کدخبر: 7975

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

کرونا هنوز جان می گیرد | مدارس را تعطیل کنید

بررسی گزارش های رسمی وزارت بهداشت، سازمان بهداشت جهانی و برآوردهای متخصصان اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) در کشورمان حاکی از آن است که در یک هفته گذشته، سویه امیکرون به سویه غالب کرونا در ایران تبدیل شده است.

بررسی گزارش های رسمی وزارت بهداشت، سازمان بهداشت جهانی و برآوردهای متخصصان اپیدمیولوژی (همه‌گیرشناسی) در کشورمان حاکی از آن است که در یک هفته گذشته، سویه امیکرون به سویه غالب کرونا در ایران تبدیل شده است. در این میان با توجه به این که گزارش های مختلف جهانی بخصوص گزارش های منتشرشده از کشور بریتانیا حاکی از آن است که سویه امیکرون افراد زیر 18 سال را با شیب بسیار بیشتری از سایر سویه های کرونا درگیر می کند، بنابراین می توان گفت که تعجیل در بازگشایی حضوری کامل مدارس در شرایط آغاز موج ششم کرونا در کشورمان، به صلاح نیست.

سویه امیکرون یکی از جدیدترین سویه های کرونا در جهان است. سویه امیکرون برای نخستین بار در کشور بوتسوانا در جنوب قاره آفریقا شناسایی شد. سرایت پذیری سویه امیکرون بسیار بیشتر از سویه های قبلی کرونا است. آمارهای سازمان بهداشت جهانی حاکی از آن است که هم اکنون 72 درصد موارد ابتلا به کرونا در جهان را سویه امیکرون تشکیل می دهد. این در حالی است که بررسی گزارش های رسمی وزارت بهداشت و تخمین های متخصصان اپیدمیولوژی کشور از این حکایت دارد که سویه امیکرون به سویه غالب کرونا در کشورمان تبدیل شده و هم اکنون گسترش این سویه منجر به آغاز موج ششم کرونا در ایران شده است.

ریسک بالای شیوع کرونا امیکرون در سطح جهان

کرونا

بیش از دو ماه از گسترش سویه جدید و خطرناک کرونا در جهان با عنوان سویه امیکرون می گذرد و در این مدت، رفته رفته شاهد همه گیر شدن سویه جدید در بسیاری از کشورهای دنیا و تبدیل آن به سویه غالب کرونا در جهان بوده ایم؛ چراکه شدت سرایت پذیری سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا بسیار بیشتر است و همین مساله باعث گسترش وسیع امیکرون در سطح جهان شده است.

نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت، این است که برخلاف تصورهای اولیه، سویه امیکرون نه تنها سویه خفیفی محسوب نمی شود، بلکه طبق گزارش های مربوط به ارزیابی سریع خطر که سازمان بهداشت جهانی در تاریخ های 18 اکتبر 2021 و 7 ژانویه 2022 منتشر کرده است، باید گفت که ریسک شیوع امیکرون در سطح جهان همچنان بسیار بالاست و به همین دلیل، نمی توان شیوع این سویه را به عنوان خودکشی ویروس کرونا توصیف کرد.

البته در هفته های اخیر سویه امیکرون بیشتر در آمریکا و کشورهای اروپایی منتشر شده است، اما آمارهای سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که در منطقه شرق دریای مدیترانه که خاورمیانه و ایران نیز جزوی از آن هستند، موارد ابتلا به امیکرون در هفته های گذشته افزایش یافته است.

در این میان براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، تعداد موارد ابتلا به سویه های مختلف کرونا در منطقه شرق دریای مدیترانه در هفته گذشته به میزان 68 درصد رشد کرده و همچنین آمار مرگ ناشی از کرونا در هفت روز اخیر نیز یک درصد از هفته قبل از آن بیشتر بوده است.

72 درصد کرونایی های دنیا، امیکرون دارند

کرونا

همچنین نقشه های مربوط به ابتلا به کرونا در سطح جهان که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است، نشان می دهد در شرایطی که کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، غرب اروپا و استرالیا به شدت با موارد جدید کرونا درگیر هستند، ایران از جمله کشورهایی است که با وجود گذشت بیش از دو ماه از شیوع سویه امیکرون در سطح جهان، هنوز هم آمار موارد ابتلا به کرونا در آن در مقایسه با سایر کشورها در سطح نسبتا پایینی قرار دارد و البته آمار مرگ ناشی از کرونا در کشورمان نیز در مقیاس جهانی در سطح بسیار پایینی قرار گرفته است.

البته باید توجه داشت که براساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، اساسا در سطح جهان در چهار هفته گذشته میزان شیوع سویه دلتا با شیب بسیار زیادی کاهش یافته و مقدار شیوع سویه امیکرون با همان شیب افزایش یافته است. همین مساله باعث شده است که هم اکنون سویه امیکرون، به سویه غالب کرونا در سطح جهان تبدیل شود و توالی‌یابی‌های ژنتیکی انجام شده در سطح جهان نشان می دهد که در حال حاضر 72 درصد موارد بررسی شده ابتلا به کرونا در سطح جهان مربوط به سویه امیکرون و 28 درصد مربوط به سویه دلتا است و البته سهم سایر سویه های کرونا از جمله آلفا، بتا و گاما نیز نزدیک به صفر است.

همچنین بررسی های سازمان بهداشت جهانی در تاریخ 10 تا 17 ژانویه نشان می دهد که در آن تاریخ، 96 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در بریتانیا، 94 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در ژاپن، 90 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در آمریکا، 88 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در مکزیک، 87 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در برزیل، 86 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در بوتسوانا (مبدا شیوع سویه امیکرون)، 84 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در استرالیا و 83 درصد موارد جدید ابتلا به کرونا در اسپانیا مربوط به سویه امیکرون بودند.

ارسال نظر: