کدخبر: 7982

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

مذاکرات به نفع ایران | شرکا از ایران چه می خواهند؟

گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم مذاکره‌کننده ایران ایده‌هایی در حوزه تضمین ارائه کرده که برخی از آن‌ها به کلمات تبدیل شده است.

شنیده‌ها حاکی از آن است که در حوزه تحریم‌ها و راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین حاصل شده است.گزارش‌ها حاکی از آن است که تیم مذاکره‌کننده ایران ایده‌هایی در حوزه تضمین ارائه کرده که برخی از آن‌ها به کلمات تبدیل شده است.

این روزها مذاکره‌کنندگان سرگرم تهیه متن نهایی مذاکرات هستند و رایزنی‌ها در این رابطه از یکشنبه گذشته که دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ و ایران برای نخستین بار در دور هشتم تشکیل جلسه داده‌اند شدت گرفته است.

مذاکره کننده ارشد روسیه می‌گوید که طرف‌ها مشغول تدوین بخش مهمی از متن پایانی مذاکرات هستند. او پس از پایان دومین نشست گروه ۱+۴ و ایران در توئیتی نوشت که هنوز برخی از مسائل در بخش مهمی از متن پایانی باقی مانده است.

متن پایانی که از آن به عنوان تصمیم (Decision) یاد می‌شود دارای سه ضمیمه در حوزه رفع تحریم ها، تعهدات هسته‌ای و نحوه پیاده سازی اقدامات طرفین است. شنیده‌ها حاکیست که در حوزه تحریم‌ها و راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین حاصل شده است؛ اما هنوز موضوعات مهمی در این زمینه باقی مانده و باید تصمیمات اساسی اتخاذ شود.

شرط جدید آمریکا برای توافق

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین، در گفتگویی با رویترز درباره ارتباط موضوع آزادسازی شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی هستند به انجام شدن توافقی در مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای، گفت: این دو از هم جدایند و ما در حال پیگیری هر دوی آن‌ها هستیم. اما برای ما خیلی سخت است که بازگشت به توافق هسته‌ای را متصور شویم، با وجود این که چهار آمریکایی بی‌گناه در ایران زندانی هستند!

او در ادامه گفت: بنابراین، در عین این که در حال انجام دادن مذاکرات غیر مستقیم با ایران در زمینه پرونده هسته‌ای هستیم، با آن‌ها مذاکرات غیرمستقیمی هم درباره اطمینان‌یافتن از آزادسازی زندانیان‌مان انجام می‌دهیم.

واکنش خطیب‌زاده به آزادی زندانیان

خطیب زاده در مورد پیشنهاد رابرت مالی در مورد مذاکرات وین و شروع به کار شرکت‌های آمریکایی در تهران گفت: برجام به خوبی نشان می‌دهد که این آمریکا بود که تمامی شرکت‌ها و کمپانی‌های آمریکایی را تحریم کرده که وارد ایران نشوند و اگر خواهان حضور شرکتها در ایران هستند، تحریم شرکت‌های خود و تحریم های اولیه را بردارند. این تصمیم یک طرفه است که باید خودشان بگیرند و ربطی به ایران ندارد.

وی تاکید کرد: توافق موقت هیچ وقت در دستور کار ایران نبوده است و ما ضرورت جدی برای رسیدن برای توافق کیفی و محتوایی داریم و امیدوارم واشنگتن این ضرورت را متوجه شده باشد.

پیش‌بینی اسرائیل از آینده برجام

موسسه مطالعات امنیت ملی اسراییل (INSS) در گزارش جدیدی که درباره چشم انداز امنیت ملی اسراییل با تمرکز ویژه بر موضوع هسته ای ایران، انتشار داده احتمال احیای برجام در چارچوب مذاکرات ایران با قدرت های جهانی را بعید دانسته است.

بر اساس این گزارش، «جمهوری اسلامی ایران که از دستاوردهای هسته‌ای خود و حمایت کشورهای مختلف احساس جسارت می‌کند؛ بدون امتیازاتی که به نظر می رسد آمریکا تمایلی به ارایه آنها به ایران ندارد، حاضر به بازگشت به تعهدات برجامی خود نخواهد بود.»

این گزارش هشدار می دهد که اسراییل به درستی از اهرم های قدرت نظامی، دیپلماتیک، اقتصادی و فناوری خود برای دستیابی به منافع ملی خود بر اساس یک استراتژی روشن و منسجم علیه ایران، استفاده نمی کند.

در همین راستا، این گزارش تاکید دارد که برای مقابله با برنامه هسته ای ایران، دولت تل آویو باید گزینه های نظامی خود را آماده سازد.

با این حال، این گزارش هشدار می‌دهد که اسراییل باید از مخالفت با احیای برجام اجتناب کند، زیرا چنین موضعی «اسراییل را تنها با گزینه نظامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، منزوی می‌کند.»

ارسال نظر: