به بیماری سالک نیز بیشتر می‌شود.پشه خاکی که می‌تواند بیماری سالک را به انسان انتقال دهد تا ۲ کیلومتر هم می‌تواند پرواز کند.

علائم بیماری سالک

آن قسمت از بدن که پشه آلوده به بیماری سالک گزیده می‌شود، عفونی شده و بعد از چند ماه ضایعات پوستی ایجاد می‌کند. این ضایعات پوستی در ابتدا مانند جوش هستند و بعد به زخم تبدیل می‌شود. برجستگی کوچک قرمز رنگی که به تدریج بزرگ شده و مرکز آن زخم می‌شود.

زخم بیماری سالک معمولا مزمن است و احتمالا شدیدتر هم شود. علامت تشخیص بیماری سالک هم بروز زخم و آزمایش آن است. تا پیش از بروز این زخم‌ها، علامت دیگری ندارد.برای پیشگیری از بیماری سالک روی پنجره‌ها توری مناسب نصب کنید و خانه خود را هم دور از اصطبل‌ دام‌ها بسازید. همچنین از اسپری حشره‌کش برای برای از بین بردن پشه‌ها در اتاق استفاده کنید.

ارسال نظر: